Branické pověsti propojují vyprávění s akrobacií

Nová inscenace Branické pověsti skupiny Losers Cirque Company kombinuje nový cirkus s deklamací a zve diváky i do zákulisí. Tvůrci představení Justin Svoboda, Petr Horníček a Tomáš Pražák oživují legendy přímo v srdci starého Braníka.

Branické pověsti. Foto: Losers Cirque Company.

Charismatický vypravěč a průvodce Justin Svoboda diváky seznámí s místem, jehož historie je spjata s pověstmi. Ty v průběhu hodinového představení ožívají v nejrůznějších podobách na jevišti i v zákoutích divadla. Návštěvníci nevstupují hlavním vchodem, ale po důkladném upozornění, že se ocitnou na vlastní nebezpečí ve světě legend starého Braníka, vchází z nové kavárny bočním vstupem přímo do chodby divadla a do hlavního sálu. Představení je vhodně koncipováno pro přibližně čtyřicet diváků, vyšší počet by pro zachování komorní atmosféry, pohybu v zákulisí a na jevišti ani nebyl možný.

Prvně se setkáváte s dušemi utopených, neboť život, ale často i smrt byla v této pražské čtvrti spojena s řekou. Světýlka zemřelých vás odvádí až do hlediště tajemně zahaleného jakýmsi baldachýnem. Ten se posléze při veselém vyprávění prvního příběhu z branického mlýna stane plátnem pro stínohru.

Další, poněkud tajemná a ponurá legenda o nestárnoucí zpěvačce Pislucké je dokreslena sugestivním živým obrazem v zákulisí divadla. Následuje pozvání na jeviště k sledování zrození víly, která se vznáší pomocí závěsné akrobacie na šále nad ležícími diváky. Když se opona zvedne, v hledišti se pohybují bludičky, přízraky, které v tehdejších bažinách sváděly kolemjdoucí. Posléze sledujete z blízka dívku, která prochází bažinou po cestičce, tvořené těly artistů, přičemž si takovou cestu můžete vyzkoušet při sestupování z jeviště zpět do hlediště. Následně se objeví na balkoně ona nestárnoucí pěvkyně v podání půvabné Sáry Milfajtové a nádherným hlasem zazpívá tesknou píseň o své lásce k muzikantovi.

Poslední kus připomíná filmový interaktivní projekt Kinoautomat, diváci totiž mají možnost rozhodnout o povaze postavy dívky milostného páru i o vývoji vztahu, což je ztvárněno tancem s akrobatickými prvky. Takové hlasování publikum baví. Přijde mi však nedostatečně využité, nenadchne, stejně tak jako choreografie milostného duetu. Nestálá a divoká partnerka má se svým protějškem prožít vášnivou lásku plnou zvratů. V krátké etudě však nepřekvapí žádné výrazné taneční ani akrobatické prvky. Dvojice se ohnivě sbližuje a ještě divočeji zase rozchází, podoba sestavy však poněkud připomíná neoriginální a klišovitá pohybová řešení. Jinak zvolená kombinace charakterů by byla možná zapamatovatelnější. V závěru jsou diváci pozváni do foyer na žabí hlen nebo polibek upíra, mají na výběr, oboje je doprovázené jak jinak než utopencem.

Některé příběhy byly podány podmanivě i humorně (jako například již výše zmíněná první pověst o mlynářovi), jiné působily povrchně a nepříliš propracovaně. Docházelo také k menším prostojům i k technickým zaváháním, která však vypravěč dokázal improvizací humorně využít k prospěchu představení, doprovázeného výborným kytaristou, autorem hudby Kirillem Yakovlevem.

Branických pověstech byla patrná snaha o navození tajemné atmosféry, v některých okamžicích na vás opravdu dýchlo něco kouzelného, někdy jste se mohli cítit trochu diskomfortně. Z hlediska provedení byli účinkující umělci Losers Cirque Company jako vždy bezchybní a přesvědčiví. Jejich potenciál, stejně jako potenciál námětu však zůstal nevyužitý.

Psáno z premiéry 21. dubna 2023 v 19 hodin, Divadlo BRAVO!

Branické pověsti
Losers Cirque Company