V pražském Národním divadle bude mít za necelý měsíc premiéru balet Louskáček a Myšák Plyšák

V pražském Národním divadle bude mít za necelý měsíc premiéru balet Louskáček a Myšák Plyšák

V pražském Národním divadle bude mít za necelý měsíc premiéru balet Louskáček a Myšák Plyšák

Šéf baletu Národního divadla Petr Zuska připravuje v současné době premiéru baletu Louskáček a Myšák Plyšák, která proběhne 3. a 4. prosince 2015. Po jedenácti letech uvádění verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose, tak představí Národní divadlo inscenaci úplně novou.
Vánoční pohádku, jejíž kořeny vyrůstají z magického příběhu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král (k němuž se Petr Zuska odkazuje názvem nové inscenace), teď diváci uvidí v novém originálním duchu.
A Petr Zuska k baletu dodává: „Nový a originální bude jistě v mnohém. I když se více méně neodchyluji od původní Petipovy základní dramaturgické struktury dějové linie, neopírám se o žádnou doposavad vytvořenou baletní verzi. A to jak v rámci konceptu, tak režijního a choreografického uchopení. Naprosto respektuji Čajkovského hudební podklad, neznásilňuji ho změnami, až na tři detaily nedělám žádné škrty ani přesuny, což je naopak u mnoha choreografů běžné. Vycházím z geniality původní Hoffmanovy literární předlohy Louskáček a Myší král, a ač vytvářím svůj vlastní autorský pohled na příběh, snažím se dotknout podobných symbolů a metafyzických archetypů, se kterými Hoffmann úžasně pracuje. To je něco, na co naopak Petipa a později desítky dalších baletních tvůrců v podstatě rezignovali. Opírám se o moderní divadelní výrazové prostředky, ale zároveň chci v rámci choreografie naplnit divácká očekávání virtuozity interpretační stránky z hlediska klasického a neoklasického pohybového slovníku. A co je pro mne nejpodstatnější, pro celou ,stavbu‘ používám tři základní kameny: Humor, Kouzlo a Lásku.
K choreografické výstavbě Zuska říká: „Choreografii stavím v tomto případě většinou v duchu slovníku klasického baletu. To je však z hlediska tvorby celkově poměrně sekundární záležitost. Úhelným kamenem je nápad na dramaturgické uchopení a režijní struktura. V rámci těchto dvou aspektů jsem vždy do určité míry ovlivněn zmíněným E. T. A. Hoffmannem, Mariem Petipou, jako autorem původního baletního libreta, a tudíž přirozeně návazně i Čajkovského hudebním rozsahem (díky za jeho nádheru). No, a pak pochopitelně ve značné míře používám ,klíč‘ vlastní imaginace a svého osobního autorství v daném tématu.“

Zdroj: Balet Národního divadla

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: