Primabalerína Maria Tallchief, někdejší hvězda New York City Ballet a manželka George Balanchina zemřela ve čtvrtek ve věku 88 let. Rodilá Američanka a napůl Indiánka z Oklahomy patřila k nejslavnějším představitelkám baletu své generace, zejména od úspěchu v baletu Pták Ohnivák, kde tančila titulní roli v choreografii George Balanchina v roce 1949. Věhasem byla přirovnávána ke Galině Ulanové v Rusku a Margot Fonteyn v Británii. Její osud připomíná romantický příběh.
Tanečnice Elizabeth Marie Tallchief měla napůl indiánské kořeny. Její otec pocházel z kmene Osagů (Tall Chief byl překlad jeho indiánského jména, které si později spojila v jednoslovné příjmení), a když byla v indiánské rezervaci objevena nafta, stal se bohatým podnikatelem a obchodníkem. Maria prožila šťastné dětství v dostatku. Studovala balet a klavírní hru, uvažovala o dráze koncertní umělkyně. V osmi letech se s rodinou přestěhovala do Los Angeles, kde navštěvovala soukromé baletní lekce u Ernesta Belchera a ve 12 letech se jí ujala sama Bronislava Nižinská, která si v LA otevřela taneční školu. Učily v ní i další ďagilevovské tanečnice jako např. Taťána Riabušinská. V roce 1942 se Maria připojila v New Yorku ke skupině Ballet Russe de Monte Carlo, která se do USA uchýlila před válečným konfliktem v Evropě. Začala tančit v choreografiích Bronislavy Nižinské a v Rodeu Agnes de Milles, která jí také doporučila, aby si upravila umělecké jméno.
V roce 1944 se při práci na muzikálu Song of Norway seznámila s Georgem Balanchinem, který se stal rezidentním choreografem skupiny. Maria Tallchief se pak představila v choreografiích Danses Concertantes, Le Burgeois Gentilhomme, Ballet Imperial a Le Basier de la Fee. George Balanchine ji v roce 1946 požádal o ruku. Ve stejném roce Ballanchine založil s Lincolnem Kirsteinem Ballet Society, základ budoucího souboru New York City Ballet. Maria Tallchief tančila ještě krátký čas s Ballet Russe de Monte Carlo, po vypršení kontraktu odjela do Paříže, kde Balanchin choreografova pro Operu. V roce 1948 měl pod svým jménem první premiéru New York City Ballet, kde se jedna z Balanchinových múz stala hvězdou. Vytvořil pro ni titulní role v baletech Labutí jezero, Louskáček, Orfeus, choreografiích Sylvia Pas de Deux, Allegro Briliante, Pas de Dix, Skotská Symfonie. Ačkoli se v roce 1950 rozvedli, zůstala sólistkou souboru až do roku 1965, ale tančila i s jinými soubory. V letech 1954–55 se vrátila za pohádkový honorář k Ballet Russe de Monte Carlo. V letech 1960–62 vystupovala s American Ballet Theatre, druhým nejznámějším baletním tělesem Spojených států. Tančila v dramatických baletech, jako byla Slečna Julie Birgitt Cullberg nebo Jardin aux Lilas Anthony Tudora. Jednou z jejích posledních titulních rolí byla v roce 1966 Popelka Petera van Dycka pro Hamburger Ballett.
Krátce poté ukončila kariéru a založila taneční školu v Chicagu, v letech 1981–87 vedla Chicago City Ballet. V 50. letech byla provdána za letce, později za obchodníka. S ohledem na své smíšené kořeny se kromě umění věnovala otázkám národnostních menšin a pohledu na původní obyvatelstvo Ameriky. Kromě jiného získala za své umělecké zásluhy Vyznamenání Kennedyho Centra a byla symbolicky uvedena do Hall of Fame, Národní síně slávy žen. Zdroj: New York Times
Foto: womenwhochangedamerica.org
Zemřela Maria Tallchief, jedna z partnerek a múz George Balanchina
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 11 dny
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 11 dny
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 11 dny
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 11 dny
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 11 dny
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří