Registrace

Nová opera v hábitu nového cirkusu: Stabat Mater aneb Pohyblivé obrazy tíhy života i smrti

Inzerce
Dnešní umělecké trendy se nebojí překračovat hranice žánrů a stylů, hledat neotřelé formy, vykukovat ze zavedených škatulek a nacházet nové horizonty svých výpovědí. Ne vždy se při takových experimentech podaří tvůrcům zachovat čistotu jednotlivých složek a dosáhnout celistvého díla. To ovšem není tento případ a počinům podobného stylu je třeba zatleskat. Spolupráce souboru Tiché opery pod vedením Valentiny Shukliny s režisérem a mimem Radimem Vizvárym začala před dvěma lety. Propojení klasické hudby s pohybovým uměním své doby je myšlenka stará stovky let – ne často však vidíme v té dnešní takové souznění. Spojení současné opery a fyzického divadla, potažmo nového cirkusu, zaujímá aktuálností formy nestárnoucího obsahu. Stabat Mater, nejsilnější duchovní, ale i světské téma, opěvující žal matky nad ztrátou dítěte, je křehkou výzvou pro každého umělce. Přenést emoční sílu do hlediště bez klišé, s ponecháním dostatečného prostoru divákovi na vytvoření vlastního zážitku je těžkým oříškem i pro zkušené tvůrce. Duo Shuklina a Vizváry ale překvapilo zralostí svého umění – jejich práce je již daleko od mladických experimentů, oba se řadí mezi zkušené umělce ve svém oboru, kteří našli svou cestu. Pětice zpěváků v černých hábitech a komorní orchestr s nabílenými tvářemi a bílými parukami nechaly rozeznít Palác Akropolis průzračnými tóny oratoria Valentiny Shukliny. Zjevná inspirace skladatelky duchovní hudbou klasických autorů je ve skromné instrumentaci podrobena moderní rytmice i melodice – výsledkem je originální, barvitý hodinový cyklus, který je snadno stravitelný i pro dnešního mladého posluchače bez operní záliby, téma však nikterak neznásilňuje ani nebanalizuje. Zpěváci jsou zapojeni do dění na jevišti, i když spíše jako přihlížející šedé eminence v kápích – jen občas někdo z nich poodkryje roušku svého příběhu, aby opět ustoupil do pozadí. Skutečnými hybateli jevištních akcí jsou tři performeři (Jonáš Janků, Marek Menšík a Ondřej Holba), kteří jako by se na místě ocitli omylem a z dlouhé chvíle si jako neposedné děti hrají se vším, co jim přijde pod ruku. Civilně, nezaujatě a bez patosu z jejich „her“ vznikají silné obrazy lidského utrpení, strachu a bolesti, snah o osvobození, o přátelství a oporu. Jejich akrobatické kousky a cirkusové triky nevnímáme jako kýčovitou snahu oslnit diváka svým uměním, ale jako hledání vlastní cesty a identity, víry a porozumění. Bez viditelných snah dojmout diváka svým projevem tak nenásilně navozují silný kontakt s hledištěm, osloveným intimitou jejich zpovědí. Strohost režie i scénografie nechává adekvátní prostor hudbě – žádná ze složek zde nevyčnívá a nedusí druhou. Třetí rozměr a kompaktní zaobalení celého díla má však na svědomí složka v tomto představení nejefektnější – světelný design Karla Šimka. Teplé i chladné proudy světel shůry jako by tančily vlastním životem, dokonale vykreslují hudební i scénické nálady a dávají celému představení neopakovatelnou, výjimečnou atmosféru. Právě díky nim je dovoleno divákovi přenést se do svého nitra a zpřístupnit svou mysl tomu, co sálá z jeviště. Návštěva Tiché opery první adventní večer pro mě zahájila předvánoční atmosféru opravdu důstojným dojmem. Myslím, že současná opera našla v tomto citlivém režisérovi jednu ze svých možných tváří a způsobů, jak zhmotnit klasickou hudbu i náročnému divákovi dnešní generace. Psáno z premiéry 1. prosince 2014 v Paláci Akropolis, Praha. Stabat Mater Hudba, hudební nastudování a dirigentka: Valentina Shuklina 
Režie, dramaturgie a choreografie: Radim Vizváry 
Scénografie: Lucie Škandíková 
Kostýmní výtvarnice: Petra Vlachynská 
Elektronická hudba: Matouš Hekela 
Light­ design: Karel Šimek 
Produkce: Jakub Urban 
Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

DEKKADANCERS uvedou v Liberci Stabat Mater

V divadle F. X. Šaldy bude mít 10. října 2021 premiéru choreografické dílo Stabat Mater Ondřeje Vinkláta a Štěpána Pechara. Jedná se o nový projekt vytvořený na objednávku Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica na hudbu italského skladatele Marca Rosana.

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.