Primabalerína Maria Tallchief, někdejší hvězda New York City Ballet a manželka George Balanchina zemřela ve čtvrtek ve věku 88 let. Rodilá Američanka a napůl Indiánka z Oklahomy patřila k nejslavnějším představitelkám baletu své generace, zejména od úspěchu v baletu Pták Ohnivák, kde tančila titulní roli v choreografii George Balanchina v roce 1949. Věhasem byla přirovnávána ke Galině Ulanové v Rusku a Margot Fonteyn v Británii. Její osud připomíná romantický příběh.
Tanečnice Elizabeth Marie Tallchief měla napůl indiánské kořeny. Její otec pocházel z kmene Osagů (Tall Chief byl překlad jeho indiánského jména, které si později spojila v jednoslovné příjmení), a když byla v indiánské rezervaci objevena nafta, stal se bohatým podnikatelem a obchodníkem. Maria prožila šťastné dětství v dostatku. Studovala balet a klavírní hru, uvažovala o dráze koncertní umělkyně. V osmi letech se s rodinou přestěhovala do Los Angeles, kde navštěvovala soukromé baletní lekce u Ernesta Belchera a ve 12 letech se jí ujala sama Bronislava Nižinská, která si v LA otevřela taneční školu. Učily v ní i další ďagilevovské tanečnice jako např. Taťána Riabušinská. V roce 1942 se Maria připojila v New Yorku ke skupině Ballet Russe de Monte Carlo, která se do USA uchýlila před válečným konfliktem v Evropě. Začala tančit v choreografiích Bronislavy Nižinské a v Rodeu Agnes de Milles, která jí také doporučila, aby si upravila umělecké jméno.
V roce 1944 se při práci na muzikálu Song of Norway seznámila s Georgem Balanchinem, který se stal rezidentním choreografem skupiny. Maria Tallchief se pak představila v choreografiích Danses Concertantes, Le Burgeois Gentilhomme, Ballet Imperial a Le Basier de la Fee. George Balanchine ji v roce 1946 požádal o ruku. Ve stejném roce Ballanchine založil s Lincolnem Kirsteinem Ballet Society, základ budoucího souboru New York City Ballet. Maria Tallchief tančila ještě krátký čas s Ballet Russe de Monte Carlo, po vypršení kontraktu odjela do Paříže, kde Balanchin choreografova pro Operu. V roce 1948 měl pod svým jménem první premiéru New York City Ballet, kde se jedna z Balanchinových múz stala hvězdou. Vytvořil pro ni titulní role v baletech Labutí jezero, Louskáček, Orfeus, choreografiích Sylvia Pas de Deux, Allegro Briliante, Pas de Dix, Skotská Symfonie. Ačkoli se v roce 1950 rozvedli, zůstala sólistkou souboru až do roku 1965, ale tančila i s jinými soubory. V letech 1954–55 se vrátila za pohádkový honorář k Ballet Russe de Monte Carlo. V letech 1960–62 vystupovala s American Ballet Theatre, druhým nejznámějším baletním tělesem Spojených států. Tančila v dramatických baletech, jako byla Slečna Julie Birgitt Cullberg nebo Jardin aux Lilas Anthony Tudora. Jednou z jejích posledních titulních rolí byla v roce 1966 Popelka Petera van Dycka pro Hamburger Ballett.
Krátce poté ukončila kariéru a založila taneční školu v Chicagu, v letech 1981–87 vedla Chicago City Ballet. V 50. letech byla provdána za letce, později za obchodníka. S ohledem na své smíšené kořeny se kromě umění věnovala otázkám národnostních menšin a pohledu na původní obyvatelstvo Ameriky. Kromě jiného získala za své umělecké zásluhy Vyznamenání Kennedyho Centra a byla symbolicky uvedena do Hall of Fame, Národní síně slávy žen. Zdroj: New York Times
Foto: womenwhochangedamerica.org
Zemřela Maria Tallchief, jedna z partnerek a múz George Balanchina
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?