Hybaj ho! 2012: David Zambrano a Milan Herich ve Studiu ALTA

Začátek října přinesl do Prahy již tradiční, letos už šestý, ročník festivalu slovenského současného tance. Zaměření festivalu na scénu našich sousedů však poskytlo možnost setkat se i s dalšími zahraničními tvůrci.
Na letošní festival Hybaj ho! přijal pozvání i světoznámý tanečník, pedagog a choreograf venezuelského původu David Zambrano. V rámci festivalu vedl dvoudenní workshop a taktéž vystoupil v jednom večeru společně se slovenským tanečníkem Milanem Herichem, s nímž již přes deset let spolupracuje. Zambrano je bezesporu silnou osobností a jeho choreografické i pedagogické postupy ovlivnily mnoho tanečníků. Milan Herich je znám ze skupiny Les Slovaks Dance Collective, jejíž je zakládajícím členem, a spolupracoval i s takovými jmény jako Wim Vandekeybus či Sidi Larbi Cherkaoui. V první části večera se představili oba umělci ve společném duetu s názvem Holes. Projekt je vlastně sérií duetů Davida Zambrana se čtyřmi různými tanečníky. Jedním z nich je právě Milan Herich. Oba aktéři se začínají pohybovat odděleně, každý přichází z jiné strany jeviště. Zanedlouho se však berou za ruce a rozvíjejí podivuhodnou partnerskou spolupráci, během které téměř nepřeruší kontakt mezi sebou. Znovu a znovu se berou za ruce a reagují na impulzy toho druhého. V páru není určen ten, kdo vede a kdo se podřizuje, ale oba dva mohou být na okamžik vedoucím i následujícím. V jednoduchých černých kalhotách a bílých košilích tančí svůj párový tanec za zvuků intenzivní doprovodné hudby s výrazným ženským vokálem. Pohyb se stále přelévá, plynule navazuje a vyžaduje úzké napojení a vnímání se navzájem. Zambrano s Herichem jsou obdivuhodně sehraní a i když se v některých okamžicích odpojí a rozejdou do prostoru, neviditelná síla je brzy připoutá k sobě, aby pokračovali ve vzájemném proplétání a přelévání taneční energie. Po skončení duetu David Zambrano ještě předvádí publiku, jak se s Milanem Herichem na představení rozcvičují – nechá si pustit jazzový song a opět rozvíří „parket“, nyní více improvizačně – v sehrané dvojici reagují jeden na druhého a za stálého kontaktu rukou opět rozvíjejí taneční spolupráci, na jejímž principu byl celý duet postaven. V témže večeru ještě Zambrano vystoupil sólově ve velmi expresivní práci My Fire Is Still Burning For You. V černé košili se zvonovými rukávy, která odhaluje jeho holé nohy, provádí izolované prudké pohyby často doprovázené výkřiky. Hudba z dílny Vladimíra Godára a Ivy Bittové má až tragický rozměr (podle textu zpěvu se jednalo o Stabat Mater) a Zambrano celý svůj výstup velmi silně prožívá. Je na každém, co si z takovéto performance odnese; Zambranovi však rozhodně nelze upřít silnou jevištní osobnost a přesvědčení, se kterým svou výpověď prezentuje. Holes
Choreografie: David Zambrano ve spolupráci s Milanem Herichem
Tančí: David Zambrano, Milan Herich
Hudba: I Ran, Fairuz My Fire Is Still Burning For You