Šoth je choreografickou osobností se širokým rejstříkem divadelní činnosti, kterou potvrzoval spoluprací v činohře s režiséry E. Šormem, P. Brookem, K. Russelem, podílel se na choreografiích v operách, operetách, projektech, filmové a televizní tvorbě. Pro jeho choreografie byla příznačná obsahová hloubka společensky závažných témat, antropomorfizace symbolů. Šothův pohybový slovník byl nekomplikovaný, striktní, technicky a ve fyzické náročnosti pro interprety nekompromisní. Z choreografií například jmenujme Carmina burana (Košice 1983, ND Praha 1989, Ústí n. Labem 1994, Open-air-opera Mnichov 1995, SND Bratislava 1999), Tri horehronské (PKB 1984), Orbis pictus (Laterna magika 1985), Odysseus (Laterna magika 1986), Requiem (SND Bratislava 1988 a 1999, Ústí nad Labem 1995), Zvláštní radost žít (SND Bratislava 1990), Světlo ve tmě (SND Bratislava 1992, vyhlášena nejlepší taneční inscenací roku), Bolero (Ústí nad Labem 1994) a mnoho dalších. Pedagogicky působil v polském Krakově, belgickém Liege, na VŠMU v Bratislavě (1990), ve SL’UK (1990/91), na hudebně dramatickém oddělení pražské konzervatoře (1997) a na řadě dalších. Získal mnoho ocenění.
Oslavenci přejeme všechno nejlepší!
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 8070081120.
Výročí Ondreje Šotha
Tanečník, pedagog a choreograf Ondrej Šoth se narodil 23. ledna 1960 v Bardějově na Slovensku. Je absolventem Taneční konzervatoře Košice (1979) a oboru choreografie na VŠMU (1983). Účastnil se stáže v Číně, Francii, Indii, Japonsku či v USA. Krátce působil v Pražském komorním baletu (1983/1984), vojenská prezenční služba ve VUS Tábor (1983–1985), choreograf v Laterně magice (1985–1989), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1989–1992, souběžně pedagog SĽUK 1990/1991), šéf Baletu v Ústí nad Labem (1994–1998), baletní mistr v Pražském komorním baletu (1998), choreograf v Slovenském národním divadle Bratislava (1999), od roku 2000 působil jako šéf baletního souboru v Košicích.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?