Registrace

Důvtipný, ale i roztěkaný Wonderland. V říši divů bez mobilů je lehké se ztratit

Je rada „žít v přítomnosti“ jen prázdnou frází, nebo účinným lékem proti informačnímu zahlcení? Jak pro koho. Spolek Ufftenživot uvedl v koprodukci se studiem ALTA autorskou inscenaci o marné lidské touze být v dnešní uspěchané, internetem poháněné době offline. Na komorní scéně Divadla Na zábradlí se performerka Sára Arnstein pokouší v sólovém představení na pomezí taneční performance, osobní zpovědi a stand-upu zpřítomnit sebe i diváky. To se ale daří jen zčásti.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.
Wonderland. Foto: Dita Havránnková.
Inzerce

Možná to, co v životě potřebujeme, není odpojení od internetu či venkovní reality, ale naopak napojení na sdílení časoprostoru s ostatními. Alespoň tak si vysvětluje pojem žití v přítomnosti tým stojící za one-woman show s trochu tajnosnubným názvem Wonderland.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Čtyři stěny, černý drát volně visící od stropu, bílá krychle na podlaze a na ní v předklonu sedící, osamocená performerka, jež se automaticky stává středem všeho dění. Jakmile je sál plný, její drobná postava si stoupá a prosí o dobrovolníka z hlediště. Ten jí následně bere telefon a umisťuje jej někam, kde ho dle vlastního přání performerka „neuvidí, ale snadno najde“. Řekněme si upřímně: kdo by o podobnou službu alespoň párkrát za den nestál?

S telefonem z dohledu se tanečnice pouští do intenzivního všímání si sebe sama a svého okolí. Nejprve zkouší, co dovede její vlastní tělo. V hravé, dynamické sekvenci, která svou záměrně naivní přirozeností působí jako improvizace, pečlivě zkoumá rozsah každého kloubu a šlach. Jako u vytržení pozoruje své prsty na rukou, překvapeně táhne jednu nohu bezvládně za sebou, s otočkou o 360 stupňů si odstraňuje neposedný pramen z čela či nadšeně ohýbá hřbet v rytmu neviditelných mořských vln. Jako malé dítě bezprostředně reaguje na své objevy nadšením či rozčarováním, každý její pohyb vychází z toho předešlého.Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Postupně se zaměřuje na své oblečení: šustící bundu, vzduchem plachtící kšiltovku, vrzající podrážku od bot a okolo pasu otáčející se ledvinku. V jejím podání se předměty zdají najednou naprosto neznámé, neokoukané a co do pohybu naprosto nepředvídatelné. Prostoduchá fluidita je klíčem k celé úvodní choreografii, která je jinak dokonale kalkulovaná. Performerka svým tělem vypráví tak výmluvně, jako bychom v prostoru nesledovali ji, ale její myšlenky křepčící v nesourodém reji. Prstem posouvá imaginární obrazovku dál a dál, nejen dlaň, ale postupně celá paže, trup a zbytek těla se stávají přirozeným prodloužením nepřítomného telefonu. Frustrace a úzkost z absence zařízení postupně roste a hra s vlastními tělesnými možnostmi a limity přerůstá ve hru s bezprostředním okolím. Teprve nyní vyplývá na povrch skutečný význam názvu inscenace. Nejde tu o wonder coby zázrak, nýbrž o údiv – nad obyčejnou každodenností, nad předměty v bezprostřední blízkosti, nad lidmi, kteří jsou kolem nás, a především nad sebou samým.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Po dobu bezmála sedmdesáti minut podává autorka a zároveň interpretka coby jediná účinkující vcelku obdivuhodný výkon, ten ovšem kvůli ne zcela jasnému režijnímu záměru místy bohužel narušují dramaturgicky hluchá místa. Charismatická Arnstein si o pozornost diváků nemusí říkat dvakrát, její civilní výraz, ve slovech i pohybech, dává představení punc autentičnosti. Její přívětivý, nenucený, a přesto v čemsi dominantní pohled zkrátka nelze ignorovat. Záměrně diváky uvádí do rozpaků a vtipkuje s nimi s drobným ostnem v hlase, jako by každé její slovo byla tak trochu výčitka, byť laskavá. I proto je emočně nejsilnějším okamžikem relativně krátká pasáž, v níž performerka strnule sedí na bílé krychli a cituje novinové titulky, některé šokující, jiné vyloženě úsměvné. Odosobněný tón hlasu, podobný unylé intonaci AI, podtrhuje celospolečenské znecitlivění vůči tragédii a podvědomé nutkání podvolit se lákavě znějícím clickbaitům. I přes všechnu její snahu se v určitých momentech zdá celková stopáž zdlouhavá, i když možná právě i takové poselství inscenace touží předat: jak dlouho člověk vydrží prostě jen tak být, bez nepřetržitého odvádění pozornosti jinam? Smutná pravda je, že dlouho ne, alespoň ze strany diváka.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

První polovina díky solidně vystavěné taneční pasáži plyne z hlediska tempa daleko lépe, po chvíli ovšem kouzlo vědomého zpřítomnění omrzí. Část druhá pak vcelku prozíravě výrazně více pracuje s interakcí s diváky. Útržkovitě pojatý, epizodicky vystavěný narativ ovšem jako celek nedrží příliš pohromadě a chybí mu jednoznačné propojení, ať už do jednoty vizuální, nebo dramaturgicky logické.

Volba prostoru i jeho využití se přitom zdají oprávněné. Viditelná patina stěn i podlahy Eliadovy knihovny má specifický charakter a její úmyslné zviditelnění v inscenaci zhmotňuje působivou paralelu obnažení nitra, do něhož se Arnstein při své exkurzi do hlubin neustále připojené duše pouští. Tmavošedý kosmos kolem ní je nejprve pečlivě prozkoumáván a za pomoci diváků v závěrečné části nakonec společně zalidněn. Mezi holými stěnami působí drobná postava performerky v pestrobarevné péřovce, sportovních legínách a ošoupaných teniskách jako pěst na oko – trochu jako bílý králík, stojící na zadních nohách a úzkostlivě kontrolující čas na hodinkách, vypůjčíme-li si obraz z knihy Lewise Carrolla.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Tím odkazy na Alenku a její dobrodružství v říši divů rozhodně nekončí. Není snad internet takovým novodobým wonderlandem? V průběhu představení zní opakovaně otázka: „Co jsem to chtěla?“ Nezřídka, kdy se protagonistka, docela jako Alenka, v mluvených pasážích úmyslně ztrácí ve svých myšlenkových pochodech, odbíhá od tématu, motá se v absurdních spirálách, oklikou sama na sebe navazuje. A čas od času se zanoří do úzkostlivých kontemplací jako do králičí nory. Právě v okamžicích, kdy její slova zní téměř prázdným prostorem, získává její tělesný výkon na síle.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Některé konkrétní prvky vyprávění na druhou stranu působí vyloženě prvoplánově. Například opakované užití populárního songu Can’t take my eyes off you (Nemohu od tebe odtrhnout oči) funguje v kontextu mobilních telefonů jako povedená anekdota. Divácky vděčná a zábavná, ale jen jednou, maximálně dvakrát. S každou další iterací původní vtip postupně bledne, a když na píseň znějící z reproduktorů Arnstein posléze svádí čím dál intenzivnější boj sama se sebou a svou touhou podívat se na obrazovku svého telefonu, z původního nápadu už zbývá pramálo zajímavého.

Wonderland. Foto: Dita Havránnková.

Naopak nejnápaditější je část závěrečná, v níž protagonistka odhrnuje oponu vedoucí do prostoru za jevištěm. Otevřeně vyzývá diváky k opuštění svých míst, odložení telefonů do malých skládacích křesílek před miniaturu poklidně praskajícího krbu a k objevování tajů stísněného prostoru scény o pár desítkách metrů čtverečních. Zcela bez rozptýlení blikajících obrazovek a vyrušení zvenčí. Žertovná, a přitom neotřelá idea jakési „dovolené pro mobily“ vytváří v paměti skutečně nezapomenutelný obrázek. A kdo ví, třeba je to obrázek reality, která je ve skutečnosti daleko blíž, než si myslíme…

 

Psáno z představení dne 21. listopadu 2024, Eliadova knihovna, Divadlo Na zábradlí, Praha.

 

Wonderland
Koncept, performance: Sára Arnstein
Dramaturgie: Lucia Kašiarová
Asistentka režie a dramaturgie: Ana Nežmah
Scénografie: Eszter Koncz
Light design, technika: Matouš Ondra
Produkce a PR: Ufftenživot, Tereza Tomášová a Karolína Pepelanov
Foto: Dita Havránková
Grafický design plakátu a videa: Eszter Koncz a Jiří Šimek

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář