Opět si vypomůžu citátem, tentokrát Zdeňka Hořínka z jeho článku Kritický paradox...
Jiří Havelka
Režisér, autor a herec. V roce 2002 absolvoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Svou divadelní práci od začátku zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských inscenací.
Jeho hry často leží na pomezí činoherního a alternativního, až pohybového či výtvarného divadla. Není proto divu, že v prvních letech po absolvování byl nejvíce spojen s pražským Studiem Ypsilon, kde s generačně spřízněnou částí souboru vytvořit řadu tematicky navazujících autorských inscenací, z nichž největší pozornost vzbudilo originální divadlo o divadle Drama v kostce (2005, nominace na Cenu Divadelních novin) a Kam vítr tam pláž(2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo), která přenáší windsurfing na jeviště. Spoluprací s „velkým“ souborem Ypsilonky vznikla např. úspěšná koláž z života a tvorby Alfreda Jarryho Nadsamec Jarry (2006).
V rámci doktorandského studia a částečného pracovního úvazku na DAMU vytvořil se studenty jejich absolventská představení, např. jakýsi trenažér reality v inscenaci Člověče, zkus to!(2006, Cena festivalu Zlomvaz, Cena časopisu Reflex) nebo Velmi společenské tance (2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo) a naposledy divadelní dokumentární rekonstrukci činů bratří Mašínů Já, hrdina. Permutačním opakováním jedné banální situace vznikla v Dejvickém divadle Černá díra (2007, 1.–3. místo v anketě DN Inscenace roku) a v HaDivadle zdivadelněním Einsteinovy teorie relativity Indián v ohrožení(2008).
V roce 2008 získal Cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. Po odchodu ze stálého angažmá v Ypsilonce rozvíjel spolupráci s Divadlem Na zábradlí (autorský Ubu se baví – 2010 či nonverbální Šílenství - 2014), s Divadlem na Vinohradech (Tylova Fidlovačka – 2010) i se zmiňovaným HaDivadlem (Svět v ohrožení - 2012 ). Režíroval také několik mezinárodních projektů, např. českoněmecký EXIT 89 (2008) či koncertní show s britskými The Tiger LiliesZde jsem člověkem! Here I am Human! pro Divadlo Archa nebo několik českokanadských projektů zahrnujících účast indiánských herců. Výjimečně inscenuje i dramatické texty, převážně původní, současné, např. v Dejvickém divadle text K. F. Tománka převedl do jevištního komiksového westernu Wanted Welzl (2011).
V posledním období je jeho činnost úzce svázána s „domovským“ souborem Vosto5, jehož je členem. Tato skupina dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata, například v akrobaticko-bojovo-pohybové inscenaci Pérák - Na jméně nezáleží. Rozhodují činy(2011) či v kritikou ceněné Dechovce (2013 – Cena Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo). S Vosto5 též uskutečňují originální divadelní invaze do veřejného prostoru s názvem Druhé město.
V oblasti tanečního divadla spolupracuje nejvíce se skupinou Vertedance, jejich Korekce(2013), při které se tanečníci nehnou z místa, vyhrála Českou taneční platformu i Cenu Divadelních novin v kategorii Taneční a pohybové divadlo, včetně ceny Herald Angel na prestižním festivalu Fringe v Edinburghu. V oblasti loutkového divadla se nejvíce prosadil nonverbálním iluzionistickým filmovo-průkopnickým Posledním trikem George Meliese (2013 - Cena Divadelních novin v kategorii Loutkové divadlo, Cena Erik za nejlepší loutkovou inscenaci roku) a další ceny ze zahraničních festivalů.
Jako pedagog DAMU dovedl svůj první herecký ročník k absolvování inscenací Regulace intimity (2014), kde v jedné řadě stojící mladí herci otevřeně sdílejí s publikem svůj vnitřní svět. Jeho autorské hry pravidelně získávají hlasy v anketě Inscenace roku a jsou zvány na prestižní festivaly v Čechách, ale též v Polsku, Slovensku, Německu, Finsku, Rakousku, Irsku, Španělsku, Bulharsku, Slovinsku a dalších. Při festivalech často vede workshopy zaměřené na osvojení elementárních prvků divadelního jazyka.
Ve svých autorských hrách vždy zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, herním principu a sdílené tělesné přítomnosti.
Příležitostně moderuje kulturní pořady v České televizi (Letadlo, Hotel Insomnia, Tečka páteční noci, Magnesia Litera), občas hraje ve filmech.
Od srpna 2011 je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) DAMU, kde již předtím vedl herecký ročník.
Texty autora
O kritice #2
Tento obsáhlý úvod je z mého pohledu nutný pro pochopení posunu funkce divadelní kritiky.
O kritice #1
Před jistou dobou jsem dělal rozhovor pro odborné divadelní periodikum SAD...
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí