Pro projekt tvůrců/performerů Becky McFadden a Daniela Somervilla je klíčové patrně již samotné rámcování celé události. Příchod diváků je situován přímo přes jeviště s nataženým bílým pruhem baletizolu, který připomíná přehlídkové molo. Po jednom či po malých skupinkách návštěvníci přicházejí s až automaticky obřadnou vážností ke svým sedadlům, zatímco se na ně shora snášejí lesklé mýdlové bublinky. Mezi přicházejícími se pomalu pohybují i oba černě odění umělci a všechny zdraví v prostoru, který ostentativně deklarují jako zjevně společně sdílený – lidem mávají, přejí jim příjemnou zábavu a pohledy i gesty je doprovázejí do hlediště.
Celým divadlem se linou melodie larga z Händelovy opery Xerxes a McFadden se Somervillem po usazení všech diváků začínají svůj laboratorní a badatelský průchod barokním světem a fenoménem camp. Tomu jako první věnovala pozornost Susan Sontag, americká kritička a prozaička, coby estetickému principu „přehnanosti“ – něčemu z pohledu normativního chápání krásy výstředně okrajovému a spíše podivnému, zajímavému či bizarnímu než jednoduše „krásnému“ – a pokud, tak „přehnaně krásnému“. (Esej Notes on „Camp“, která vyšla v roce 1964 v newyorském literárním časopise Partisan Review, česky v Labyrint revue 2000/8–7.)
Inscenace Barokní procházky (v originále Baroque Walks – oproti zvolenému překladu má blíže k pojmům chůze a krok) je ve zpracování a scénickém členění věrná svému názvu. Primární pohybovou základnou obou umělců/výzkumníků je chůze, s jejíž pomocí fázují jednotlivé výstupy. Ty jsou kromě krokových intermezz dělené i hudebně. Zvuková koláž složená z různých barokních operních árií a opusů (zaznívá například Händel, Bach, Purcell a Zelenka) je pro práci performerů pracovním podkladem – co árie či skladba, to výstup jednoho či obou.
Společně tak postupně ohledávají nejprve svá těla a postavení v rámci konkrétního jeviště. Zakouší typizovaná barokní gesta a kroky, jakými jsou pompézní pohyby pažemi, sošné a strojené pózy, našpulené rty či jemné kladení nohou vpřed či za sebe. Během tohoto prvotního opatrného a intimního ohledání místa a těl analyzují celé prostředí, do něhož právě vstupují. Vytvářejí ustálený pohybový slovník, který perfektně znají, a vědí, jak jej využít. Práce spolku Beautiful Confusion Collective vychází z choreografického a neopakovatelného mapování různých prostorů během příprav této novinky. Poznatky získané z umělecké rezidence v barokním zámku Žďár nad Sázavou oba performeři aplikují právě v interiéru Venuše, jenž se stává jevištní tabula rasou pro prezentaci jejich výzkumu.
Výsledný celek tak působí jako scénická a performativní studie, přičemž každý z umělců volí ke zkoumání barokní a divadelní estetiky jiný přístup. Becka McFadden ji ohledává skrze tanec, pochopení vlastního těla a jeho pohybových možností. Nechává se ovládat reprodukovanou hudbou, která dává impuls jejím ladným, švihovým či kruhovým pohybům i přehnaně expresivní mimice, kdy poulí oči a roztahuje ústa do pokřivených a křečovitých úsměvů.
Daniel Somerville barokní estetiku nahlíží skrze pečlivou analýzu pohybů operních pěvců a pěvkyň. Na jednotlivé árie se převléká do rozličných okázalých rób, zpívá je společně s jejich interprety nahlas či přesně synchronizuje pohyby rtů s reprodukovaným zvukem. V celém prostoru si pak zkouší sošné, teatrální a okázalé pohyby barokních umělců, neboť Somerville se lokomoci operních zpěváků 17. století věnoval v rámci svého doktorandského výzkumu.
Barokní procházky se stávají hodinovou plochou, v níž jde o vytváření specifické a sdílené atmosféry a dochází v ní k až laboratorní studii barokní estetiky a jejich přesahů směrem k současnosti – k estetice performativity a campu. Z typizovaných pohybů kódovaných v barokním tanci a opeře se za pomoci obou performerů totiž postupně stávají kroky současných tanečních stylů, jakými jsou voguing, waacking a popping, neodmyslitelně spojené s queer komunitou a společenským tancem New Yorku 80. let. Pro ně i pro mnohé projevy barokní kultury je použitelné právě označení camp estetika.
Klíčovou pro uchopení celku je pak určitá univerzálnost a nahodilost, jež je v Barokních procházkách tematizována. McFadden i Somerville jsou na začátku oděni v jednoduché černé šaty, ale během představení střídají okázalé barokní kostýmy. Jejich těla ztvárňují různé role, postavy, gendery a vysílají různé významy. Na konci se oba umělci převlékají zpět do prostých černých šatů, odcházejí z jeviště a všechny použité šaty, paruky, korunky, květiny a pláště nechávají na scéně. Přes veškerou okázalost a extravagantní pohybové výstupy působí Barokní procházky paradoxně spíše minimalisticky a komorně, což je dáno výzkumem a studiemi dané tematiky a jejich následnou prezentací.
Možná i proto představení působí chvílemi zdlouhavě. Některé výstupy jsou obsahově podobné a spíše než o tanec se v nich jedná o setkání v divadelním prostoru. Jde tu především o gesta, pózy, barokní hudbu, okázalost a o to, co z barokní estetiky mnohdy nevědomě přebíráme.
Psáno z premiéry 29. května 2024 v rámci festivalu WILD!, divadlo Venuše ve Švehlovce, Praha.
Barokní procházky
Koncept, účinkují: Becka McFadden, Daniel Somerville
Dramaturgie, choreografie: Becka McFadden, Daniel Somerville
Kostýmy: Vojtěch Hanyš
Premiéra: 29. 5. 2024
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero