Tanečnice, choreografka, pedagožka, kritička a publicistka Jana Hošková (provdaná Čumpelíková, poté Neumannová) dnes slaví krásné devadesáté narozeniny! Byla žákyní R. Remislavského, I. Stome, R. Brauna, J. Veselého či M. A. Tymichové. V roce 1960 absolvovala obor taneční teorie na DAMU, dále studovala estetiku na FF UK (1961–1962), byla také frekventantkou kurzů v Palucca Schule v Drážďanech.
Hošková vystřídala několik angažmá: Studio ND Praha (1946/1947), Československý státní soubor písní a tanců (1948–1952), byla choreografkou Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého a Uměleckého vojenského souboru Praha (1952–1956), vedoucí taneční skupiny Uměleckého souboru Ministerstva vnitra (1956–1964) a Vysokoškolského souboru Z. Nejedlého (1957–1962).
V roce 1963 se stala šéfredaktorkou Tanečních listů a na této pozici strávila celých šestadvacet let. Hošková je autorkou mnoha drobných choreografií, tanečních rekonstrukcí a stylizací lidových tanců, například na hudbu O. Flosmana připravila Holubičku (1. cena na Světovém festivalu studentstva a mládeže ve Varšavě 1955), Cvičení vojáků s dětmi na I. celostátní spartakiádě (1955), Dřeváčkový tanec (1. cena na SFMS v Moskvě 1957). Dále působila jako pedagožka na taneční katedře HAMU (1978–1986), lektorka Výzkumného ústavu pedagogického (1964–1981) či vedla archiv Konzervatoře Duncan Centre (1991‑1993). Od roku 1956 publikovala v denním tisku a odborných časopisech doma i v zahraničí.
Paní Janě Hoškové přejeme mnoho radosti, zdraví a štěstí do dalších let!
Rozhovor s Janou Hoškovou, který vznikl v roce 2015, si můžete přečíst zde: https://www.tanecniaktuality.cz/rozhovory/rozhovor-s-janou-hoskovou-tanec-je-narocna-profese
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0
Výročí Jany Hoškové
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
rozhovory -
Izraelská umělkyně Galit Liss: „Otevírám taneční umění zralým ženám“
rozhovory -
Ohad Naharin – Setkání s přívětivým démonem
osobnosti -
Nebesa – Kam kráčí Losers?
recenze -
PSOTA – Mistr – Autenticita, emoce a jiný Martin Dvořák
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 13 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 17 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 17 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 24 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 24 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer