As It Is – Přítomnost bez příběhu

As it is (Milan Kozánek). Foto: Eva Šlosarová.

Výsledek slovensko-brazilské spolupráce v podobně tanečního sóla As It Is přivezla do ostravského kulturního centra Cooltour taneční platforma MOVE Ostrava a dovolila tak divákům nahlédnout pod pokličku pohybových studií, které se ne vždy dostanou až k veřejnosti ve formě představení. Co vše dokážeme vyjádřit lidským tělem? Ovládá tělo nás, nebo my jej? Mohou naše těla existovat sama o sobě? Na tyto (a mnohé další) otázky mohlo představení Milana Kozánka diváky navést, odpovědi si ale každý musel najít sám.

As It Iszačalo navozením příjemné atmosféry, a to milým přivítáním jediného interpreta Evandra Pedroniho, který zprvu jen sledoval příchozí diváky na rozsvícené scéně, navazoval s nimi oční kontakt a vítal je v sále. Poté postupně rozvíjel pohyb od pánve, přirozené a svým způsobem uctivé klanění se proměnilo v celé sekvence pulsujících pohybů. Slibný začátek později zabředl do pro diváka místy těžce srozumitelné studie, která tvořila působivé obrazy, ale nesourodý celek.

Tvůrci v anotaci sami avizují, že jde o hledání výrazovosti těla bez využití příběhu – což se jim nepochybně povedlo. Tanečník v choreografii bez náznaku dějové linie ukázal mnoho podob – některé jen nastínil, nechal je jakoby proletět, jen krátce zapůsobit, některým naopak věnoval více času a zastavoval se v nich, jako například v náročných silových pozicích, kdy připomínal modela čekajícího na sochaře.

As It Is bylo rozděleno do tří fází jednoduchou změnou kostýmu – tanečník vystřídal tři různě barevná trička. Ale bez ohledu na barvu svršku se sólista vždy soustředil na přítomný okamžik, ať už velmi pomalým zkoumáním pohybu v naprosté tichosti nebo nespoutaným řáděním za pravidelného rytmu hudby. Místy se zdálo, že tělo jako takové opravdu může být svým pánem a vytvořit tak skrýš pro ty, kteří nad ním za jistých okolností mají moc. Jako prostředek k dosažení pocitu naprosté přítomnosti posloužila přenosná reprobedna, ze které se linula hudba i mluvené slovo vyjadřující, že je v pořádku někdy „jen být“.

V závěru performer zapojil laptop dosud ležící v rohu jeviště. Tím došlo k rozdvojení sólisty na reálného a na toho za obrazovkou počítače. Fokus diváků až do konce směřoval k displeji, k virtuálnímu a stále se pohybujícímu Evandrovi, dokud se obraz nezastavil na nápise „As it is“.

Cíl studie byl naplněn. Tvůrci našli cestu, jak zaujmout čistotou lidského těla, možná i jak být na jevišti „teď a tady“, i když forma jejich sdělení se někomu mohla zdát zdlouhavá. Precizní, většinou trhané pohyby sólisty byly inspirativní, přestože choreografie nevyužívala převratně originálního materiálu. Mezi nejpůsobivější části patřilo využití principu kontrastu mezi očima a zbytkem těla – pohled tanečníka šel v této části proti jeho pohybu, což tvořilo pozoruhodné situace.

Psáno z představení 13. února 2019, Kulturní centrum Cooltour.

As It Is
Námět, choreografie, vizuální koncept, režie: Milan Kozánek