Kdo se směje s Harlekingem?

Zřejmě každý z nás má alespoň letmé povědomí o základních charakterech postav z italské commedie dell’arte. Mezi nejznámější patří komediální figura sluhy – harlekýna, kterou se inspirovali italští umělci působící v Německu Ginevra Panzetti a Enrico Ticconi. Jejich duet Harleking od své premiéry v roce 2018 nasbíral řadu ocenění a byl vybrán na několik prestižních přehlídek současného tance. Českému publiku dílo tvůrci představili v rámci letošního festivalu Tanec Praha, a to hned ve třech městech – v Pardubicích, Plzni a v pražském divadle Ponec.

Harleking. Foto: Dieter Hartwig.

Harleking. Foto: Dieter Hartwig.

Ozývá se útržkovitý smích. Na jevišti rozeznáváme dvě postavy oděné v černém, jejichž těla se otřásají, jako by je něco velmi pobavilo. Postupně rozvíjejí hru gest a stylizovaných póz, doprovázených celou paletou grimas. Po vzoru mazaného služebníka harlekýna hýří roztodivnými pohybovými tvary, prodchnutými tušenou taškařicí. Postupně se však do prostoru vkrádá pocit, že jejich počínání vlastně není tak komické, jako se mohlo na začátku zdát.

Hlasitost zvukového designu Demetria Castellucciho začíná nabírat na intenzitě a Ginevra Panzetti s Enricem Ticconim se ve středu jeviště dostávají do fascinující pasáže, kdy oba stojí naproti divákům, Ginevra lehce v popředí, a oba svými pažemi formují ve vzduchu neustále se opakující pulsující tvary. V téměř dokonalé souhře, svědčící o hlubokém napojení obou umělců, uvádějí svou dlouhou repeticí pohybu publikum téměř do transu. A tím to nekončí – v kaskádě gest, drobných pohybů a celkově promyšlené choreografii svého duetu postupně odhalují i temná zákoutí lidské duše, úsporně ztvárněná jedním konkrétním hnutím těla. Ať už je to gesto nacistického pozdravu, či Ginevřino rychlé trhnutí krkem jejího partnera a zároveň i soka, jehož bezvládné tělo padá k zemi. Kdo se tu směje naposled?

Harleking. Foto: Andrea Macchia.

Duet Harleking je precizně dramaturgicky vystavěn a je z něj také znát, že ho již Panzetti s Ticconim nějaký ten čas hrají (i přes vynucenou koronapauzu). Mají svého krále harlekýna hluboko pod kůží a velmi dobře spolu koexistují na jevišti. Navíc ozvláštňují své vyjadřovací prostředky expresivní prací s obličejem, na kterou divák současného tance není zcela zvyklý.

Festival Tanec Praha letos výběrem tohoto představení ze sítě Aerowaves rozhodně nešlápl vedle a přinesl divákům divadla Ponec, lačnícím po živém divadle a tanci, komorní, avšak o to intenzivnější zážitek.

Psáno z představení 18. června 2021, Divadlo Ponec.

Harleking
Choreografie a účinkující: Ginevra Panzetti, Enrico Ticconi