Závěrečný program festivalu Tanec Praha 2012 patřil světové hvězdě fyzického divadla: souboru Ultima Vez a Wimu Vandekeybusovi. Diváci v Divadle Archa měli 28. a 29. června ojedinělou možnost spatřit nejnovější inscenaci tohoto věhlasného režiséra a choreografa v její bezprostřední čerstvosti. Premiéra Booty Looting proběhla nedávno v Benátkách a pražské publikum tak mohlo sledovat jedny z prvních repríz představení pojednávajícího o marnosti zachyceného okamžiku, o ukradení duší, které už dávno předtím někdo ukradl, o vzpomínkách. Wim Vandekeybus si na to vybral speciální tvůrčí tým sestavený z šesti tanečníků, hudebníka a fotografa.
Booty Looting je hlubokým zamyšlením nad podstatou fotografování a fotografií v našem životě. Nad smyslem zachycení okamžiku, který nechá ustrnout – zmrazit lidskou energii v jediné vteřině, aniž by dokázal zamrazit i kontext, v jakém byla vytvořena. V kontrastu naopak nechává inscenace promlouvat hudbu, která emoci nejen rozvíjí, ale i podporuje, je hnacím motorem pohybu, jejž fotografie zastaví. A právě v tu chvíli jako by se na plátně za aktéry objevovala ta nejsilnější emoce, ze které šel mráz po zádech.
Wim Vandekeybus se v tomto představení, po Radical Wrong uvedeném na podzim, opět vrací k filosofickému zahloubání se nad podstatou dnešního světa. Jako by upouštěl od dech beroucích show plných přívalu energie a nechává promlouvat intelektuální rovinu tvorby, jež reaguje na dnešní svět. Věnuje více prostoru slovu a hudebnímu doprovodu, který působí tím, že improvizací vzniká přímo na jevišti. Pohyb není potlačován, jen není upřednostňován, spíše reaguje na hudbu. Pohybový slovník se plně nese v „ultimáckém“ duchu: pády, lety obraty, převaly – vše na hranici lidských možností, přesto nijak nepřekračuje meze současnosti současného tance, jak se to objevovalo například u Radical Wrong.
Inscenace Booty Looting není tou zcela vizionářskou choreografií, jak bychom možná mohli očekávat od taneční události sezóny v rámci Tance Praha, na druhou stranu není úplně jisté, že cílem musí být vizionářství ve formě nového přístupu. Wim Vandekeybus nepochybně vnímá a zobrazuje esenci dnešního života v podobě, která není úplně jednoduchá, ale má své opodstatnění k tomu, co chce říci. Je jakýmsi zobrazováním již zobrazeného, tedy ukradením ukradeného, jak nakonec zvěstuje i název představení.
Booty Looting Režie, choreografie a scénografie: Wim Vandekeybus Spolutvůrci, tančí: Jerry Killick, Birgit Walter, Elena Fokina, Dymitry Szypura, Luke Jessop, Kip Johnson Živá původní hudba: Elko Blijweert Fotograf na scéně: Danny Willems Umělecká asistence, dramaturgie: Greet Van Poeck Světelný design: Davy Deschepper, Francis Gahide, Wim Vandekeybus Zvuk: Antoine Delagoutte Styling: Isabelle Lhoas Asistent stylistky: Frédérick Denis Asistent choreografie: Máte Mészáros Světla na turné: Davy Deschepper Zvuk na turné: Antoine Delagoutte Premiéra: 23. 2. 2012
Ilustrační foto Danny Willems
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero