Na krev – Z kořenů se nevyrveš, ale můžeš vyrůst

Těsně před blížícím se koncem stavu nouze, ale přesto v jiné, virem a jeho důsledky poznamenané době, se v prázdném kině Lucerna a současně ve virtuálním světě odehrála, troufám si říct díky okolnostem výjimečná, premiéra dokumentu Na krev režiséra Erika Knoppa o zakladatelích novocirkusového souboru Cirk La Putyka. V hlavní roli se však nepředstavil mimořádný soubor, ale ve velmi osobní rovině osmá generace legendárního loutkářského rodu Kopeckých – sourozenci Rostislav ml. a Vít Novákovi.

Rostislav ml. a Vít Novákovi. Foto: Master Film.

Knopp se pro natáčení rozhodl v roce 2014. Během tří let a za 147 natáčecích dnů nashromáždil více jak 600 hodin materiálu a bohatého audiovizuálního archivu rodiny Kopeckých–Novákových (od roku 1946) a z nich vytvořil celovečerní dokument primárně o pokrevní než divadelní rodině charismatického principála Rostislava Nováka ml. Dějová linie si silně vypomáhá atraktivní vizualitou, scénickou hudbou a emočním nábojem „putykovských“ představení, přitom se však neustále vrací k rodinným vztahům s akcentem na mužské pokolení. Dědicové věhlasného kočovného loutkářského „impéria“ se vyrovnávají s tlakem genů všemi možnými způsoby včetně revolty. Konfrontují se s rodovou tradicí, hledají si vlastní cestu a zároveň se navzájem nikdy, ani ve vypjatých chvílích, neopouští. Jak sami říkají, rodina je jistota, ať bylo, jak bylo.

Film podtrhuje soudržnost rodiny, dokazuje sílu v jednotě za každých okolností, i navzdory často nekomfortnímu prolínání osobních a pracovních životů, obzvlášť mezi bratry. Obrazně, „ten“ starší a mediálně známý, kreativní a impulsivní sní, dře v tréninkové hale a vydává se všanc veřejnosti, „ten“ druhý – nenápadný, méně mluvný, pro mnohé anonymní – je katalyzátorem jeho vizí, ochranným štítem před stále citelnými finančními riziky, pevným pilířem, aby režisérovy vzdušné zámky získávaly hmatatelné obrysy. Bratři Novákovi jsou z rodiny vůbec prvními, kdo s divadlem zapustili kořeny, když v prostoru bývalých jatek v Pražské tržnici v Holešovicích otevřeli multifunkční prostor – „místo pro nové umění“. Divadelní tvůrčí rovinu a až euforické umělecké úspěchy mozaikovitě dokreslují reportážní vsuvky České televize z příprav, premiér, slavnostního otevření Jatek78, či zahraničního hostování v berlínském divadle Chamäleon.

Autoři snímku zavedli diváky do zákulisí divadla i rodiny. Trefně se v prvních minutách objevil záběr na potem zbrocená záda Rostislava Nováka ml. při zátěžovém testu, aby se v paralele objevil obraz z prvního setkání na zkušebně u příprav projektu Family – divadlo jako permanentní zatěžkávací zkouška rodiny, prověrka pospolitosti a vytrvalosti přístavu láskyplné podpory.

Family. Foto: Jakub Jelen.

Dokument naznačuje vzlety a propady přední osobnosti českého nového cirkusu, jeho touhu bořit tradice a posouvat limity jedince a komunity, lásku k rodině a kumštu, posedlost riskem a vírou v dobrou věc. A zároveň, a to je největším překvapením díla, velmi otevřeně představuje tichého a věrného druha – introvertního mladšího bratra Víta. Jeden svým ohněm zapaluje a druhý oheň udržuje. A byl to opět Cirk La Putyka, který se letos v březnu okamžitě zadaptoval na nenadálou situaci a v podstatě se ze dne na den vrhl do virtuálního světa, jako by to byla jeho další přirozená platforma. Vizionář a hnací motor souboru Rostislav Novák ml. obrazně opět se svými nejbližšími „skočil po hlavě do vody“ a získal tím nejen pro spolupracovníky, ale také pro další umělce vlnu podpory. Schopnost rychle zareagovat, okamžitě zmobilizovat síly a motivovat svou autentičností tým lidí, navzdory touze ovládnout umění nechat práci za dveřmi, potvrzuje i tento časosběrný film.

Kamera často vstupovala do osobních zón, i ve vypjatých chvílích nabízela pohledy z bezprostřední blízkosti. Přinesla spoustu slz a potu, šla prostě na krev, až do morku kostí a na dno emocí bez nutnosti líbivé podlézavosti publiku a křiklavého patosu. Nejcennější momenty přinesly scény bez sebekontroly, tvrdá a neoblomná realita, dialog generací stvrzující řád času a nezvratný koloběh života, tedy lidskost ve všech jejích odstínech. Knoppův dokument tne do rodiny, jejíž historie je natolik fascinující, že nebylo možné minout „cíl“, i když je nanejvýš jisté, že nevytěžil všechen materiál „na krev“. Nerozpadá se, ač z celku sem tam ční nadbytečnost, z mého pohledu například historická vsuvka z padesátých let nebo kulturní zpravodajství. Dramaturgie však pevně přidržela uzdu a postupně se semkla u Rostislava ml. a Víta Novákových, kteří pohlceni sny otřásají základy rodiny a čeří divadelní vody u nás i ve světě.

Psáno z online premiéry 6. května 2020.

Na krev
Režie: Erik Knopp