Brněnské publikum si však bude muset na uvedení počkat, jelikož plánovaná premiéra byla odsunuta kvůli aktuální krizové situaci. Díky ní však divadla i soubory zpřístupňují svou tvorbu on-line, a tak i Nederlands Dans Theater (NDT) oznámilo, že dnes a zítra bude k dispozici plný záznam Clugova kusu Mutual Comfort – do pátečního večera k dispozici zde. Diváci tak mohou zhlédnout malou ochutnávku jeho tanečního stylu v jedenácti minutách; mimochodem se jedná o jeho prvotinu vytvořenou speciálně pro NDT II v roce 2015.
Češi mají k tomuto nizozemskému souboru speciální vztah, a to zejména díky Jiřímu Kyliánovi, který jej dostal během několika dekád na výsluní. Ačkoliv už v jeho čele dávno nestojí, dodnes můžeme v tvorbě souboru pozorovat prosakování jeho stylu i myšlenek… Kyliánův duch se zkrátka ještě nevytratil. Ani Mutual Comfort není výjimkou, představuje neutuchající taneční koncert, který svou náročností kladenou na interprety připomíná Falling Angels z konce osmdesátých let. Nejde ale pouze o pohybovou obtížnost, Clug vytváří úzké sepjetí mezi choreografií a hudební doprovodem PErpeTuumOVIA od Milka Lazara. Jde o vztah, v němž má každý tón skladby i pohyb choreografie zcela jasnou souvislost, což je opět postup typický pro Kyliána. A nesmíme zapomenout na vizuální jednoduchost, v Clugově případě až téměř sterilnost, v níž vynikající krystalicky čisté linie těl – v Mutual Comfort mají tanečníci pouze přiléhavé kalhoty a triko s dlouhým rukávem.
Clugova zahuštěná pohybová struktura je protkána množstvím precizně provedených detailů. Zaujme například hned první scéna, kdy se na horizontu rýsují dvě mužské postavy, které zády k divákům v pravidelném rytmu pulsují hlavami ze strany na stranu. Choreografii dominují i pohledy mezi interprety, které dodávají jinak abstraktní formě na významu. Pohledy jsou to letmé, občas odosobněné a bezduché, někdy naopak úpěnlivé až tvrdošíjné, tanečníci jsou však na sebe stále naladěni a pečlivě kontrolují, zda celá pohybová mašinerie funguje přesně tak, jak má. A právě v práci se zrakovým smyslem bychom také mohli hledat onen vzájemný komfort, někdy bych až řekl diskomfort. Délka, ale i zaměřenost pohledu lavíruje na hraně mezi upřímností a příjemností na jedné straně, podezříváním a ponoukáním k akci na straně druhé. S tím má zkušenost snad každý z nás, onen pohled, který se ve zlomku sekundy může proměnit a výrazně ovlivnit naše myšlenkové pochody.
Z hlediska taneční kvality Clug pracuje zejména s akcentováním pohybu, hraje si se zastavováním a staccatem, které následně rozvolní do plastického pohybu celého těla. Práce s dynamikou a kontrastem zde hrají naprosto zásadní roli. Ať už jde o variace duetů, trií či celého kvarteta, vždy jde o absolutní souznění a synergii mezi těly jednotlivců. Škoda jen, že choreograf nerozpracoval celý kus do delšího formátu. Z mého pohledu téma pohybově dostatečně vyčerpal, na druhou stranu přesně to je ten moment v tvorbě, kdy přichází nové nápady a struktura jako celek se posouvá a obohacuje. V aktuální verzi může Mutual Comfort skutečně fungovat pouze jako hladová upoutávka tvorby Edwarda Cluga.
Psáno z on-line záznamu dne 25. března 2020.
Mutual Comfort
Choreografie: Edward Clug
Tančí: Fay van Baar, Aya Misaki, Miguel Duarte, Surimu Fukushi
Hudba: Milko Lazar – PErpeTuumOVIA
Světelný design: Tom Visser
Scénografie a kostýmní design: Edward Clug
Světová premiéra: 19. 3. 2015, Lucent Danstheater, Haag
Světová premiéra: 19. 3. 2015, Lucent Danstheater, Haag
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero