Mezinárodní týdny tance – galapředstavení

Dvacátý šestý ročník Mezinárodních týdnů tance vyvrcholil 15. ledna 2012 na scéně pražského Stavovského divadla. Galapředstavení sestávalo z moderních choreografií od začínajících tvůrců, přes současné autory tvořící u nás i v zahraničí, až po světově uznávaného choreografa Jiřího Kyliána. Večerem protančili členové Baletu Praha Junior, tanečníci z Jihočeského divadla a v choreografii 27´52´´ zhlédli diváci duet Nataši Novotné a Václava Kuneše z tanečního uskupení 420PEOPLE. Večer otevřeli studenti konzervatoře Taneční centrum Praha v choreografii Attily Egerháziho s názvem Rosenwaltz / Valčík růží na hudbu z baletu Louskáček P. I. Čajkovského. Už kostýmy tanečníků složené z červené, zelené a hnědé evokovaly vánoční náladu, která je s tímto baletem již tradičně spjata. Egerháziho současné pojetí slibovalo oživení známého tématu, ale vcelku nepřineslo nic nového. Drobné choreografické vazby doplňovalo postupné opakování pohybových motivů, kterými tanečníci zvýrazňovali hudební akcenty. Členka baletu Jihočeského divadla a absolventka Tanečního centra Praha Nikol Šneiderová se v dalším čísle večera prezentovala jako choreografka a tanečnice zároveň. Ve svém čtvrtém choreografickém počinu nazvaném Hladina možnosti rozehrála trio pro sebe a dva tanečníky. V sólovém tanci působila dojmem, že se k něčemu odhodlává. Divák mohl cítit strach a zároveň nevyhnutelnost jednání. Vertikální uchopení pohybu s hrdým postojem narušili tanečníci, kteří se ji snažili pohybově formovat, ale kterým se zpočátku bránila. Poté se odpor pomalu rozplynul v podrobení se jejich vůli, až nakonec mohla díky svým průvodcům přejít pomyslný most. Dalším začínajícím tvůrcem, který se v rámci galavečera objevil, byl Šimon Kubáň – také absolvent TCP a současný člen Jihočeského baletu. Jeho choreografii Opus 4, kterou věnoval svému otci, mohli diváci zhlédnout v tanečním provedení Pétera Rovóa. Dílo upoutalo pozornost deformací těla a expresivními pózami, které zcela pohltily ostatní spojovací vazby a mezikroky. Výrazovost celého tance podtrhovala hudba Gyorgy Ligetiho a Philipa Glasse. Dále se na programu ocitla energická choreografie Chasin´ od Samuela Delvauxe v podání členů Baletu Praha Junior. Celek svou živelností, rychlostí a dravostí působil jako lov. Tanec po dvou či třech interpretech na scéně se střídal s tancem všech. Časté bylo i přelévání pohybu z jednoho na druhého, kdy tanečníci například stáli v řadě a postupně si posílali vzájemným dotykem energii. Celkový spád choreografie se svým pulzujícím rytmem zakončil nehybný pád tanečníků na jeviště. Poslední číslo před přestávkou Run Through připravil baletní soubor Jihočeského divadla v choreografii Attily Egerháziho. V úvodní části se před spuštěnou oponou objevil Béla Kéri Nagy, který v předklonu opisoval paží kružnici jako hodinová ručička. Odhalení scény zaujalo plátnem s výjevem kostela, domu, ptáka či ciferníku. Téměř surrealistické poskládání těchto obrazců vyvolávalo představu snu, která byla zesílena kouřovými efekty v průběhu choreografie. Občas tanečníci v duetech uplatňovali princip náhody – náhodou se potkali, letmo se dotkli. Střídalo se tempo pohybu i počet účinkujících na scéně. Leitmotiv, který se často opakoval, byl odklon trupu se zaobleně zvednutou paží nad hlavou, který doprovázel hrdý pohled tanečníků. Celek vypadal jako krajina odjinud, bořil zeď mezi snem a realitou. Výsadní místo v programu patřilo choreografii 27´52´´ - duet od Jiřího Kyliána v provedení 420PEOPLE. Nataša Novotná a Václav Kuneš přináší na česká jeviště současný tanec od přelomu roku 2006/2007. Uplatňují zde své zkušenosti z Nederlands Dans Theater, kde oba působili a měli možnost pracovat se špičkami světového tance. Pozornost v tomto duetu upoutali svou energií, která přetékala z gesta do gesta. Plasticita jejich tance byla fascinující. Minimalistické pohyby Nataši kontrastovaly s Václavovým širokým uchopením prostoru. Ve svém čtrnáctiminutovém představení předvedli své nenahraditelné kvality pro současný český tanec. Neen - Ya vytvořená Václavem Kunešem v roce 2006 přinesla prostřednictvím tanečníků Jihočeského divadla příjemné jazzové odlehčení postavené na hudbu Niny Simone. Václav Kuneš představuje tuto jedinečnou zpěvačku ve třech etapách jejího života. Tanečně uvolněnější choreografie postavená pro tři tanečnice a jednoho tanečníka dala vyniknout hereckému umu samotných interpretů a jejich tanečně výrazovým schopnostem. Závěr večera patřil opět Baletu Praha Junior. Členové tohoto tělesa zakončili program hravou choreografií Curtain up, ve které se Attila Egerházi inspiroval slavnou Valpuržinou písní od Charlese Gounoda. Scéna doplněná o menší oponu uprostřed jeviště umožňovala její komické využití a zároveň evokovala divadlo na divadle. Tanečníci oděni do jednoduchého černého trikotu se vzájemně škádlili a provokovali. Tvořili páry, rozcházeli se, zůstávali sami. Na závěr si oblékli klaunsky barevné kostýmy a zakončili v nich svůj tanečně laškovný rej.
Program gala představení nabídl pražskému divákovi pestrý výběr z moderních choreografií od různých tvůrců, ze kterých si zajisté každý vybral svého favorita. Další taneční setkání pořádané Tanečním centrem Praha se uskuteční 27. a 30. března 2012 ve Stavovském divadle jako pocta paní Markétě Kyliánové k jejím jubilejním stým narozeninám. Psáno z představení 15. ledna 2012, Stavovské divadlo. Program večera:

Rosenwaltz / Valčík růží
Choreografie: Attila Egerházi (Maďarsko)
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij