Horáček GEN XYZ – Mezi kabaretem, muzikálem a cirkusem

V prostorách Azylu78 proběhla premiéra nového projektu Cirk La Putyka. Hlavním motivem jsou tentokrát texty Michala Horáčka. Šapitó na pražském Výstavišti rozeznívají jeho nejslavnější hity Bude mi lehká zemS cizí ženou v cizím pokoji a mnoho dalších. Ještě před premiérou se povedlo všechny reprízy vyprodat.

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.

Rosťa Novák ml. totiž vsadil na jistotu. Texty dnes sedmdesátiletého Horáčka, z nichž se v někdejším Československu staly hity, v podání hostujících zpěváků a herců (Jana Ciny, Ondřeje Rumla, Katarzie, Báry Polákové nebo rapera Vladimira 518), vzbudily velký ohlas. S texty i s hudbou pracují tvůrci tohoto projektu jako s materiálem, který se nebojí upravovat do jiných celků, nebojí se měnit obsah i vyznění.

Do kontrastu se dostává šanson a rap, akordeon a elektronika. Pokud se na projekt Horáček GEN XYZ budeme dívat jako na koncert, jde celkem o vkusné a velkolepé gesto, jak vzdát Horáčkovi hold. Pokud očekáváme něco více, dostáváme se do složité situace. Všechno dění na scéně je totiž hudbě a textu podřízené. Výstupy mladých akrobatů souboru Cirk La Putyka jsou využívány jako ozvláštnění zpívaných pasáží. Ve scéně, kdy Vladimir 518 přichází s variací písně Parník se potápí, kapela hraje, akrobati leží na zemi. Na sobě mají velké desky, s nimiž nohama pohybují a tím vytváří iluzi vln na moři. V předchozím projektu Boom II ta samá mladá generace byla hlavní hvězdou, nyní drží desky a předstírá vodní víření vln.

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.

Rosťa Novák ml. o tomto projektu mimo jiné řekl: „Zajímá mě, jak jsou texty Michala Horáčka aktuální v této době. Jak je vnímá mladá generace Z, a jestli ji dokáží nějak oslovit. Zajímá mě setkání generací.“ Tento výrok ve mne vzbudil velké očekávání, které se absolutně nepotkalo s realitou. Jak se má generace Z (kterou v projektu zastupují mladí akrobati) vyjádřit k tomu, jak vnímá text Horáčka, když nedostane prostor? Nebo je to myšlené tak, že je to výzva pro generaci Z v publiku? Je to zkouška, jak budou mladí diváci reagovat? Netroufám si mluvit za celou generaci Z, ale mohu posoudit projekt jako jedna z tohoto pokolení.

S texty Horáčka jsem se nemohla nesetkat, nepovažuji se ani za jeho fanynku, ani velkou posluchačku. Vzhledem k tomuto faktu mi pravděpodobně uniklo mnoho linek, které věřím, že měly promyšlený význam. Všechny „skryté“ významy, posuny v tvorbě a odkazy na králíčka Azurita jdou mimo moji cílovou skupinu. Odkaz na umělou inteligenci (na kterou prý nelze nereagovat) působí jako nutná „komická vsuvka“, než se připraví další scéna a umělci. Kostýmy s flitry ve stylu diskoték 80. let jsou jedním z dalších nostalgických prvků, které celý projekt doplňují.

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.

A to je zcela v pořádku. Cirk La Putyka udělal projekt pro diváky, kteří texty Horáčka žili. Pro skupinu, která sledovala reklamu na králíčka Azurita v televizi a nosila osmdesátkovou módu. Přesně tato generace (mých rodičů a prarodičů) na produkci půjde a patrně se bude bavit.

Jako střet tří generací XYZ bych však tento projekt rozhodně nenazvala, nezbyl pro něj totiž prostor. Podle mého názoru jde o krok zpět, který měl jediný úkol. Naplnit pokladnu. To se vzhledem k cílové skupině a velmi populárnímu a nostalgickému tématu podařilo. Byla by ale škoda opustit od nároků a vizí zřetelné v jiných inscenacích Cirku La Putyka, kde má nová generace cirkusových umělců velmi dobře našlápnuto.

Psáno z premiéry 20. dubna 2023, Azyl78.

Horáček GEN XYZ
Režie: Rostislav Novák ml.
Choreografie‍: Cirk La Putyka
Kostýmy‍: Kristina Záveská
Scénografie: Pavla Kamanová
Hudební hosté: 7krát3, Jan Cina, Rozálie Havelková, Katarzia, Bára Poláková, Albert Romanutti, Ondřej Ruml, Naďa
Válová, Vladimir 518, Kryštof Záveský
Interpreti: Šárka Bočková, Jiří Kohout, Ethan Law, Helena Nováčková, Adéla Míšková, Pavlína Podzimková, Tomáš Brtnický, Katrin Cvinerová, Viktorie Georgievová, Jakub Slovák, Barbora Halčáková, Oleksii Vakal, Karina Zarutska, Anna Stiebunova, Danylo Zankov, Kateryna Smyrnova
Kapela: CLPBND – Petr Bidlo, Ondřej Klímek, Matouš Holienčin, Anna Schmidtmajerová, Jan Balcar, David Hlaváč / Adam Novotný, Andrej Rády

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.

Horáček GEN XYZ. Foto: Lukáš Bíba.