Včera proběhla vernisáž výstavy Alfréd Radok 100 – Příběh režiséra (1914–1976)
zprávy
Tento filmový (např. Daleká cesta, 1948), a zejména divadelní režisér má své čestné místo po boku opravdových velikánů české moderní scény, jakými byli Karel Hugo Hilar, Emil František Burian, Jiří Frejka nebo Otomar Krejča. A není přehnané tvrdit, že pro vývoj českého divadla po 2. světové válce je právě jeho význam zásadní a určující, že tedy není jedním z řady, ale tím, kdo „vyčnívá“.
Radokův tvůrčí projev byl natolik osobitý a vnitřně svobodný, že pro kulturní politiku komunistického režimu se stal jen těžko akceptovatelným. Nakonec byl nucen opustit české divadlo a odejít do zahraničí. Emigroval s rodinou v roce 1968 do Švédska, kde působil jako režisér v Göteborgu. I přes tento fakt, zůstává nadále součástí české kultury. Byla po něm pojmenovaná jedna z nejprestižnějších divadelních cen – Cena Alfréda Radoka. V roce 1994 vydalo Národní divadlo v Praze ve spolupráci s Divadelním ústavem fundovanou publikaci Zdeňka Hedbávného Alfréd Radok – Zpráva o jednom osudu. U příležitosti současné výstavy vyšla publikace Alfréd Radok 100, kterou vydal Institut umění – Divadelní ústav v Praze a připravil Honza Petružela.
První část výstavy, jejíž autorkou je Helena Albertová, je věnována výtvarnému řešení vybraných inscenací, které Alfréd Radok realizoval ve spolupráci s Josefem Svobodou (např. Komik, 1957, Poslední, 1965, Dům doni Bernardy, 1967) a Ladislavem Vychodilem (např. Zlodějka z města Londýna, 1962, Hra o lásce a smrti, 1964) a jež se svými sugestivními scénickými obrazy hluboko vryly do mysli pamětníků a prostřednictvím obrazové dokumentace i do historie českého divadla. Jedná se o inscenace v jistém smyslu přelomové, technické řešení některých z nich (Jedenácté přikázání, 1950) lze považovat za přípravu či ověřování postupů, které byly využity při realizaci Laterny magiky. Ta je na výstavě mimo jiné prezentována unikátním modelem. Laternu magiku, jež se v průběhu let stala světoznámým pojmem, „vývozní značkou“ a v podstatě svého druhu scénickým žánrem, Radok spolu se scénografem Josefem Svobodou vymyslel a realizoval (poprvé byla k vidění na mezinárodní výstavě Expo 58 v Bruselu).
Další část výstavy, jež je výsledkem pečlivého výzkumu archivních fondů druhé kurátorky Věry Velemanové, představuje kalendárium mapující zlomové okamžiky v životě a tvorbě Alfréda Radoka na pozadí historických událostí. Zdrojem informací a materiálů v této části byl v prvé řadě fond Divadelního oddělení Národního muzea, který uchovává materiálově bohatou Radokovu pozůstalost. Jeho pracovníci poskytli i odborné konzultace a zajistili digitalizaci vybraných materiálů. Další spolupracující institucí byl Národní filmový archiv, který poskytl fotografie z natáčení čtyř Radokových snímků.
Alfréd Radok 100 – Příběh režiséra (1974 – 1976)
25. listopadu 2014–25. ledna 2015, Veletržní palác, Praha
Výstavu pořádá Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Divadelním oddělením Národního muzea. Zdroj: IDU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr