Primabalerína Maria Tallchief, někdejší hvězda New York City Ballet a manželka George Balanchina zemřela ve čtvrtek ve věku 88 let. Rodilá Američanka a napůl Indiánka z Oklahomy patřila k nejslavnějším představitelkám baletu své generace, zejména od úspěchu v baletu Pták Ohnivák, kde tančila titulní roli v choreografii George Balanchina v roce 1949. Věhasem byla přirovnávána ke Galině Ulanové v Rusku a Margot Fonteyn v Británii. Její osud připomíná romantický příběh.
Tanečnice Elizabeth Marie Tallchief měla napůl indiánské kořeny. Její otec pocházel z kmene Osagů (Tall Chief byl překlad jeho indiánského jména, které si později spojila v jednoslovné příjmení), a když byla v indiánské rezervaci objevena nafta, stal se bohatým podnikatelem a obchodníkem. Maria prožila šťastné dětství v dostatku. Studovala balet a klavírní hru, uvažovala o dráze koncertní umělkyně. V osmi letech se s rodinou přestěhovala do Los Angeles, kde navštěvovala soukromé baletní lekce u Ernesta Belchera a ve 12 letech se jí ujala sama Bronislava Nižinská, která si v LA otevřela taneční školu. Učily v ní i další ďagilevovské tanečnice jako např. Taťána Riabušinská. V roce 1942 se Maria připojila v New Yorku ke skupině Ballet Russe de Monte Carlo, která se do USA uchýlila před válečným konfliktem v Evropě. Začala tančit v choreografiích Bronislavy Nižinské a v Rodeu Agnes de Milles, která jí také doporučila, aby si upravila umělecké jméno.
V roce 1944 se při práci na muzikálu Song of Norway seznámila s Georgem Balanchinem, který se stal rezidentním choreografem skupiny. Maria Tallchief se pak představila v choreografiích Danses Concertantes, Le Burgeois Gentilhomme, Ballet Imperial a Le Basier de la Fee. George Balanchine ji v roce 1946 požádal o ruku. Ve stejném roce Ballanchine založil s Lincolnem Kirsteinem Ballet Society, základ budoucího souboru New York City Ballet. Maria Tallchief tančila ještě krátký čas s Ballet Russe de Monte Carlo, po vypršení kontraktu odjela do Paříže, kde Balanchin choreografova pro Operu. V roce 1948 měl pod svým jménem první premiéru New York City Ballet, kde se jedna z Balanchinových múz stala hvězdou. Vytvořil pro ni titulní role v baletech Labutí jezero, Louskáček, Orfeus, choreografiích Sylvia Pas de Deux, Allegro Briliante, Pas de Dix, Skotská Symfonie. Ačkoli se v roce 1950 rozvedli, zůstala sólistkou souboru až do roku 1965, ale tančila i s jinými soubory. V letech 1954–55 se vrátila za pohádkový honorář k Ballet Russe de Monte Carlo. V letech 1960–62 vystupovala s American Ballet Theatre, druhým nejznámějším baletním tělesem Spojených států. Tančila v dramatických baletech, jako byla Slečna Julie Birgitt Cullberg nebo Jardin aux Lilas Anthony Tudora. Jednou z jejích posledních titulních rolí byla v roce 1966 Popelka Petera van Dycka pro Hamburger Ballett.
Krátce poté ukončila kariéru a založila taneční školu v Chicagu, v letech 1981–87 vedla Chicago City Ballet. V 50. letech byla provdána za letce, později za obchodníka. S ohledem na své smíšené kořeny se kromě umění věnovala otázkám národnostních menšin a pohledu na původní obyvatelstvo Ameriky. Kromě jiného získala za své umělecké zásluhy Vyznamenání Kennedyho Centra a byla symbolicky uvedena do Hall of Fame, Národní síně slávy žen. Zdroj: New York Times
Foto: womenwhochangedamerica.org
Zemřela Maria Tallchief, jedna z partnerek a múz George Balanchina
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Franklinova metoda může prodloužit taneční kariéru,“ říká tanečnice a pedagožka Markéta Roth Elblová
rozhovory -
Století Bíby Brodské, dámy s nedostižnou energií a francouzským šarmem
osobnosti -
Androidka Anička uzavírá kruh Laterny magiky
recenze -
Katedra tance HAMU otevírá další běh kombinovaného programu Pedagogiky tance
zprávy -
Festival Nultý bod – Komunitní piknik radostí
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 22 dny
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Novotná, bohužel jsme nebyli schopni zajistit recenzenty na všechny absolventské koncerty pražských…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 24 dny
Jana Novotná
Dobrý den, v rámci diskuze dotaz na redakci TA. Absolventský koncert TKHLMP nebudete recenzovat letos vůbec? Má to…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 34 dny
Někdo
My jsme to všichni věděli. Alespoň starší ročníky. Proto jsme si ťukali na čela. Pan Šimek neměl proti majitelům…„Nejtěžší pro mě bylo mít nasazenou masku před studenty i pedagogy,“ říká odcházející Kryštof Šimek z Pražské taneční konzervatoře
před 55 dny
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 56 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 60 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
Jana Novotná
Děkuji za odpověď, super, když zprostředkujete výsledek debaty o přínosu reflektování studentských akcí a prospěchu pro…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer