Registrace

Zemřel tanečník a pedagog Jan Kolda

Ve čtvrtek 18. září 2025 zemřel ve věku 59 let významný tanečník a dlouholetý první sólista baletu Národního divadla moravskoslezského, pedagog Jan Kolda (17. 7. 1966 – 18. 9. 2025).

Jan Kolda. Zdroj NDM.
Jan Kolda. Zdroj NDM.

Rodák z Jeseníku směřoval k tanci už od dětství. Po studiích na Hudebně-taneční škole v Praze nastoupil roku 1984 do ostravského baletu a brzy se stal jednou z jeho klíčových osobností. V roce 1989 byl jmenován prvním sólistou a tuto pozici s krátkou přestávkou zastával až do roku 2010.

Již od svých prvních vystoupení se v ansámblu prosazoval jako osobnost s výrazným pohybovým projevem a hereckou silou. Jeho první velkou inscenací v Ostravě byla Manon (1984) v choreografii Zdeňka Prokeše. V lednu 1989 byl jmenován prvním sólistou a postupně převzal široký repertoár po svých předchůdcích. Charakteristická byla jeho technická jistota, smysl pro detail a schopnost přetvořit taneční roli v komplexní dramatickou postavu.

Inzerce

Po krátkém odchodu se 1. února 1993 vrátil zpět do Ostravy a znovu se stal prvním sólistou. V této pozici zůstal až do roku 2010 a téměř dvě desetiletí patřil k nejvýraznějším tvářím souboru.

Během své kariéry vytvořil desítky rolí různorodého charakteru – od lyrických hrdinů přes dramatické figury až po postavy s komickým či groteskním podtextem. Publikum jej znalo například jako Wilfrieda v Giselle (1997), Rothbarta v Labutím jezeře (2002), Alexeje Karenina v Anně Karenině (2003), Dona Josého v Carmen (2004), Parise v Romeovi a Julii (2007) či titulního Othella (2006). Výjimečnou symboliku mělo jeho působení ve Stvoření světa: zatímco v roce 1988 nastudoval roli Adama, o dvacet let později se k inscenaci vrátil jako Bůh (2008). Naposledy se na jevišti Divadla Antonína Dvořáka objevil roku 2023 v roli Dona Quijota ve stejnojmenné baletní klasice.

Don Quijote (1989) – Jana Tomsová (Tanečnice), Jan Kolda (Espada)

Po ukončení sólistické kariéry v roce 2010 působil na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, kde předával své zkušenosti jako pedagog klasického tance, koncertní praxe i tance s partnerem. Vyučování pro něj nebylo jen otázkou technické průpravy – stejně jako na jevišti kladl důraz na přesnost, pochopení smyslu role a vzájemnou spolupráci v partnerství. Své studenty vedl k tomu, aby si osvojili disciplínu a profesionalitu, ale zároveň našli vlastní výraz a osobní přístup k tanci.

Čest jeho památce.

Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.