Registrace

420PEOPLE s Orchestrem BERG

Soubor 420PEOPLE představil v prosinci výsledky své spolupráce s progresivním hudebním tělesem - Orchestrem Berg. Na Nové scéně ND jsou 420PEOPLE jako stálí rezidenti na domácí půdě a Orchestr Berg se v tomto prostoru účastnil projektu TimINg. Bylo snad jen otázkou času, kdy se spolupráce mezi těmito dvěma tělesy zrodí. Nutno podotknout, že Orchestr Berg má k tanečnímu umění velmi blízko, protože jako interpretační těleso spolupracuje pravidelně s Baletem ND. Večery 11. a 12. prosince byly věnovány vrchovatě hudbě a současnému tanci, hledání cest ke spolupráci žánrů a objevování hranic vhodných pro překonávání. 

Resonance (420PEOPLE). Foto: Archiv souboru 420PEOPLE.
Resonance (420PEOPLE). Foto: Archiv souboru 420PEOPLE.

První část programu byla ale věnována speciálnímu žánrovému propojení, a sice živé hudební produkce a filmu. Tak se vedle sebe ocitly dva světy vzdálené časem i prostorem: soudobá skladba Louise Andriessena M Is for Man, Music, Mozart vytvořená na počest W. A. Mozarta, provázená projekcí Petera Greenawaye (premiéra 1991). Film i jeho propojení s hudbou diváky a posluchače v jednom vtáhly do svérázně surreálního světa. Andriessenova vokálně-instrumentální skladba začala hrou s písmeny abecedy na filmu vpravdě tanečním (nahé tanečnice předznamenávaly další rozvíjení „příběhu“), pohybové obrazy střídaly výjevy, kresby, kaligrafie a nade vším děním panující postava ženy pěvkyně, jíž mezitím propůjčovala na jevišti hlas Markéta Cukrová. Od písmene M nastaly surrealistické orgie v podivuhodné alchymistické kuchyni představující současně divadlo, kde jsme byli za zvuků náročné skladby svědky stvoření muže, jehož nakonec také ztvárnil tanečník. Definitivnímu stvoření předcházely groteskní pokusy. A když byl jednou muž na světě, bylo třeba naučit jen pohybu (movement), k němuž patří tanec, a spolu s ním požitku z hudby (další M - music). 

Inzerce

Celá skladba, neoddělitelně spojená s filmovou projekcí, byla zkomponována k poctě W. A. Mozarta. Jeho jméno bylo ztotožněno s jedním z významů hlásky M, byl přítomen v dobových rekvizitách a kostýmech, v hravosti celého kusu. Jinak přinesla produkce mnoho dalších asociací, holohlavý hrdina jako by chtěl vyvolat vzpomínku na Haralda Kreuzberga, abeceda má zase pro českého diváka také zvláštní spojení s literárním surrealismem, mnohé obrazy jako kdyby vyskočily z nějakého současného fantastického románu, rudolfínská alchymistická laboratoř byla dějištěm zázraků. Červená barva krve se prolínala celým dílem, krev je život, pohyb, krev vře v žilách tanečníka i hudebníka. Kus M Is for Man, Music, Mozart byl náročný na poslech, ale Orchestr Berg působil skvěle sehraně a není pochyb o tom, že soudobá hudba je mu blízká. 

Resonance (420PEOPLE). Archiv souboru 420PEOPLE.

Po přestávce si na své přišli i milovníci současného tance. Orchestr Berg zůstal dál v rukou svého dirigenta Petera Vrábela, ale přešel ke skladbě jednoho ze svých členů Jana Trojana, která vznikla spolu s choreografií Rezonance na pěší vzdálenost. V ní se stali hudebníci rovnocennými partnery tanečníků jako performeři, a to pod choreografickou taktovkou Nataši Novotné. Víc než na choreografickou invenci co do nových prvků byl dán důraz na vtažení netanečníků do společné kompozice, a protože hudebníci museli ovládat současně i své nástroje, byl samozřejmě jejich pohybový repertoár omezený. Nezastupitelnou složkou byla hudba a jako samostatný „nástroj“ sloužila ozvučená plechová deska spuštěná nad jeviště (rezonování plechu dalo ostatně kompozici jméno). Choreografie stála jak na sólových výstupech tanečníků 420PEOPLE (nastoupili v dosti komorní sestavě: Václav Kuneš, Nataša Novotná, Zuzana Herényiová, Milan Odstrčil), tak na interakci s hudebníky. Působila až improvizovaně, ačkoli byla pečlivě nastudována.

Choreografie 420PEOPLE už bychom poznali, dá se říci, že získali svůj nezaměnitelný jazyk, charakteristický způsob vedení duetů, gest, práce s energií. Kouzlo této performance tkvělo v komunikaci, v rozpohybování hudebníků, byla tu i narážka na princip Laterny magiky, když dirigent opustil své místo a řídil orchestr z plátna. Pingpongové míčky sloužily jako ozvláštňující rekvizita, ne významotvorný prvek. Společná práce tanečníků a hudebníků přinesla velké odlehčení celému večeru, který začal náročněji, takže nakonec působil dramaturgicky vyváženě. Pojítkem byla multižánrovost.

Jednalo se rozhodně o zdařile zkombinovaný program, který stojí za zhlédnutí, další příležitost bude 20. února 2013 opět na Nové scéně ND v Praze. 

M Is for Man, Music, Mozart

Hudba: Louis Andriessen
Režie: Peter Greenaway
Light design: Pavla Beranová
Účinkuje: Orchestr Berg
Vokál: Markéta Cukrová
Dirigent: Peter Vrábel
Česká premiéra: 11. 12. 2012 

Rezonance na pěší vzdálenost

Choreografie: Nataša Novotná
Hudba: Jan Trojan
Dirigent: Petr Vrábel
Light design: Pavla Beranová
Video: Zuzana Houfková
Premiéra: 11. 12. 2012

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.