Zářijové derniéry tanečních představení The Body Present a Requiem v Experimentálním prostoru NoD
zprávy
Madonnin klip Vogue dostal do podvědomí veřejnosti takzvaný voguing – v 70. letech oblíbený taneční styl v gay klubech, inspirovaný fotkami modelek v pózách z časopisů jako je Vogue nebo Elle. Právě voguingem je inspirována show The Body Present. Fyzické divadlo na hranici módní přehlídky, live djingu a zpěvu nabízí až překvapivé množství vtipu. V představení pohybem i hlasem excelují Jindřiška Křivánková a Jana Kozubková v režii Lucie Ferenzové. The Body Present je možno vnímat jako čistě vizuální zážitek z ženského fyzična, ale také jako svědectví o kontrastech dnešního světa – životem na nečisto a životem skutečným i neustálým balancováním mezi osobním a veřejným.
Ohlasy na inscenaci byly pozitivní, ačkoli byla uváděna relativně krátkou dobu, od prosince 2013. „Zvolit si jako prostředí svět nablýskaných mol bylo prozíravé. Interpretkám to umožnilo využít dávky nadsázky a humoru odrážejících jistou povrchnost, strojenost a pózovitost tohoto „průmyslu těl“,“ napsala v recenzi na Tanečních aktualitách Daniela Zilvarová. „…naprosté okouzlení performerkami, jejich šarmem a jejich velmi silnou jevištní přítomností,” konstatovala Nina Vangeli.
Choreografka a tanečnice Lenka Kniha Bartůňková zpracovala v projektu Requiem pohnutý osud vlastní rodiny. Tanečně-divadelní představení vypráví o osudu jejího pradědečka Antonína Bobka, který se za svůj protifašistický odboj stal jednou z obětí druhé světové války. Inspirací byl Bartůňkové dopis na rozloučenou, který přišel rodině z berlínského žaláře. „Přijměte od Vašeho taťky ten nejkrásnější a také ten poslední pozdrav tam na Vás doma v mé krásné vlasti, za kterou umírám a rád dávám svůj život. Dnes 11. května v 1 hodinu odpoledne bylo mi sděleno, že bude vykonán rozsudek smrti.“ Antonín Bobek, 11. 5. 1943
I když Requiem vypovídá o traumatických osudech konkrétní rodiny, není pouze připomínkou tragédie druhé světové války, ale také dopisem pro další generace, který zachycuje osud jednoho morálně silného člověka a přináší naději. Requiem je zčásti interaktivní inscenací o tupém čekání – na cizí rozhodnutí, na dopisy od milovaných, na jakékoliv dopisy, na smrt… Interaktivním je především pocit úzkosti, který je pro diváky i jevištní postavy společný. Kdo je tady TEN vinný? „Děkuji, Lenko Bartůňková. Děkuji za důkaz, že živé umění u nás pořád existuje i ve svých nejvycizelovanějších podobách.“ (Jakub Novák, Aktuálně.cz)
Tvůrčí trio Kozubková – Křivánková – Ferenzová uvede v NoD během podzimu také derniéru inscenace Lovci, které je inspirované výjimečným vztahem významných českých malířek, sester Válových. Více na http://nod.roxy.cz/ v sekci Program.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?