Zítra odstartuje mezinárodní festival současného tanečního a pohybového divadla Bazaar
zprávy
„Na nezávislých scénách sousedních zemí střední a východní Evropy se začala intenzivně řešit otázka, jaké jsou nové horizonty současnosti. Co můžeme očekávat, kam se ubíráme? Jsou to palčivé otázky i u nás, proto chceme českým divákům ukázat, s jakými odpověďmi umělci přicházejí. Tito novodobí divadelní a taneční ,šamani a šamanky‘ z Bukurešti, Varšavy, Budapešti, Záhřebu, Žiliny nebo Prahy vytvářejí na základě dlouhodobého uměleckého výzkumu společensky důležité metafory a paralely. Otevírají světy imaginace, a divákovi tak paradoxně nabízejí nový pohled i na skutečný svět. Posune-li se naše vnímání, zbaví-li se automatismů a zvyků, máme šanci realitu kolem sebe ovlivnit. Proto zveme diváky, aby se nechali vtáhnout do nakažlivé představivosti umělců na festivalu Bazaar! Imaginace je vlastně gesto osobní sebeobrany,“ shrnuje svůj pohled dramaturg festivalu Ewan McLaren.
Chorvatské tanečnici Sonje Pregrad a kameramance Nives Sertić nejde v jejich představení Neznámá logika větru o nic jiného, než „vnést diváky do vtipného paralelního světa, kde jsou lidstvo a příroda v rovnocenném, vzájemně se ovlivňujícím postavení,“ říkají organizátoři festivalu.
Dalším hostem je rakouská performerka Silke Grabinger. Nepříjemný manipulativní zážitek ji inspiroval k představení Pokusná osoba Silke Grabinger. Požádala mezinárodně uznávané choreografy, aby pro ni navrhli krátká představení. Jako základní materiál jim poskytla nejen své tělo, tanec a výkon, ale i vlastní minulost.
Jádrem festivalu je Saturday Bazaar, přehlídka ukázek z chystaných představení umělců z ČR, Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska a Slovenska. Při zkoumání různých tváří a vrstev identity se pod jejich drobnohled dostala škála témat od strachu a potěšení ze samoty, přes pláč jako soukromý akt i zdroj masové zábavy, až po skákání přes švihadlo jako dětskou hru i cestu ke sebezdokonalování. Například v ukázce Matky z oceli rumunsko-polské dvojice Mădăliny Dan a Agaty Siniarské vyzdvihují umělkyně fenomén, který je intimní i veřejně neakceptovatelný. Tématem je pláč a emoce a zážitky s ním spojené: vzpomínky, smrt, radost, křehkost, nevinnost a další.
Mohou tanec a divadlo zprostředkovat publiku něco, co nikdy jindy prožít nemůže? Na začátku posledního festivalového dne povedou diváky bukurešťští Alina Popa a Florin Flueras skrz své představení End Dream k vnímání světa, kde neexistují hranice mezi člověkem a jeho okolím.
Program celého festivalu uzavře představení Pygmalion polského autora Wojteka Ziemilského. Klasickou kulturní látku obrací Ziemilsky naruby, aby zkoumal možnosti lidské komunikace a především způsoby prožívání druhého. „Nedokážeme proniknout do mysli druhého člověka, přesto se ale snažíme představit si, jaké to je jím být. Je to příběh o podmiňování, kterým si všichni musíme projít, abychom mohli být součástí společnosti a její kultury,“ uzavírají organizátoři festivalu.
Více informací naleznete na www.alfredvedvore.cz/cs/bazaar.
Zdroj: Festival Bazaar
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?