Opět si vypomůžu citátem, tentokrát Zdeňka Hořínka z jeho článku Kritický paradox...
Jiří Havelka
Režisér, autor a herec. V roce 2002 absolvoval DAMU, obor režie alternativního a loutkového divadla. Svou divadelní práci od začátku zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských inscenací.
Jeho hry často leží na pomezí činoherního a alternativního, až pohybového či výtvarného divadla. Není proto divu, že v prvních letech po absolvování byl nejvíce spojen s pražským Studiem Ypsilon, kde s generačně spřízněnou částí souboru vytvořit řadu tematicky navazujících autorských inscenací, z nichž největší pozornost vzbudilo originální divadlo o divadle Drama v kostce (2005, nominace na Cenu Divadelních novin) a Kam vítr tam pláž(2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo), která přenáší windsurfing na jeviště. Spoluprací s „velkým“ souborem Ypsilonky vznikla např. úspěšná koláž z života a tvorby Alfreda Jarryho Nadsamec Jarry (2006).
V rámci doktorandského studia a částečného pracovního úvazku na DAMU vytvořil se studenty jejich absolventská představení, např. jakýsi trenažér reality v inscenaci Člověče, zkus to!(2006, Cena festivalu Zlomvaz, Cena časopisu Reflex) nebo Velmi společenské tance (2008, nominace na Cenu Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo) a naposledy divadelní dokumentární rekonstrukci činů bratří Mašínů Já, hrdina. Permutačním opakováním jedné banální situace vznikla v Dejvickém divadle Černá díra (2007, 1.–3. místo v anketě DN Inscenace roku) a v HaDivadle zdivadelněním Einsteinovy teorie relativity Indián v ohrožení(2008).
V roce 2008 získal Cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku. Po odchodu ze stálého angažmá v Ypsilonce rozvíjel spolupráci s Divadlem Na zábradlí (autorský Ubu se baví – 2010 či nonverbální Šílenství - 2014), s Divadlem na Vinohradech (Tylova Fidlovačka – 2010) i se zmiňovaným HaDivadlem (Svět v ohrožení - 2012 ). Režíroval také několik mezinárodních projektů, např. českoněmecký EXIT 89 (2008) či koncertní show s britskými The Tiger LiliesZde jsem člověkem! Here I am Human! pro Divadlo Archa nebo několik českokanadských projektů zahrnujících účast indiánských herců. Výjimečně inscenuje i dramatické texty, převážně původní, současné, např. v Dejvickém divadle text K. F. Tománka převedl do jevištního komiksového westernu Wanted Welzl (2011).
V posledním období je jeho činnost úzce svázána s „domovským“ souborem Vosto5, jehož je členem. Tato skupina dlouhodobě vnáší do českého divadla čistou improvizaci, slovní žongláž, perzifláž a mystifikaci, především na česká národní témata, například v akrobaticko-bojovo-pohybové inscenaci Pérák - Na jméně nezáleží. Rozhodují činy(2011) či v kritikou ceněné Dechovce (2013 – Cena Divadelních novin v kategorii Alternativní divadlo). S Vosto5 též uskutečňují originální divadelní invaze do veřejného prostoru s názvem Druhé město.
V oblasti tanečního divadla spolupracuje nejvíce se skupinou Vertedance, jejich Korekce(2013), při které se tanečníci nehnou z místa, vyhrála Českou taneční platformu i Cenu Divadelních novin v kategorii Taneční a pohybové divadlo, včetně ceny Herald Angel na prestižním festivalu Fringe v Edinburghu. V oblasti loutkového divadla se nejvíce prosadil nonverbálním iluzionistickým filmovo-průkopnickým Posledním trikem George Meliese (2013 - Cena Divadelních novin v kategorii Loutkové divadlo, Cena Erik za nejlepší loutkovou inscenaci roku) a další ceny ze zahraničních festivalů.
Jako pedagog DAMU dovedl svůj první herecký ročník k absolvování inscenací Regulace intimity (2014), kde v jedné řadě stojící mladí herci otevřeně sdílejí s publikem svůj vnitřní svět. Jeho autorské hry pravidelně získávají hlasy v anketě Inscenace roku a jsou zvány na prestižní festivaly v Čechách, ale též v Polsku, Slovensku, Německu, Finsku, Rakousku, Irsku, Španělsku, Bulharsku, Slovinsku a dalších. Při festivalech často vede workshopy zaměřené na osvojení elementárních prvků divadelního jazyka.
Ve svých autorských hrách vždy zkoumá možnosti divadelního časoprostoru, tvorby divadelní iluze a zdůrazňuje jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace. Hledá novou roli pro divadlo ve věku virtuálních médií a nalézá ji především v síle imaginace, herním principu a sdílené tělesné přítomnosti.
Příležitostně moderuje kulturní pořady v České televizi (Letadlo, Hotel Insomnia, Tečka páteční noci, Magnesia Litera), občas hraje ve filmech.
Od srpna 2011 je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) DAMU, kde již předtím vedl herecký ročník.
Texty autora
O kritice #2
Tento obsáhlý úvod je z mého pohledu nutný pro pochopení posunu funkce divadelní kritiky.
O kritice #1
Před jistou dobou jsem dělal rozhovor pro odborné divadelní periodikum SAD...
NEJČTENĚJŠÍ
-
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů