Registrace

Akrobaté v Concrete směle kráčí po kolmé stěně. Na Jatka78 vnesli spojením svých rukou silné charisma

Česká premiéra inscenace Concrete v minimalistickém, avšak promyšleně inovativním konceptu, exponovala široké pohybové možnosti. Na představení byla fascinující rytmizace prostoru tělesnou souhrou, pokorně akcentující fyzicky náročné prvky v souladu s nepřerývaným hlavním tokem dění. Holandsko-německo-belgické trio Knot on Hands představilo neobyčejnou bohatost scénického partnerství ve variacích pozemní akrobacie. Uvedení zahraničního hosta se konalo v rámci původně francouzského projektu Cirkusové noci (La Nuit du Cirque v produkci Territoires de Cirque), který se v České republice objevil historicky poprvé a koordinovala jej nově založená Asociace nového cirkusu. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.
Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.
Inzerce

Tři velmi disponibilní akrobaté Britt TimmermansMario Kunzi a Tijs Bastiaens se od počátku společné tvorby od roku 2017 hluboce soustředí na fyzické napojení v rámci disciplíny hand to hand, šířeji pozemní akrobacie. V jejich pojetí jde v podstatě o virtuózní tělesné prolínání s měkčením limitů pružnosti či zemské přitažlivosti. Společné dílo Concrete sestávalo ze tří částí, rozeznatelně oddělených občerstvovacími pauzami, v nichž se od sebe na rozdíl od samotné akce vzdalovali. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

Každou kapitolu charakterizoval vymezený prostor a věcně navržená světelná kompozice, dále precizně dodržovaný pohybový princip vzájemné komunikace a odlišovalo je také zvolené tempo. Tematický triptych i navzdory jeho funkční diverzitě, a to jak v geometrickém pojetí směrování pohybu, tak rytmizaci celků a způsobu uchopování se navzájem, sjednocovala absolutní pospolitost, důvěra vkládaná jeden do druhého. Artisté vyzařovali vysokou míru koncentrace. I do náročných akrobatických prvků a vazeb, jakými jsou například náskoky do stojky balancované v rukách partnera, nastupovali zlehka a s jasným vědomím pevných bodů, obecně s obdivuhodnou řemeslnou výbavou a viditelně bohatými zkušenostmi.  

První díl se odehrával v pruhu světla na šířku jevištní plochy a rozvíjel nabalování či převalování. Akrobaté, dva muži a žena, začínali v zaklesnutí a pokračovali vlínáním, podpíráním se, vyzdvihováním a ve svém činění neustávali. Chvílemi bojovali i s gravitací či vyvažováním nerovnováhy. Výchozí bod cyklické partitury, obrazně lidský mnohostěn či provrstvený útvar s dvanácti končetinami, asocioval buněčné dělení a jeho opětovné řetězení. Neztráceli kontakt mezi sebou, nasedali na sebe, naskakovali si do rukou, zanikali v neustále se hromadící a proudící hmotě, prolínali se, aby opět vyvřeli na povrch a posouvali oblou tělesnou matérii vpřed. Proměnlivý lidský shluk se roloval, pomyslně protkával prostor, jako když člunek brázdí tkalcovský stav pravidelně sem a tam, nahoru a dolů. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

Zatímco se úvod trilogie držel v pásu při zemi, od níž artisté stoupali a znovu k ní klesali, prostřední kapitola se doslova usadila na „střed“ a „postavila na nohy“. Akrobaté sice dále vsadili na pevný stisk a kontakt, ale rozvířili prostor v rotaci. Velkoryse rozevláté putování prostorem eskalovalo energii. Ještě častěji se například objevovaly náskoky na ramena i ruce partnerů, skluzy po jejich těle dolů. Tok rytmizovaly přechody zahrnující aktivní pohledy. Nepřetržité pnutí se otevíralo hvězdicovitě do všech směrů, avšak s hravou nadsázkou v podobě návratů do výchozích bodů, z nichž opět vylézali vzhůru, aby překvapivými cestami zas scházeli. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

Závěrečnou pasáž uvozovala příprava směrovaná postojem i pohledem ke zdi. Akrobatické trio na ni kontinuálně nasedalo, sjíždělo, ale i kráčelo, jako by šlo pouze o pootočenou plochu a nikoli kolmou stěnu. Trilogie se uzavřela protočením perspektivy, obrazně znejistěním gravitace. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

Představení, ať čtené existenciálně jako nikdy nekončící cesta dobrodruhů, hravé stavebnicové leporelo, anebo z hlediska excelentní expozice tělesné harmonie, reprezentovalo nejen lidský soulad, ale součinnost všech inscenačních složek od praktických kostýmů přes nosnou hudbu k uvědomělé dramaturgii. Hostování Concrete tímto v rámci pražské novocirkusové platformy rozhodně osvítilo právě „to“ na první pohled neviditelné. Položilo důraz na umné provrstvení všech komunikačních prostředků, aby vynikl kvalitní obsah a provedení jevištní akce. 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

 

Psáno z české premiéry dne 16. listopadu 2024, Jatka78, Praha. 

 

Concrete

Koncept a režie: Knot on Hands 

Účinkují: Britt Timmermans, Mario Kunzi, Tijs Bastiaens

DramaturgiePiet van Dycke

Vedoucí projektu: Cahit Metin 

Produkce: Peggy Loch

Hudba: Roman Naef, Florestan Berset

Světelný design: Cahit Metin

Rezidence: Werkplaats Diepenheim, Leeraum.offen, Circuskapel

Za podpory: Performing Arts Fund NL, Amsterdam Fund for the Arts, Werkplaats Diepenheim, CirkLabo, This is not a circus

Akce je součástí Cirkusových nocí, koordinovaných Asociací nového cirkusu a La Nuit du Cirque, mezinárodního eventu organizovaného Territoires de Cirque (Francie).

 

Concrete. Knot On Hand. Foto: Jesse Blom.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.