Morsure vtáhne diváka do děje

Příšeří, přítmí, umyvadlo se zrcadlem, zvuk protékající vody, občas spláchnutého záchodu. Křehká blondýnka (Marie Molliensová) a vysoký muž tmavší pleti spolu tančí tango za zvuků reprodukované hudby, kterou střídá nebo doplňuje živá kapela tvořená zpěvačkou-kytaristkou, kontrabasistou a hráčem na bicí nástroje. Na scénu poté vstupují další tři muži, kteří se spolu chvílemi přátelí, chvílemi dohadují, chvílemi perou a jsou přítomni téměř po celou dobu představení.

Companie Rasposo. Foto: Michel Corbiere.

Hana Galiová Autor: Hana Galiová

Po pomalejším začátku nabírá Morsure tempo, zejména při scéně, kdy se hlavní protagonistka vrací odněkud z hospody, pouze s jednou botou na noze, přiopilá a veselá. V té chvíli se objevuje také pružná tyč, se kterou předvedou herci několik skvělých akrobatických kousků. Poprvé zazáří Marie Molliensová se svými salty a přeskoky. Jeden z mužů se ukáže být nápadníkem blondýnky a dvoří se jí různými způsoby, chce na ni udělat dojem. Předvádí své triky na zavěšených tenkých popruzích nebo na tyčích zapíchnutých v pojízdném stolečku. Akrobatické kousky střídají jemněji laděné momenty s intimním tancem dvou hlavních protagonistů doprovázených velmi zdařilou živou hudbou. Původně krátká mřížová stěna se pomalu rozrůstá. V jednom z vrcholných akrobatických čísel je na scéně pouze blondýnka s deštníkem, který vypadá, jako by ho zmáčkl vítr, a lano. Deštník slouží provazochodkyni k vyrovnávání rovnováhy, otázka je, zda ho tato skvělá protagonistka vůbec potřebuje, či jde spíše o estetický doplněk. Na závěr jsou stěny z mříží spojeny do kruhu a vznikne jakási obrovská klec uprostřed jeviště včetně ochranné vrchní sítě. Zrcadlo nad umyvadlem se vtipně promění ve vytahovací a padající dvířka, kterými je do klece vpuštěn muž v trenýrkách – divoká šelma. Velmi zdařile napodobuje zvířecí chůzi i skoky, chvílemi ho drezíruje krotitelka. Poslední skok a herec-zvíře zmizí a celé představení končí.

Představení Morsure, což lze volně přeložit jako uštknutí nebo kousnutí, je svou dramaturgií spíše divadelně-tanečně-akrobatickým dílem. Nejedná se jako u jiných souborů vystupujících na Letní Letné o dechberoucí nepřestávající akrobacii, kdy divák neví, co má sledovat dřív nebo nad jakým výkonem se dřív podivovat. Kouzlo souboru Compagnie Rasposo spočívá naopak v ucelenosti inscenace, provázanosti, jemnosti, hudebnosti, v atmosféře, která se podařila hercům a hudebníkům navodit. Je pravda, že je poměrně dost vystavené na umu hlavní protagonistky-provazochodkyně, ale ostatní herci ji dobře doplňují, a tvoří tak společně kus, který rozhodně stálo (stojí) za to vidět.

Psáno z představení 26. srpna 2015, Letní Letná.

Morsure
Scénář a režie: Marie Molliens