Palle Granhøj opět v Ponci - Aline Not Alone

Palle Granhøj, významný dánský choreograf, je častým hostem Tance Praha a pro ředitelku festivalu Yvonu Kreuzmannovou byl vždy jistou a spolehlivou oporou. Tentokrát více režíroval než choreografoval. Představení Aline Not Alone patří do jeho vyprávěcí formy "performance portraits", které s oblibou používá. Vybral si reálný životní příběh výborné kubánské tanečnice Aline Sanchez Rodriguez, který logicky navazuje na sólové vystoupení Aline Alone, jež měli diváci možnost zhlédnout na Tanci Praha před šesti lety (recenzi si můžete přečíst ZDE ). Krásná interpretka, plná energie a s darem jevištní prezence, bilancuje svůj čtyřicetiletý život a postupně začíná z poetického zábalu odhalovat svoje životní osudy. Zobrazuje dětství plné zápalu pro tanec doprovázené tvrdou dřinou a bolestmi, které každého mladého tanečníka potkávají. Objevují se prostřihy do tance spontánně nespoutaného, vzpomínky na technickou virtuozitu klasiky i se špičkami na nohou či zážitek z Béjartovy choreografie Bhakti, kterou Aline Sanchez Rodriguez tančila a velmi milovala. Jednotlivé scény a situace jsou komentovány textem v angličtině nebo mateřské španělštině. Velmi krásné taneční sólo je jakoby vykouzlené snad od indiánských či kreolských jihoamerických domorodců. Významně a rovnocenně vyrovnávají skóre dva další interpreti - hudebníci Thierry Boisdon a Simon Busk, z nichž jeden je více zpěvákem a kytaristou a druhý jej doprovází hrou na cajóny i jiné etnické bicí nástroje. Charakter hudby je kubánsky a španělsky laděný, místy jsou patrné citace původní flamencové hudby a motivy ze soléaresm, někdy kontrastní s tanečním projevem. Aline sama svým zpěvem i tancem vytvořila dojemné pásmo, one woman show s nostalgickým nádechem i syrovou konfesí z odchodu a odcházení z komunistické Habany. Je patrné, že politického tyranství je tato zralá umělkyně stále plná, teď již na to však není sama. Psáno z představení 10. 6. 2013 v Divadle Ponec, Tanec Praha Aline Not Alone
Režie: Palle Granhøj
Interpreti: Aline Sanchez Rodriguez, Thierry Boisdon, Simon Busk
Texty: Nicolás Guillén, Aline Sanchez Rodriguez