V září vyjde Speciální vydání 2023, v Ostravě jej pokřtí britský kritik Jonathan Gray

Letošní, v pořadí již šesté vydání tištěné publikace Speciální vydání se tentokrát zaměřuje na téma Tanec a slovo. Nabízí pestrou kombinaci různých pohledů a názorů tuzemských i zahraničních autorů na danou problematiku, poprvé také představuje sekci recenzovaných studií. Slavnostní křest proběhne 8. října v rámci diskuze Ozvěny taneční kritiky v regionálních médiích na ostravském MOVE Festu. Kmotrem se stane významný britský publicista a kritik Jonathan Gray.

„Téma šestého ročníku Speciálního vydání si o sebe řeklo vlastně samo,” píše Lucie Hayashi v úvodním editorialu a pokračuje: „Žijeme ve společnosti, která právě slovům přisuzuje největší hodnotu, ale taneční umění se jim často brání a opatruje svou schopnost verbální nezávislosti. Nicméně řada mezinárodních diskuzí o tanci a psaní, teorii a praxi, které v posledních letech iniciovali umělci i kritici, většinou vyústila v jednoduchý závěr: profesionální přístup a vzájemný respekt  obou stran mohou společně pomoci posílit udržitelnost tance a jeho vlivu na kulturu.”

České autorky článků letošního Speciálního vydání Aneta Krejčík Plšková, Dominika Vašíčková, Lucie Štádlerová, Marie Niček a Lucie Kocourková pokrývají pestrou škálu témat od literatury, kritiky a terminologie až znakový jazyk nebo taneční terapii. Na loňské zahraniční spolupracovníky navázali Becka McFadden a Sanjoy Roy, kteří dávají čtenářům nahlédnout pod pokličku své tvorby a práci se slovy v tanci. Letos se premiérově představí rovněž sekce recenzovaných odborných studií, autorkami pilotního článku je dvojice tuzemských autorek Michaela Raisová a Bohumíra Eliášová, které se zaměřují na problematiku názvosloví v otázce okamžité taneční kompozice na jevišti. Tradičně pak celou publikaci otevírá trojice bilančních článků o uplynulé divadelní sezóně ve světě baletu, současného tance a nového cirkusu a nonverbálního divadla od Romana Vaška, Daniely Machové a Hany Strejčkové.

Mezinárodní přesah Speciálu podporuje nejen tradičně dvojjazyčné vydání a zapojení zahraničních autorů, ale i jeho letošní kmotr, britský publicista a kritik Jonathan Gray, bývalý šéfredaktor časopisu Dancing Times, jehož články vycházejí např. v The Guardian či Financial Times. Ten zároveň v rámci festivalu MOVE Fest v Ostravě povede workshopy a diskuzi na téma Udržitelnosti tanečních médií spolu s Ninou Hümpel, vydavatelkou německého webu tanznetz.de, a Sanjoyem Royem, jedním z autorů letošního Speciálního vydání

„Udržitelnost je téma, které je v poslední době hojně skloňováno, a týká se i produkce naší publikace,” říká editorka publikace Zuzana Rafajová. Tým Speciálního vydání se letos obrátil v anketě na své čtenáře s dotazy na jejich preference a požadavky ohledně podoby knihy. „Jakkoli se nacházíme na prahu téměř výlučně elektronické doby, stále se nadpoloviční většina hlasujících (52 %) považuje primárně za čtenáře fyzického výtisku a jen o něco menší skupina (46 %) by si přála tištěnou podobu zachovat i do dalších let,” nastiňuje výsledky Rafajová. Pro více než třetinu hlasujících je pak zásadní i dvojjazyčná podoba celé publikace a všech jejích článků, čímž je v tuzemských podmínkách Speciální vydání zcela jedinečné.

„Vydávání článků v českém i anglickém jazyce považujeme za jednu ze svých hlavních devíz. V rámci dalšího posunu jsme letos poprvé přistoupili k publikování odborných recenzovaných studií, čímž bychom rádi rozšířili platformu i pro pisatele z akademické obce,” vysvětluje Lucie Hayashi a Zuzana Rafajová dodává: „Právě obohacení časopisu o novou sekci vnímáme jako jeden z klíčových kroků pro jeho další rozvoj, a tím pádem lepší udržitelnost do budoucna.”

Slavností křest Speciálního vydání 2023 Tanec a slovo proběhne v neděli 8. října v Ostravě v rámci diskuze Ozvěny taneční kritiky v regionálních médiích. Všichni jste srdečně zváni!

Speciální vydání 2023

Multižánrové