BOOM – Jízda na vlně adrenalinu

Mladá česko-ukrajinská cirkusová generace souboru Cirk La Putyka se po prvním společném happeningu BOOM vol. 1, uvedeném letos v březnu, a po zkušenostech z prestižního Fringe Festivalu v Edinburghu vrátila na jeviště divadla Jatka78 s českou premiérou BOOM vol. 2. Ta se konala na konci září a svou energií a emocemi naplnila vyprodaný sál, který mladé umělce a tvůrce právem odměnil ovacemi vestoje.

Boom vol. 2 (Cirk La Putyka). Foto: Lukáš Bíba.

Na začátku byly plány podrobit výzkumu tzv. „heads down generation“, generaci Z, a ve výsledku vznikla jiskřivá show strhujícím způsobem prezentující cirkusové dovednosti, tanec a hlavně umění nadnárodní soudržnosti. Cirk La Putyka, za poslední dva roky naprosto zběhlý v adaptaci na nečekané situace, propojil dlouho připravovaný projekt pro svou mladou krev s nově příchozími uprchlíky z válkou napadené Ukrajiny. A právě v tom BOOM přesahuje rámec živého scénického díla, protože zcela otevřeně sdílí novou zkušenost, kterou v návaznosti na aktuální události získává jak skupina tuzemských, tak ukrajinských artistů. Režisér Rostislav Novák ml. a jeho tým v zásadě postavil archu, na kterou nalodil začínající profesionály a studenty a odhodlaně vyplul vstříc všemu a čemukoli. Díky předchozímu brázdění oceánu pandemických restrikcí vymanévrovala Putyka i z této krize se ctí a s respektem, a to konkrétně nejen divácky atraktivní inscenací, ale také hlubokým otiskem v aktérech samotných. Patrně, bez přehánění, jde u některých minimálně o vzpomínku na celý život, u někoho možná až o kariérní salto s vruty.

Prostor vyhrazený pozemní i vzdušené akrobacii, klauniádě, žonglování, break dance a jiným stylům, obecně vytvořený k oslavě kreativity a síly, rámoval horizont s nápisy hashtagů a stylově různorodými výtvarnými motivy (např. od Jasona Craigheada, Scotta Cawthona, Floriana Pichona, Iana Moorea, Mirka Kamana a Fritze Freunda), které v náznacích a svou barevností pokračovaly na podlahu. Bez povšimnutí nezůstal vizuální prvek až symbol – sněhová koule. Ta se dokonce během představení zhmotnila akcí v duchu #winter snowballfight v nefalšovanou, ale stále v intencích hravosti, bitvu s míčky a rozvířila cirkusový a taneční rej. Nechyběly ani masky – obrovské jakoby nafouknuté „hlavy“, podobou připomínající bubliny. Transparentní plastová izolace se stala výchozím bodem českého týmu, zatímco nově přišedší z východu obtěžkáni zavazadly se ztráceli pod ohromnými svrchníky. Z objektů cirkusáci využívali cyr wheel, hula hoop obruče, kužely, čínskou tyč, strapsy, lano a jiné. Vizuálně zřetelný rukopis Pavly Kamanové (scéna) a Kristiny Záveské (kostýmy) jako by volně pokračoval v návaznosti na poetiku předchozího projektu Cesty.

Mladí adepti Cirku La Putyka, kteří dlouho dychtivě čekali na svůj velký projekt, a studenti Kyjevské akademie divadelního a cirkusového umění, jejichž životní cesty vykolejil ozbrojený konflikt, se potkali, scházeli, trénovali a nyní společně excelují na scéně za doprovodu živé hudby Igora Ochepovského. A o tom právě BOOM vypráví, jak nelehká cesta vedla k prvnímu podání ruky, objetí, společnému učení se, výměně zkušeností a pochopení kulturních specifik, sdílení pocitů a příběhů až k účinkování pod hlavičkou tuzemského největšího cirkusového tělesa. Za vznikem díla stojí ohromné úsilí autora a režiséra Rostislava Nováka ml. a jeho odhodlané komunity nic nevzdat. I když se při sledování představení může zdát, že se na scéně roztáčí obdobné principy, například vzájemné porovnávání, nacházení podobností, snaha o zrcadlení, touha zaujmout a oslovit, jako se objevovaly v inscenacích ADHD nebo HIT, přesto znovu rezonují a organicky se opodstatňují díky zasazení do nového, velmi emočního kontextu.

Jevišti vládl věcný chaos, flow cirkusových sekvencí a tanečních choreografií přerývané slovy, výpověďmi zprostředkovanými projekcí, zpěvem nebo živě přenášeným mimoscénickým děním na Instagramu. Vše, ať to působilo jako varietní show, večírek, existenciální drama, anebo neučesaně a hezky autenticky, či precizně až stylizovaně, budilo dojem významotvornosti nebo probouzelo asociace. V toku dění vysvitla choreografie s roztáčením červených mohutných káč, ať čistě esteticky jako nádherný obraz rotujících objektů v paralele k lidským tělům, nebo jako metafora současnosti. Stejně tak impozantně působil akrobat Oleksii Vakal ve vrstvené tylové sukni na strapsech, jenž v jiném okamžiku ohromoval manipulací s diabolem. Tomáš Hrubý a Martin Kadrnožka nešetřili svými dovednostmi, metali salta, roztáčeli cyr wheel a neustále působili naprosto svěžím dojmem. Všichni se snažili, podporovali a vyjmenováním jednoho dvou neznamená, že by ostatní nebyli.

BOOM je příjemně těkavé, mladistvě rozechvělé představení, nadupané estetikou, energií a chutí rozdat se. Je to jízda na vlně adrenalinu. Akcentuje svobodu a vůli, otevřeně vybízí k mezilidské komunikaci. Stává se živou kronikou dnešních dnů.

Psáno z české premiéry 30. září 2022, Jatka78.

BOOM vol. 2
Obsazení: Martin Kadrnožka, Jakub Slovák, Šárka Říhová, Tomáš Hrubý, Katrin Cvinerová, Viktorie Georgievová, Filip Mašek, Tomáš Brt, Bára Halčáková, Lenka Nahodilová, Denise Arazimová, Anna Lipoldová, Kateryna Smyrnova, Polina Lysenko, Anna Stiebunova, Karina Zarutska, Danylo Zankov, Ivan Sobchenko, Oleksii Vakal, Boris Kriachek
Koncept, režie: Rostislav Novák ml.
Scénografie: Pavla Kamanová
Choreografie: Thomas Steyaert