Continuo na festivalech Za dveřmi je Nultý bod

Od 16. do 22. července Prahu oživily dva festivaly v jednom Nultý bod a Za dveřmi. Václavské náměstí a Divadlo v Celetné tak nabídly divákům během celého týdne nejeden zajímavý zážitek. Chodilo se na chůdách, plival se oheň, kejklovalo se… Dva festivalové večery patřily originálnímu Divadlu Continuu. Jeden den (17. 7.) nabídli osvěžující a vtipné představení s názvem NOW?, ve kterém aktéři bezvadně a aktuálně využili prostředí Václavského náměstí, kde se příběh odehrával: „Na Národní muzeum letí obrovský meteorit“, zaznělo hned zpočátku z úst Ivana Jurečky, který zde ztvárňuje cynického vědátora. Celé představení je zasazeno do úplně obyčejného kontextu čtení novin. Příběhy z nich vyskakují a zase upadají, stejně jako jejich čtenáři, opakuje se téma hrozby spadnutí obrovského meteoritu. Jednotliví aktéři odpočívají od svých příběhů různě. Tancem, zpěvem, hrou, nebo i  přemýšlením nahlas. Ačkoliv se zdá, že celé představení bude posazeno na vyjmenovávání jednotlivých fyzikálních definic a monolozích o tom, že divadlo je lež, na konci má divák pocit, že je to celé vlastně o lásce. Skvělá paralela mezi vědecky podloženou teorií a pouhopouhými pocity zamilování je neskutečně dobře propracovaná a poutavě podaná. Jsou zapojeny veškeré možné složky divadla. Hudba, vytvářena na živo, koresponduje jak s příběhem, tak pohybem a jednotlivými aktéry. Herecky i tanečně jsou také všichni skvěle vybaveni. Na pozadí činů talentovaných divadelníků se dozvídáme se, co jsou endorfiny a adrenalin, jak na člověka působí odloučení od milé osoby. Poutavou přednášku o teorii lásky neustále přerušuje myslitel a poeta spekulující o pravdivosti herců na jevišti a divadle vůbec. Humor a ironie jsou všudypřítomné. Dávají NOW? lehkost a svěžest. Skvělý tah pro letní, i když ne zrovna teplý večer. Podruhé se Divadlo Continuo představilo v klasickém uzavřeném divadelním prostoru Divadla v Celetné. Tentokrát bylo na programu tematicky mnohem těžší představení s názvem Sousedi. Příběh, který diváky zavádí do doby druhé světové války, do pohraniční vesnice, ve které žijí osoby nejrůznějšího charakteru, které jedna přes druhou vyprávějí své paměti, představují vzájemné vztahy a život na venkově. Inscenace je protkaná lidovými zpěvy, veselí se a tančí, ale zároveň je patrné napětí a pokřivenost jednotlivých osob způsobená válkou. Těm, jež spolu mají milenecký poměr, není proti srsti druhého udat a poslat na popraviště. Sousedi jsou skvělou sondou jak do charakterů postav, tak do tradiční a silné kultury i do sousedských vztahů v období druhé světové války. Dovednosti aktérů jsou rovnoměrně rozprostřeny po celou dobu představení, i přesto, že se každý nejvíce drží toho, co mu jde nejlépe. Autentičnost vyprávění dotváří funkční a na maximum využitá scéna, práce s převleky a velmi zajímavé masky. V jeden moment na jevišti běhá 5 osob s maskou koně na hlavě, v jiný moment žádný opravdový kůň na jevišti neběží, ale přesto máme jasnou představu, že jsme na dostizích a koně jsou všude kolem nás. Velká motivovanost a přesvědčivost herců způsobuje, že divák těžko odtrhne oči od věcí, které se na jevišti dějí, ačkoliv jsou velmi smutné a drsné. Vše je, jak jinak u Divadla Continuo, doplněno zpěvem, rytmizováním, hrou na všelijaké nástroje. Za dveřmi a Nultý bod však nevyplňovaly pouze představení Divadla Continuo, ale i další nejrůznější inscenace z Polska, Německa, Ameriky, Španělska, Itálie atd. Na Václavském náměstí se líbilo i menším divákům. Na programu totiž byly i nejrůznější kejkle, klauni se svými humornými groteskami, vtípky a nejrůznějšími atraktivními dovednostmi. Velmi poutavá byla Traffic Dance Show, kterou připravila Spitfire Company. Na starém hasičském autě se za doprovodu chytlavých songů odehrála ohnivá taneční show, která vyvrcholila rozpohybováním tohoto dopravního prostředku, který byl zároveň divadelní scénou, zároveň pomůckou k přepravě na jiné místo. Celý festival vyvrcholil v neděli večer 23. 7. na lodi Tajemství bratří Formanů, kde se během jednoho večera představili frekventanti tanečně pohybového workshopu Matěje Matějky, který probíhal po dobu konání festivalů, krátké pohybové filmy z dílny Matěje Matějky, zpěvačka Lenka Dusilová, hip hopoví tanečníci i pantomimické představení.  Touto koláží nadějných začínajících umělců i známých osobností byl uzavřen další úspěšný ročník těchto dvou již tradičních festivalů. NOW?
Divadlo Continuo
Premiéra: 25. 5. 2012 Sousedi
Scénář: členové Divadla Continuo