Tanečnice, choreografka, pedagožka, kritička a publicistka Jana Hošková (provdaná Čumpelíková, poté Neumannová) dnes slaví krásné devadesáté narozeniny! Byla žákyní R. Remislavského, I. Stome, R. Brauna, J. Veselého či M. A. Tymichové. V roce 1960 absolvovala obor taneční teorie na DAMU, dále studovala estetiku na FF UK (1961–1962), byla také frekventantkou kurzů v Palucca Schule v Drážďanech.
Hošková vystřídala několik angažmá: Studio ND Praha (1946/1947), Československý státní soubor písní a tanců (1948–1952), byla choreografkou Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého a Uměleckého vojenského souboru Praha (1952–1956), vedoucí taneční skupiny Uměleckého souboru Ministerstva vnitra (1956–1964) a Vysokoškolského souboru Z. Nejedlého (1957–1962).
V roce 1963 se stala šéfredaktorkou Tanečních listů a na této pozici strávila celých šestadvacet let. Hošková je autorkou mnoha drobných choreografií, tanečních rekonstrukcí a stylizací lidových tanců, například na hudbu O. Flosmana připravila Holubičku (1. cena na Světovém festivalu studentstva a mládeže ve Varšavě 1955), Cvičení vojáků s dětmi na I. celostátní spartakiádě (1955), Dřeváčkový tanec (1. cena na SFMS v Moskvě 1957). Dále působila jako pedagožka na taneční katedře HAMU (1978–1986), lektorka Výzkumného ústavu pedagogického (1964–1981) či vedla archiv Konzervatoře Duncan Centre (1991‑1993). Od roku 1956 publikovala v denním tisku a odborných časopisech doma i v zahraničí.
Paní Janě Hoškové přejeme mnoho radosti, zdraví a štěstí do dalších let!
Rozhovor s Janou Hoškovou, který vznikl v roce 2015, si můžete přečíst zde: https://www.tanecniaktuality.cz/rozhovory/rozhovor-s-janou-hoskovou-tanec-je-narocna-profese
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0
Výročí Jany Hoškové
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Příliš mnoho Louskáčka?
úhel pohledu -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 7 dny
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 7 dny
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 7 dny
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 7 dny
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 7 dny
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří