Wim Vandekeybus a Ultima Vez vystoupí v Arše
zprávy
„Nová premiéra vlámského choreografa Wima Vandekeybuse je výzvou k divácké aktivitě,“ říká Ondřej Hrab, ředitel Archy. „Během představení si nemůžete být jisti ničím. Neexistuje zde žádné rozdělení na jeviště a hlediště. Diváci se volně pohybují v prostoru a tanečníci mezi nimi. Jejich expresivní pohyb se náhle promění v intimní rozhovor. Tanečník mluví tiše jenom k vám, ale kolem jsou další svědci. Jste ještě divákem, nebo naslouchajícím aktérem? V jednu chvíli se paralelně odehrává několik akcí. Žádný z diváků během představení neprožije stejný příběh, a přesto jde o velký společný zážitek,“ uzavírá Hrab.
Bruselská premiéra se odehrála v prázdném prostoru odsvěceného gotického chrámu Les Brigittines. Wim Vandekeybus při tvorbě představení počítal s tím, že Archa se může v prázdný prostor proměnit též.
Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995. Od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu Wima Vandekeybuse i jeho uvažování o současném tanci. Vandekeybus založil soubor v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, vášeň, „imaginární katastrofa“ a rozpor mezi přitažlivostí a odtažitostí. V jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek, pokaždé však v jiné podobě. To umožňují i četné spolupráce s řadou performerů a tvůrců napříč žánry. Významnou roli v projektech Ultimy Vez hraje autorská hudba a zvukový doprovod, kterou v minulosti k choreografiím vytvořili Peter Vermeersch, Thierry De Mey, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout, Elko Blijweert nebo David Byrne. V roce 2015 uvedl Vandekeybus premiéru svého prvního celovečerního filmu Galloping Mind s Jerry Killickem v jedné z hlavních rolí, který byl uveden i na festivalu v Karlových Varech.
Zdroj: Divadlo Archa
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy -
V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství
recenze -
Slunečník, Měsíčník a Větrník. Národní divadlo zve na premiéru pohádky
zprávy -
V Tepech čar tanečníci propojují pohyb s tahy tuší. Ty se rýsují naživo na průsvitném plátně
recenze -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 20 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 20 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 22 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 22 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 49 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 56 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů