Před dvěma dny zemřela významná osobnost tanečního světa Trisha Brown (21. 11. 1936 ‑ 18. 3. 2017).
Studovala na Mills College v Kalifornii, kde v roce 1958 získala titul bakalář uměni (BA). O rok později se učila u Anny Halprin, poté absolvovala kurzy u José Limóna, Merce Cunninghama, Louise Horsta a Roberta Dunna. Po řesunu do New Yorku se spolu s Yvonne Reiner a Simone Forti stala jednou ze zakládajících členek Judson Church Dance Theater, významného souboru, který působil v letech 1962-68. S jeho tanečníky uvedla řadu svých průkopnických choreografií – Trillium (1962), Lightfall (1963) nebo Rulagame (1964).
V druhé polovině 60. let vytvořila sérii autobiografických studií, například Homemade (1965) a Dance with Duck's Head (1968). Spolu se Stevem Paxtonem a dalšími tanečníky založila soubor Grand Union. Téměř současně zformovala i vlastní skupinu (1970) Trisha Brown Company. Nastalo období jejích nejvýraznějších experimentů a nesmírně intenzivní práce. V alternativním prostoru vytvořila první variantu svých četných kreací na námět hromadění, nazvanou Accumulation. Přenášela také tanec ze sálu do městské krajiny - například v inscenacích Man Walking Down the Side of a Building (1970), Walking on the Wall (1971) a Spiral (1974). Hledala souvislosti mezi postavou a prostředím. V Locus (1975) naopak vytvořila virtuální prostor pro lidské tělo v imaginární krychli. Programově rozvíjela cyklus nestabilních molekulárních struktur. K jejím oblíbeným kompozicím a vystoupením patřilo zejména sólo Watermotor (1978). Byla považována za přední představitelku postmoderního tance, o její tvorbu jevily zájem i proslulé alternativní organizace, například festivalové centrum The Electronic Kitchen v New Yorku. Následovala série improvizovaných forem: zejména Glacial Decoy (1979). Svou vizi tance účinně vyjádřila zejména v Set and Reset (1983) aj.
Usilovala také o integraci kinestetického zdroje tance s vlastním formálním úsilím a vytvořila představení In Lateral Pass (1987). Vysoký stupeň pohybové virtuozity dával jejím pracím překvapivou divadelnost. Inspirována spoluprací s režisérkou Linou Wertmüller na inscenaci Bizetovy Carmen (1986) obrátila svou pozornost ke klasické hudbě a nastudovala své mistrovské dílo na hudbu J. S. Bacha M. O. (1995, Musical Offering), o tři roky později měla premiéru její inscenace opery Claudia Monteverdiho L'Orfeo, kterou po Bruselu uvedla i v Londýně, Paříži a New Yorku.
V tanci se věnovala spíše komornějším formám. S novým tisíciletím se její tvorba vydala zase jiným směrem nad celovečerní choreografií na moderní jazzovou hudbu nazvanou El Trilogy. Poté se vrátila opět na operní scénu; z celé řady následujících inscenaci měla pro taneční umění větší význam mysticky naladěná performance Geometry of Quiet (2002), po které následovala vzdušná choreografie Present Tense. Za svého života získala početnou řadu amerických ocenění a medailí, kromě čestných doktorátů udílených významnými americkými univerzitami byla vyznamenána i pozváním do Bílého domu. Koncem 80. let jí francouzská vláda udělila Řád umění a literatury. Se svou choreografií If You Couldn't See Me vystoupila ve dnech 21. - 22. 6. 1995 na festivalu Tanec Praha.
Zdroj:
PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století: [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7, s. 126.
Zemřela Trisha Brown
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 15 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 19 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 19 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 26 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 26 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer