Primabalerína Maria Tallchief, někdejší hvězda New York City Ballet a manželka George Balanchina zemřela ve čtvrtek ve věku 88 let. Rodilá Američanka a napůl Indiánka z Oklahomy patřila k nejslavnějším představitelkám baletu své generace, zejména od úspěchu v baletu Pták Ohnivák, kde tančila titulní roli v choreografii George Balanchina v roce 1949. Věhasem byla přirovnávána ke Galině Ulanové v Rusku a Margot Fonteyn v Británii. Její osud připomíná romantický příběh.
Tanečnice Elizabeth Marie Tallchief měla napůl indiánské kořeny. Její otec pocházel z kmene Osagů (Tall Chief byl překlad jeho indiánského jména, které si později spojila v jednoslovné příjmení), a když byla v indiánské rezervaci objevena nafta, stal se bohatým podnikatelem a obchodníkem. Maria prožila šťastné dětství v dostatku. Studovala balet a klavírní hru, uvažovala o dráze koncertní umělkyně. V osmi letech se s rodinou přestěhovala do Los Angeles, kde navštěvovala soukromé baletní lekce u Ernesta Belchera a ve 12 letech se jí ujala sama Bronislava Nižinská, která si v LA otevřela taneční školu. Učily v ní i další ďagilevovské tanečnice jako např. Taťána Riabušinská. V roce 1942 se Maria připojila v New Yorku ke skupině Ballet Russe de Monte Carlo, která se do USA uchýlila před válečným konfliktem v Evropě. Začala tančit v choreografiích Bronislavy Nižinské a v Rodeu Agnes de Milles, která jí také doporučila, aby si upravila umělecké jméno.
V roce 1944 se při práci na muzikálu Song of Norway seznámila s Georgem Balanchinem, který se stal rezidentním choreografem skupiny. Maria Tallchief se pak představila v choreografiích Danses Concertantes, Le Burgeois Gentilhomme, Ballet Imperial a Le Basier de la Fee. George Balanchine ji v roce 1946 požádal o ruku. Ve stejném roce Ballanchine založil s Lincolnem Kirsteinem Ballet Society, základ budoucího souboru New York City Ballet. Maria Tallchief tančila ještě krátký čas s Ballet Russe de Monte Carlo, po vypršení kontraktu odjela do Paříže, kde Balanchin choreografova pro Operu. V roce 1948 měl pod svým jménem první premiéru New York City Ballet, kde se jedna z Balanchinových múz stala hvězdou. Vytvořil pro ni titulní role v baletech Labutí jezero, Louskáček, Orfeus, choreografiích Sylvia Pas de Deux, Allegro Briliante, Pas de Dix, Skotská Symfonie. Ačkoli se v roce 1950 rozvedli, zůstala sólistkou souboru až do roku 1965, ale tančila i s jinými soubory. V letech 1954–55 se vrátila za pohádkový honorář k Ballet Russe de Monte Carlo. V letech 1960–62 vystupovala s American Ballet Theatre, druhým nejznámějším baletním tělesem Spojených států. Tančila v dramatických baletech, jako byla Slečna Julie Birgitt Cullberg nebo Jardin aux Lilas Anthony Tudora. Jednou z jejích posledních titulních rolí byla v roce 1966 Popelka Petera van Dycka pro Hamburger Ballett.
Krátce poté ukončila kariéru a založila taneční školu v Chicagu, v letech 1981–87 vedla Chicago City Ballet. V 50. letech byla provdána za letce, později za obchodníka. S ohledem na své smíšené kořeny se kromě umění věnovala otázkám národnostních menšin a pohledu na původní obyvatelstvo Ameriky. Kromě jiného získala za své umělecké zásluhy Vyznamenání Kennedyho Centra a byla symbolicky uvedena do Hall of Fame, Národní síně slávy žen. Zdroj: New York Times
Foto: womenwhochangedamerica.org
Zemřela Maria Tallchief, jedna z partnerek a múz George Balanchina
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
před 3 dny
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
před 12 dny
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
před 14 dny
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
před 27 dny
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
před 41 dny
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance