Fear of Umbrellas – Velké téma s nejasnou formulací

Marc Brillant začal spolupracovat se souborem Cirk La Putyka již v roce 2012 a odtud ho můžete znát z inscenace Risk. Brillantova disciplína je cyr-wheel, ovšem kombinuje ji s brazilským bojovým uměním capoeirou. Nyní přijel tento francouzský performer opět do České republiky, tentokráte se svým autorským představením Fear of Umbrellas. Ke spolupráci na svém režijním debutu si přizval Christelle Dubois, Fabiena Mileta a Sophii Porta.

Fear of Umbrellas - Velké téma s nejasnou formulací(S. Porta, M. Brillant, Ch. Dubois, F. Milet). Foto: Jakub Jelen

Představení probíhalo již při příchodu diváků do sálu. Zadní část jeviště tvořila vysoká průsvitná plastová stěna s podlouhlými hnědobílými vlnami. Za ní se odehrával jakýsi podivný rituální tanec jedné osoby. Viděli jsme jen zvláštní stínohru. Pohyby stínu se zrychlovaly a pak opět zpomalovaly v pravidelném uklidňujícím rytmu. Na druhé straně jeviště se mezitím snažila jiná postava, zahalená příšeřím, připevnit na kostru deštníku natrhané, papírové cáry.

Postavy se více rozpohybovaly s posledním příchozím divákem, pomalu se přidala hudba a začala světelná hra, která obracela pozornost zpět na stín tanečnice. Ta po chvíli z něho vyšla a ve světle rozmíchávala v misce černou barvu. Kreslila s ní na zeď, nakonec ji nanesla i na sebe.

Celé představení rozdělovaly hudba i světla na jednotlivé části, které na sebe nejasně navazovaly. Většinou se před očima diváků odehrával příběh jedince ve střetu se společností, která jde proti němu.

Nejsilnějším okamžikem byl pro mě krátký výjev, kdy performeři kreslili na stejně velké papíry, jako byli oni sami, lidské figury. Všichni nakreslili jednoduchého panáčka, jen Marc Brillant (jedinec nechtěně jdoucí proti všem) začal jednotlivé části svého těla na papír obtiskávat a překreslovat. Přestože jeho projev byl vlastně v této chvíli nejautentičtější, ostatní ho zavrhli.

Oproti těmto celkem konkrétním scénám bylo ale představení „proloženo“ i momenty, které navozovaly spíše atmosféru. To ale neznamená, že byly horší. Například sólový výstup Christelle Dubois, která excelovala v handstandu v dlouhých krajkových šatech, byl uchvacující. Další akrobatickou špičku v představení předvedl Fabien Milet na čínské houpající se tyči, která když se zrovna nepoužívala, tvořila výraznou součást scénografie. Na její horní části byla připevněna kostra od deštníku, který se objevil už na začátku, a velikosti tyče se přizpůsobila i délka deštníkových žeber.

Do třetice akrobatických čísel nelze nezmínit výstupy Marca Brillanta na cyr-wheelu. V první části mu cyr-wheel propletený bílými gumami, do kterých ho ostatní zaplétali, umožnil být sám a stát se opravdu výjimečným. V druhém výstupu tuto svou nabytou jistotu jen upevnil.

Inscenace ale celkově postrádala pevné spojení všech prvků. Za sebou jdoucí scény neměly šanci se zcela propojit. V tomto představení by bylo nemístné hledat konkrétní příběh, ale ani atmosféra, o kterou se představení snažilo, se nestačila v rychlém sledu různých scén naladit. A razantní změny v hudbě tomu také příliš nepomáhaly. Představení předkládalo sice spoustu myšlenek, ale nedávalo šanci skrze ně proniknout, a tak se většina z nich vytratila do ztracena.

Psáno z představení 6. února 2017, Jatka 78.

Fear of Umbrellas
Režie: Marc Brillant