Před dvěma dny zemřela významná osobnost tanečního světa Trisha Brown (21. 11. 1936 ‑ 18. 3. 2017).
Studovala na Mills College v Kalifornii, kde v roce 1958 získala titul bakalář uměni (BA). O rok později se učila u Anny Halprin, poté absolvovala kurzy u José Limóna, Merce Cunninghama, Louise Horsta a Roberta Dunna. Po řesunu do New Yorku se spolu s Yvonne Reiner a Simone Forti stala jednou ze zakládajících členek Judson Church Dance Theater, významného souboru, který působil v letech 1962-68. S jeho tanečníky uvedla řadu svých průkopnických choreografií – Trillium (1962), Lightfall (1963) nebo Rulagame (1964).
V druhé polovině 60. let vytvořila sérii autobiografických studií, například Homemade (1965) a Dance with Duck's Head (1968). Spolu se Stevem Paxtonem a dalšími tanečníky založila soubor Grand Union. Téměř současně zformovala i vlastní skupinu (1970) Trisha Brown Company. Nastalo období jejích nejvýraznějších experimentů a nesmírně intenzivní práce. V alternativním prostoru vytvořila první variantu svých četných kreací na námět hromadění, nazvanou Accumulation. Přenášela také tanec ze sálu do městské krajiny - například v inscenacích Man Walking Down the Side of a Building (1970), Walking on the Wall (1971) a Spiral (1974). Hledala souvislosti mezi postavou a prostředím. V Locus (1975) naopak vytvořila virtuální prostor pro lidské tělo v imaginární krychli. Programově rozvíjela cyklus nestabilních molekulárních struktur. K jejím oblíbeným kompozicím a vystoupením patřilo zejména sólo Watermotor (1978). Byla považována za přední představitelku postmoderního tance, o její tvorbu jevily zájem i proslulé alternativní organizace, například festivalové centrum The Electronic Kitchen v New Yorku. Následovala série improvizovaných forem: zejména Glacial Decoy (1979). Svou vizi tance účinně vyjádřila zejména v Set and Reset (1983) aj.
Usilovala také o integraci kinestetického zdroje tance s vlastním formálním úsilím a vytvořila představení In Lateral Pass (1987). Vysoký stupeň pohybové virtuozity dával jejím pracím překvapivou divadelnost. Inspirována spoluprací s režisérkou Linou Wertmüller na inscenaci Bizetovy Carmen (1986) obrátila svou pozornost ke klasické hudbě a nastudovala své mistrovské dílo na hudbu J. S. Bacha M. O. (1995, Musical Offering), o tři roky později měla premiéru její inscenace opery Claudia Monteverdiho L'Orfeo, kterou po Bruselu uvedla i v Londýně, Paříži a New Yorku.
V tanci se věnovala spíše komornějším formám. S novým tisíciletím se její tvorba vydala zase jiným směrem nad celovečerní choreografií na moderní jazzovou hudbu nazvanou El Trilogy. Poté se vrátila opět na operní scénu; z celé řady následujících inscenaci měla pro taneční umění větší význam mysticky naladěná performance Geometry of Quiet (2002), po které následovala vzdušná choreografie Present Tense. Za svého života získala početnou řadu amerických ocenění a medailí, kromě čestných doktorátů udílených významnými americkými univerzitami byla vyznamenána i pozváním do Bílého domu. Koncem 80. let jí francouzská vláda udělila Řád umění a literatury. Se svou choreografií If You Couldn't See Me vystoupila ve dnech 21. - 22. 6. 1995 na festivalu Tanec Praha.
Zdroj:
PETIŠKOVÁ, Ladislava a Nina VANGELI. Čítanka světové choreografie 20. století: [studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7, s. 126.
Zemřela Trisha Brown
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
duben 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
3 | ||||||
1 | 2 |
NEJČTENĚJŠÍ
-
Václav Janeček (AMU) a David Strnad (JAMU): „Jedinou možností je návrat studentů na taneční sály a do výuky.“
rozhovory -
Martha Graham – Jako Picasso ve světě tance
osobnosti -
Zemřel Bronislav Roznos
zprávy -
Výrazné škrty pro kulturu a kreativní průmysly. Ministerstvo průmyslu a obchodu nechce kreativní Česko
zprávy -
Krajina – taneční film v choreografii Martina Dvořáka
tanec z gauče
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 17 dny
Michal Dufek
Radime super!Michal Dufek
Novým uměleckým šéfem Laterny magiky se stává Radim Vizváry
před 26 dny
Honza Malik
Já jsem předpokládal, že jste večer viděla. Ať se Vám daří....Tanec okem kamery aneb Jak nepříznivé podmínky donutily tanečníky jednat
před 26 dny
Lucie Štádlerová
Dobrý den, Honzo, mě zmátla anotace, která je uvedena na stránkách divadla Ponec. Ta říká, že byl přítomen jeden divák.…Tanec okem kamery aneb Jak nepříznivé podmínky donutily tanečníky jednat
před 26 dny
Ostružina, z.s.
Děkujeme za zveřejnění a mapování současného stavu české taneční scény. Projekt spolku Ostružina, z.s. vznikl v…Tanec okem kamery aneb Jak nepříznivé podmínky donutily tanečníky jednat
před 26 dny
Honza Malik
Dobrý den, děkujeme za uveřejnění naší aktivity. Poznámky k textu: i 1.večer byli hosté 2, ne 1. A film A.Benhákové se…Tanec okem kamery aneb Jak nepříznivé podmínky donutily tanečníky jednat
před 37 dny
Crabice
Článek v mnohém udeřil hřebíček na hlavičku, jen škoda, že je prvoplánově zaujaty. Slovník vykládá význam slova…Kulturní povyražení po česku
Filip
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?