Božena - K oblakom a ešte vyššie

Božena. Foto: Dita Havránková.

Božena. Foto: Dita Havránková.

Dievčenské trio Holektiv sa po nedávnej spolupráci s kolektívom Bratři v tricku (na inscenácii Lov) vracia k vlastnej réžii. Novinku s názvom Božena performerky uviedli v pražskom divadle La Fabrika.

Holektiv na seba upútal pozornosť už pred pár rokmi vďaka produkcii Kaffeeklatsch. Fúziou divadla, tanca a akrobacie v spojení s jasným tematickým rámcom – v tomto prípade stretnutím troch klebetníc pri šálke kávy – vytvorili performerky príjemné dielo oplývajúce láskavým humorom, ktoré naznačilo aj celkové tvorivé smerovanie tohto mladého umeleckého zoskupenia.

Námetom pre ich najnovší projekt sa stala osobnosť prvej českej pilotky Boženy Laglerovej, pričom trio sa zameriava najmä na jej neoblomný charakter. Ich hrdinku umelkyne zobrazujú ako húževnatú ženu, ktorej ani akási prirodzená roztopašnosť nezabránila venovať svoj život profesii vyžadujúcej prísnosť a poriadok spojené s poriadnou dávkou drilu. Aj to určite svedčí o jej životnom optimizme a sile nasledovať vlastné sny. Tri performerky na seba postupne preberajú rolu Boženy a tým akoby zdôrazňovali fakt, že každá z nich si na jej osobnosti našla niečo, s čím sa dokázala stotožniť. Nemé scény približujúce Boženinu opernú kariéru striedajú poetické obrazy predstavujúce sny o lietaní. V nich prevažujú najmä choreografické pasáže a hra s plastovými lietadielkami. Do scén sa vkradnú aj akrobatické pasáže, často spájajúce všetky tri účinkujúce do jedinej prepojenej figúry.

Božena. Foto: Dita Havránková.

Najvýraznejším a určujúcim elementom inscenácie je letecká tematika, ktorá sa premieta aj do scénografie a kostýmov. Performerky sú odeté v béžových leteckých uniformách, scénu tvoria jednoducho manipulovateľné paravány pripomínajúce krídla a v závere sa k nebu vznesie aj postupne montované lietadlo. Hra s kladkami odkazuje na dobu mechaniky, no zároveň vtipne dopĺňa príbeh pilotky: ťahy lán sú síce zdĺhavé a pracné, ale efekt lietania je o to magickejší. Keď sa v jednej zo scén performerka pomocou lán ťahaných ostatnými účinkujúcimi odlepí od zeme a „doletí“ k tmavému oblaku vznášajúcemu sa vo vzduchu, vyjaví sa nám nielen obraz úspešne zvládnutého letu, ale aj radosti z dosiahnutia cieľov a osobného triumfu.

Božena sa svojou poetikou a výrazovými prostriedkami ponáša na spomínaný Kaffeeklatsch. Sympatické a očividne talentované performerky v hrubých črtách priblížili osobnosť prvej českej pilotky a využitím humoru divákov zasvätili aj do technickej a výcvikovej sféry letectva. Na základe výraznej tematiky postavili inscenáciu, ktorá obsahuje trochu tanca, trochu divadla a niečo málo z akrobacie. Škoda len, že je tam všetkého iba „trochu“, no ničoho poriadne. Len málo obrazov po návšteve divadla vyslovene utkvie v pamäti. Inscenácia tak zostáva v rovine príjemného zážitku, ktorý rozveselí, no už ťažšie nadchne.

Písané z premiéry 5. mája 2019, La Fabrika.

Božena
Koncept, interpretace: Andrea Vykysalá, Karolína Křížková, Eva Stará