Vyhlášení Cen Thálie 2011

Vyhlášení Cen Thálie 2011

Vyhlášení Cen Thálie 2011

V pražském Národním divadle byli dnes večer vyhlášeni laureáti Cen Thálie 2011, ocenění, udělovaných již tradičně Hereckou asociací za nejpozoruhodnější výkony na jevištích českých divadel v uplynulém kalendářním roce. Záštitu nad slavnostním ceremoniálem ve zlaté kapličce letos převzala ministryně kultury Alena Hanáková. V kategorii balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr ocenění získala Miho Ogimoto, sólistka Státní opery Praha za ztvárnění hlavní role v baletu Giselle v nastudování Hany Vláčilové. K nominaci této tanečnice je uvedeno: Miho Ogimoto se pražskému publiku předvedla v klasické inscenaci romantického baletu "Giselle", která dává velmi dobrou možnost, vzhledem k tradiční a obecně známé choreografii, porovnat její výkon s ostatními interpretkami této role. V jejím podání najdeme veškeré potřebné atributy, které tato velmi náročná role prověřená staletími obnáší. Miho Ogimoto disponuje lehce prováděnou , Čistou techniku a citem pro styl s potřebnou "éteričností", zvláště v kontrastu s I. jednáním, kde vytvořila obraz dívky, která miluje a má radost ze života. Věrohodně a přesvědčivě zahrála výrazově náročnou, dramatickou scénu sebevraždy hlavní hrdinky. Výsledkem byl ucelený a umělecky mimořádně pusobivý výkon.” Do širší nominace se v ženské kategorii probojovaly Ivona Jeličová za roli Markýzy de Merteuil v inscenaci Nebezpečné známosti (Národní divadlo Brno), Margarita Pleškova za ztvárnění role Gajané ve stejnojmenné inscenaci Severočeského divadla opery a baletu Ústí nad Labem, dále Adéla Pollertová za titulní roli v inscenaci Popelka pražského Národního divadla, Renata Mrózková jako Frida v Moravském divadle Olomouc a v neposlední řadě i Jana Schweitzerová, jež zaujala v roli Vášně v Nebezpečných známostech (Divadlo F. X. Šaldy Liberec). Z mužů si pak Cenu Thálie letos odnesl Jan Fousek za roli Vikomta de Valmont v představení Nebezpečné známosti choreografa Krzysztofa Pastora, jež bylo uvedeno v Národním divadle Brno na jaře loňského roku. K nominaci Jana Fouska se mimojiné uvádí: Jan Fousek v hlavní roli dokázal být samozřejmý, trochu ironický, s jemnou příchutí intrikánství, ale současně svým zpusobem čestný. Svou postavu vytvořil zdánlivě jednoduchými prostředky, ale právě proto velmi věrohodně. Jak je u něj zvykem, čistá a lehká technika tance byla organickou součástí výrazu a pomohla mu k přesvědčivému obrazu de Valmonta. Úkol měl o to těžší, že diváci díky filmovým verzím literární předlohy přišli do divadla s jasnou představou o postavě Valmonta. Role je zapsána v profesní kronice Jana Fouska jako pozoruhodný a mimořádný umělecký výkon.” Do širší nominace pak byli letos vybráni Gianvito Atimonelli za ztvárnění role rytíře Dancenyho v  brněnské inscenaci Nebezpečných známostí, Richard Hlinka za roli Fantoma ve stejnojmenné inscenaci Státní opery Praha, Róbert Király jako Zajatec v ústeckém nastudování Gajané, dále Michal Kováč, jenž zaujal rolí Puka ve Snu noci svatojánském Moravského divadla Olomouc a nakonec Viktor Svidró jako představitel hlavní role v baletu Louskáček Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Za celoživotní přínos v oblasti tance komise ocenila choreografa a dlouholetého uměleckého šéfa baletu Národního divadla v Praze Vlastimila Harapese. „Je mi jasné, že být u divadla je celoživotní diagnózna. Sebestřednost, egoismus. To člověka žene k tomu, aby si byl jistý tím, za čím chce jít,“ řekl Harapes v promítnutém medialonku. O nominovaných v kategorii balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr  letos rozhodovala oborová odborná porota ve složení Vladimír Nečas (předseda), Ljubov Dančenko, Lucie Dercsényiová, Kateřina Franková Dedková, Jiří Horák, Ivanka Kubicová a Astrid Štúrová. Foto:ČTK Zdroj: Herecká asociace ČR

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

listopad 2019

Po Út St Čt So Ne
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: