Na krev – Z kořenů se nevyrveš, ale můžeš vyrůst

Těsně před blížícím se koncem stavu nouze, ale přesto v jiné, virem a jeho důsledky poznamenané době, se v prázdném kině Lucerna a současně ve virtuálním světě odehrála, troufám si říct díky okolnostem výjimečná, premiéra dokumentu Na krev režiséra Erika Knoppa o zakladatelích novocirkusového souboru Cirk La Putyka. V hlavní roli se však nepředstavil mimořádný soubor, ale ve velmi osobní rovině osmá generace legendárního loutkářského rodu Kopeckých – sourozenci Rostislav ml. a Vít Novákovi.  

Rostislav ml. a Vít Novákovi. Foto: Master Film.

Rostislav ml. a Vít Novákovi. Foto: Master Film.

Knopp se pro natáčení rozhodl v roce 2014. Během tří let a za 147 natáčecích dnů nashromáždil více jak 600 hodin materiálu a bohatého audiovizuálního archivu rodiny Kopeckých–Novákových (od roku 1946) a z nich vytvořil celovečerní dokument primárně o pokrevní než divadelní rodině charismatického principála Rostislava Nováka ml. Dějová linie si silně vypomáhá atraktivní vizualitou, scénickou hudbou a emočním nábojem „putykovských“ představení, přitom se však neustále vrací k rodinným vztahům s akcentem na mužské pokolení. Dědicové věhlasného kočovného loutkářského „impéria“ se vyrovnávají s tlakem genů všemi možnými způsoby včetně revolty. Konfrontují se s rodovou tradicí, hledají si vlastní cestu a zároveň se navzájem nikdy, ani ve vypjatých chvílích, neopouští. Jak sami říkají, rodina je jistota, ať bylo, jak bylo.

Film podtrhuje soudržnost rodiny, dokazuje sílu v jednotě za každých okolností, i navzdory často nekomfortnímu prolínání osobních a pracovních životů, obzvlášť mezi bratry. Obrazně, „ten“ starší a mediálně známý, kreativní a impulsivní sní, dře v tréninkové hale a vydává se všanc veřejnosti, „ten“ druhý – nenápadný, méně mluvný, pro mnohé anonymní – je katalyzátorem jeho vizí, ochranným štítem před stále citelnými finančními riziky, pevným pilířem, aby režisérovy vzdušné zámky získávaly hmatatelné obrysy. Bratři Novákovi jsou z rodiny vůbec prvními, kdo s divadlem zapustili kořeny, když v prostoru bývalých jatek v Pražské tržnici v Holešovicích otevřeli multifunkční prostor – „místo pro nové umění“. Divadelní tvůrčí rovinu a až euforické umělecké úspěchy mozaikovitě dokreslují reportážní vsuvky České televize z příprav, premiér, slavnostního otevření Jatek78, či zahraničního hostování v berlínském divadle Chamäleon.

Autoři snímku zavedli diváky do zákulisí divadla i rodiny. Trefně se v prvních minutách objevil záběr na potem zbrocená záda Rostislava Nováka ml. při zátěžovém testu, aby se v paralele objevil obraz z prvního setkání na zkušebně u příprav projektu Family – divadlo jako permanentní zatěžkávací zkouška rodiny, prověrka pospolitosti a vytrvalosti přístavu láskyplné podpory.

Family. Foto: Jakub Jelen.

Dokument naznačuje vzlety a propady přední osobnosti českého nového cirkusu, jeho touhu bořit tradice a posouvat limity jedince a komunity, lásku k rodině a kumštu, posedlost riskem a vírou v dobrou věc. A zároveň, a to je největším překvapením díla, velmi otevřeně představuje tichého a věrného druha – introvertního mladšího bratra Víta. Jeden svým ohněm zapaluje a druhý oheň udržuje. A byl to opět Cirk La Putyka, který se letos v březnu okamžitě zadaptoval na nenadálou situaci a v podstatě se ze dne na den vrhl do virtuálního světa, jako by to byla jeho další přirozená platforma. Vizionář a hnací motor souboru Rostislav Novák ml. obrazně opět se svými nejbližšími „skočil po hlavě do vody“ a získal tím nejen pro spolupracovníky, ale také pro další umělce vlnu podpory. Schopnost rychle zareagovat, okamžitě zmobilizovat síly a motivovat svou autentičností tým lidí, navzdory touze ovládnout umění nechat práci za dveřmi, potvrzuje i tento časosběrný film.

Kamera často vstupovala do osobních zón, i ve vypjatých chvílích nabízela pohledy z bezprostřední blízkosti. Přinesla spoustu slz a potu, šla prostě na krev, až do morku kostí a na dno emocí bez nutnosti líbivé podlézavosti publiku a křiklavého patosu. Nejcennější momenty přinesly scény bez sebekontroly, tvrdá a neoblomná realita, dialog generací stvrzující řád času a nezvratný koloběh života, tedy lidskost ve všech jejích odstínech. Knoppův dokument tne do rodiny, jejíž historie je natolik fascinující, že nebylo možné minout „cíl“, i když je nanejvýš jisté, že nevytěžil všechen materiál „na krev“. Nerozpadá se, ač z celku sem tam ční nadbytečnost, z mého pohledu například historická vsuvka z padesátých let nebo kulturní zpravodajství. Dramaturgie však pevně přidržela uzdu a postupně se semkla u Rostislava ml. a Víta Novákových, kteří pohlceni sny otřásají základy rodiny a čeří divadelní vody u nás i ve světě. 

 

Psáno z online premiéry 6. května 2020.

 

Na krev
Režie: Erik Knopp
Kamera: Patrik Balonek, Erik Knopp
Dramaturg: Richard Malatinský
Střih: Šimon Hájek
Zvuk: Adam Levý
Producent: Masterfilm – Dagmar Sedláčková
Koproducent: Česká televize – Filmové centrum – kreativní producentka Věra Krincvajová
Stopáž: 90 minut
Za podpory Státního fondu kinematografie
Premiéra: 6. 5. 2020

 

 

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

dokumentErik KnoppNa krevRostislav Novák ml.Vít Novák

Cirk La Putyka

Nový cirkus

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

září 2020

Po Út St Čt So Ne
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: