Vzpomínky venkovanky na dobu Mao Ce-tunga nezávislého čínského souboru Living Dance Studio zahájí ve středu divadelní festival Akcent

Vzpomínky venkovanky na dobu Mao Ce-tunga nezávislého čínského souboru Living Dance Studio zahájí ve středu divadelní festival Akcent

Vzpomínky venkovanky na dobu Mao Ce-tunga nezávislého čínského souboru Living Dance Studio zahájí ve středu divadelní festival Akcent

Čtvrtý ročník mezinárodního festivalu divadla s přesahem Akcent zahájí ve středu 13. listopadu v pražském Divadle Archa unikátní hostování jednoho z mála nezávislých čínských souborů Living Dance Studio. V multimediálním představení Naslouchání příběhům mé třetí babičky režisérka a choreografka Wen Hui a filmový režisér Wu Wenguang na základě autentických vzpomínek provází diváky životem staré ženy z čínského venkova na pozadí historických otřesů, jako byla například „Kulturní revoluce“ a další období současných čínských dějin. O den později 14. listopadu soubor v tanečně-dokumentární inscenaci Vzpomínky 2: Hladomor zavede diváky do období hladomoru v období Mao Ce-tungovy reformy „Velký skok vpřed“.
Festival pokračuje do 18. listopadu v Divadle Archa a na dalších místech představeními řady zahraničních a domácích souborů, které současným jazykem divadla, tance či multimédií zpracovávají dokumentární historická témata – období Pinochetova převratu v Chile, životní příběhy žen rozděleného Německa, čin bratří Mašínů a podobně. „Letos jsme jako hlavní téma festivalu zvolili Paměť. Pozvali jsme soubory, které s fenoménem prolínání ´velkých´ národních dějin a ´malých´ osobních vzpomínek pracují, a které patří v této oblasti k nejlepším,“ uvádí ředitelka festivalu Jana Svobodová.
15. listopadu se v humorném představení Šuplíky berlínského souboru She She Pop na scéně Divadla Archa setká šest žen - tři z nich vyrůstaly na východě, tři na západě Německa. Dvacet let po sjednocení země se rozhodnou, že se k sobě pokusí najít znovu cestu a sáhnou proto do svých vzpomínek - osobních šuplíků. „Díky dopisům, deníkům, textům, fotkám i hudbě, kterou měly rády, dochází ke vzrušující konfrontaci zdánlivě obyčejných životů,“ doplňuje Jana Svobodová. Rovněž 15. listopadu proběhne na malém sále Divadla Archa představení Boys and Girls, ve kterém skupina dětí a seniorů od devíti do jedenaosmdesáti let odkrývá svět životních příběhů i fantazie. Inscenace Magdy Stojowské a Terezy Durdilové vznikla v rámci rezidentury Archa.lab.
16. a 17. listopadu se návštěvníci festivalu Akcent neusadí na obvyklé židle, ale lehnou si do postelí s lampičkami. Chorvatský soubor Bacači Sjenki zde uvede inscenaci Dějiny na dovolené v režii Borise Bakala. „Jde o divadlo na pokraji snu a reality, kafkovskou inscenaci, která tak bude poprvé́ představena v Kafkově městě,“ přibližuje Jana Svobodová. Představení 16. listopadu ve 22 hodin je uváděno v rámci akce NOC DIVADEL 2013, kterou pořádá Institut umění – Divadelní ústav (IDU), a vstup je na něj zdarma.
17. listopadu studio Divadla Archa ovládne nejslavnější milostný příběh v inscenaci Romeo a Julie = VSL v podání profesionálních divadelníků občanského sdružení Jiné jeviště a klientů sdružení Neratov. „Jiné jeviště se zaměřuje na divadelní tvorbu ve specifické skupině a hledá nové směry pro využití divadla při obnově vysídlené pohraniční obce a při práci s lidmi s postižením,“ vysvětluje Jana Svobodová. K činu bratří Mašínů se vrátí 18. listopadu v Divadle DISK autorský projekt režiséra Jiřího Havelky a kolektivu Já, hrdina, který čerpá z policejních záznamů, autentických rozhovorů a internetových diskuzí.
Do Chile v období po Pinochetově převratu zavede diváky 18. listopadu závěrečné představení Rok, kdy jsem se narodil argentinské režisérky, scénáristky, a hudebnice Loly Arias, která například spolupracuje se členy Rimini Protokoll. V projektu, který vznikl v chilském produkčním centru Fundacion Teatro a Mil, jedenáct mladých lidí, potomků vítězů a poražených Pinochetova převratu, rekonstruuje život svých rodičů z fotografií, dopisů, magnetofonových pásků, oblečení v jejich šatnících a záměrně zapomenutých příběhů. „Jde o představení, které jiskří energií, rytmem a upřímností. Jedenáct autentických výpovědí vyvrcholí v jedenáct kytarových sól,“ uzavírá Jana Svobodová.
Součástí festivalu se stanou ve foyer Divadla Archa navíc scénické instalace, ve kterých představí svoji tvorbu Márta Schermann (Maďarsko), Stanica Žilina-Zárečie (Slovensko), a Teatr Grodzki (Polsko), nebo výstava Radikální divadlo včera a dnes originálních děl amerického divadelníka Petera Schumanna, zakladatele souboru The Bread and Puppet Theatre (vernisáž 13. listopadu v 19 hodin).
Program doplní 15. listopadu v prostorách Goethe Institutu mezinárodní konference Radikální divadlo včera a dnes, při které přední zahraniční a domácí tvůrci budou hledat odpovědi na otázky vztahu umění a sociálního kontextu, umění a politiky nebo divadla a komunity. Konferenci pořádají společně Divadlo Archa, Goethe Institut a Divadelní ústav - Institut umění. Vstupenky na celý festival jsou k dostání v pokladně Divadla Archa, festival nabízí permanentku i slevy pro studenty a seniory. Více informací a přesný program na www.akcentfestival.eu. Videoukázky:
Trailer festivalu: http://youtu.be/IT31Zezzo40
She She Pop – Schubladen: trailer: http://vimeo.com/51807711
Fundacion Teatro a Mil / Lola Arias - Rok, kdy jsem se narodil: http://vimeo.com/48653170
Bacači Sjenki (Shadow Casters) - Dějiny na dovolené: http://www.youtube.com/watch?v=acX-LmMRovI

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: