Nastudoval ji šéf olomouckého souboru Robert Balogh a je to již jeho pátá verze baletu inspirovaná Dumasovým románem. Pojetí baletu vychází z předlohy knihy La Dame aux camélias z roku 1848, které se choreograf také většinou drží.
Příběh nešťastné lásky je částečnou autobiografií Alexandra Dumase mladšího, vypsal se z krásného zážitku a zároveň bolesti, kterou prožil ve vztahu se slavnou hetérou Marií Duplessis. Kniha si vydobyla velkou oblibu u čtenářů, proto Alexandre Dumas mladší přepsal svůj román i do podoby divadelní hry. Italský skladatel Giuseppe Verdi podle tohoto nesmrtelného příběhu napsal v roce 1853 operu La traviata.
Za nejznámější verzi baletu lze považovat Neumeierovu verzi na Chopinovu hudbu, která byla uvedena v premiéře v roce 1978 ve Stuttgartu. Baletní inscenaci Dáma s kaméliemi na hudbu Sergeje Rachmaninova a Fryderyka Chopina připravil minulý rok šéf souboru Robert Balogh, který tehdy u příležitosti premiéry své nové verze řekl: „Marguerite našla svou pravou lásku v Armandovi, ale společnost jejich vztahu nepřála. V našem souboru máme i ideální představitele pro titulní role. I to rozhodlo pro volbu tohoto titulu.“
V novém, současném zpracování byly použity zajímavé nápady, nevšední variace a nádherné zvedačky. Orchestr Moravského divadla s dirigentem Tomášem Hanákem hrál kvalitně a s citem. Působivě zněl především živý klavírní doprovod Alice Rajnohové, která byla přímo na jevišti a Chopinovy skladby v jejím podání dodávaly představení dramatický nádech.
Dvouaktový Baloghův balet Dáma s kaméliemi je založen na principech neoklasické taneční techniky a výrazovosti. Je velmi výpravný, ať se jedná o scény z návštěvy baletu Giselle, plesů ve společnosti, budoáru, či venkova. Scénické zpracování vytvořil Eduard Přikryl, který spolupracoval s Moravským divadlem více než čtyřicet let. Kostýmy navrhl osvědčený kostýmní výtvarník Roman Šolc. Dobové kostýmy měly u dámské části souboru většinou tlumené barvy, u pánské byly elegantní a sladěné.
Ústřední roli rozervaného mladíka Armanda ztvárnil Antonín Blahuta. V hlavním partu kurtizány Marguerite se divákům představila Yui Kyotani. „Dumasův román jsem studovala a díky tomu se více dostala do postavy Marguerite. Pochopila jsem její pohnutky a jednání. Je to herecky velmi náročný part, musím vystihnout, co se děje v hrdinčině nitru, jaké komplikované emoce prožívá,“ řekla k uvedení díla Kyotani, která si stejně jako ostatní tanečníci navíc zvykala na živý klavírní doprovod. „Je to pro mě zase nová úžasná zkušenost. Bylo třeba najít to správné propojení a soulad, ale jsem ráda, že máme v inscenaci sólový klavír místo reprodukované hudby,“ doplnila.
Představitelé titulních rolí Yui Kyotani a Antonín Blahuta tvořili výborný taneční pár. Jejich technické provedení bylo překvapivé a precizní. Kyotani se stala královnou večera pro svůj technický, výrazově a vnitřně procítěný projev, její otočky byly rychlé a čisté, gesta evokovala tragičnost její postavy. Ztvárnila úžasně jak křehkou zamilovanou dívku, tak distingovanou kurtizánu a na konci šílenou a zlomenou ženu, která vyjadřovala blížící se konec jejího života. Blahuta byl skvělým partnerem, poskytoval jí jistotu a oporu, tančil s přirozenou noblesou a lehkostí. Jeho herecký projev byl přesvědčivý, postupně se měnil ze snílka v sebejistého muže a nakonec oddaně zamilovaného partnera. Také ostatní tanečníci zvládali své role s technickou jistotou. Například přítel Armanda Gaston Rieux – Paul Oliver tančil lehce s přirozeným hereckým projevem. Ve sborových tancích se ukázala připravenost souboru na hostování, byl ve všech pasážích dostatečně synchronní.
Balet Dáma s kaméliemi se podle mého názoru ukázal jako kvalitní, zajímavě zpracovaná inscenace, což potvrdila i příznivá reakce diváků ve Stavovském divadle. Díky vynikajícímu výkonu klavírní virtuosky si přišlo na své nejen baletní obecenstvo, ale i milovníci hudby. Představení plné emocionálního napětí, povedené výpravy a především tanečních výkonů výtečných sólistů se stalo obohacujícím uměleckým zážitkem jak pro olomoucké, tak i pražské diváky.
Psáno z hostování Moravského divadla Olomouc 6. května 2016, Stavovské divadlo Praha.
Dáma s kaméliemi
Kurtizána vykoupená láskou a smrtí
Libreto (podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase ml.), choreografie a režie: Robert Balogh
Hudba: Fryderyk Chopin a Sergej Rachmaninov
Hudební nastudování – dirigent: Tomáš Hanák
Sólový klavír: Alice Rajnohová
Scéna: Eduard Přikryl
Kostýmy: Roman Šolc
Light design: Bohuslav Kraus
Premiéra: 13. listopadu 2015
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero