Britský tanečník a choreograf Nigel Charnock, známý také jako zakládající člen tanečního souboru DV8 zemřel ve středu 1. srpna v Londýně ve věku 52 let. Charnock vystudoval London School of Contemporary Dance. Začátek jeho umělecké dráhy je spojen s Ludus and Extemporary Dance Theatre, v roce 1986 poté stojí společně s Lloydem Newsonem u zrodu slavného DV8 Physical Theatre. Ten opouští o šest let později, v době, kdy se soubor již těšil mezinárodnímu věhlasu. “Jako DV8 jsme měli značný úspěch s velkými produkcemi, sám jsem se ale cítil být stále menší a zanedbatelnější součástí této mašinérie.” V roce 1995 zakládá vlastní soubor Nigel Charnock + Company, v letech 2002 až 2005 stál potom v čele Helsinki Dance Company. Charnock po sobě zanechává pozoruhodný umělecký odkaz, díla často autobiografického charakteru, založená na improvizaci a vyznačující se nezaměnitelným podtónem černého humoru. Ve své tvorbě stál vždy mimo hlavní proud, často vytvářel náročné kusy, jejichž tématem byla jeho homosexuální orientace a v nichž bořil hranice jednotlivých uměleckých žánrů, čímž pomáhal přetvářet pohled na tanec jako takový. Smrt zastihla tohoto “básníka těla a tanečníka slova, ... virtuóza troufalosti" (jak ho popsal The Independent) uprostřed práce na jednom z jeho doposud nejambicióznějších projektů, připravovaných pro svůj vlastní soubor. Krátký úryvek této choreografie s názvem 10 Men mohlo publikum zhlédnout již v rámci letošní British Dance Edition, kde se předvedená ukázka setkala s jednoznačným úspěchem. Mezinárodního věhlasu však dosáhly především Charnockovy sólové choreografie, jako například Human Being, Hell Bent, Original Sin, Resurrection, Frank a nejnověji One Dixon Road. Často však také pracoval s tanečními centry i nezávislými umělci po celé Evropě, Izraeli a Kanadě, na jejichž zakázku vytvořil řadu dalších choreografií. V posledních letech tak mimojiné vytvořil nové choreografie pro Louise Lecavalier (Kanada), Candoco Dance Company, Ludus and National Dance Company of Wales, ale také například opakovaně spolupracoval s jazzovými hudebníky Michaelem Riesslerem a Gwilymem Simcockem. České publikum si pak pravděpodobně vzpomene především na jeho inscenaci Love Me/Miluj mě, vytvořenou ve spolupráci se souborem NANOHACH v roce 2008, jež je stále na repertoáru tohoto uskupení. Mezi jeho poslední dokončené kusy potom mimojiné patřily Stupid Men, improvizační představení pro čtyři tanečníky, jež také režíroval a potom již vzpomínaná One Dixon Road, sólová choreografie, vycházející z Nigelova dětství, rodinného zázemí a prvních tanečních inspirací. Zdroj: www.bbc.co.uk, http:nigelcharnock.co.uk
Zemřel Nigel Charnock
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?