Registrace

Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka

Letos 22. října by se choreograf Pavel Šmok dožil 96 let. Osudům tohoto umělce, který ovlivnil rozvoj českého tance a baletu 2. poloviny 20. století, bylo věnováno několik televizních dokumentů, tištěná publikace o něm však vyšla až do letošního roku jediná, a to v roce 1997 biografie Pavel Šmok na přeskáčku od Vladimíra Vašuta, blízkého Šmokova spolupracovníka. Letos přibyla i díky Nadačnímu fondu a institutu Pavla Šmoka a Pražskému komornímu baletu nová, podstatně objemnější kniha z pera Lucie Kocourkové s názvem Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka.

Publikace Pavel Šmok - Choreograf s duší básníka. Zdroj: Nakladatelství Balet Praha.
Publikace Pavel Šmok - Choreograf s duší básníka. Zdroj: Nakladatelství Balet Praha.

Lucie Kocourková, profesí vystudovaná žurnalistka, má na svém kontě již několik populárně-naučných publikací mapujících historii českého tanečního prostoru – v roce 2018 napsala prvotinu Laterna Magika: Zlatá éra očima pamětníků, v roce 2021 přibyla monografie (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Nynější Šmokova biografie je do značné míry jejím přirozeným pokračováním, což v samotném textu dokládá i sama autorka, která na předchozí knihu o Baletu Praha několikrát odkazuje.

Inzerce

Nová publikace přibližuje Šmoka a jeho choreografickou práci s obdivuhodným smyslem pro detail. Provází jeho osobní i profesní drahou od samých počátků až k závěru, přibližuje choreografovo dětství a začátky ve světě divadelního umění, jeho aktivní krasobruslařskou éru, studia herectví i tance, postupný přerod z tanečního interpreta v tvůrce a formování jeho choreografického stylu. V souvislosti s charakteristikou Šmokova tanečního rukopisu je nejčastěji skloňována mimořádná muzikalita, kterou chvíli rozvíjel i během studií konzervatoře, kdy se na čas pokoušel věnovat skladbě, ale rovněž humor (věděli jste na příklad, že vytvořil svou parodickou verzi Labutího jezera nazvanou Brainticket?) a láska k českému nejen folklornímu odkazu, jež se odráží v cíleném výběru tvorby českých skladatelů, jimž vévodí B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček či O. Nedbal.

Kniha je chronologicky strukturována a na dvou stech stranách přináší zevrubný vhled do Šmokovy tvorby a tvorby jeho souborů, ať už se jedná o (Studio) Balet Praha, švýcarský ansámbl v Basileji, kde strávil v pozici šéfa baletu tři sezóny, Balet Městských divadel pražskýchPražský komorní balet a jeho peripetie před i po sametové revoluci až po začlenění pod hlavičku Státní opery Praha, kde Šmoka opouštíme s jeho poslední premiérou – baletem Popelka (2004). 

Snad více než choreografovým životním osudům se Lucie Kocourková věnuje jednotlivým dílům a jejich premiérám, k nimž přidává společenský a kulturní kontext i analýzu dobové kritické reflexe, doplňuje je myšlenkami samotného Šmoka, cituje z programových brožur i tisku. V rozsáhlé míře jsou uvedeny výňatky z recenzí, které autorka následně komentuje a vzájemně srovnává, což pomáhá vytvořit komplexnější obraz jednotlivých baletů, jejich novátorství v tématech, jejich práce s hudbou i choreografických přístupů (z hlediska námětu zaujmou např. reflexe baletů Hirošima a Sněť) i jejich přijetí v různých obdobích a na různých místech – z tohoto pohledu jsou mimořádně zajímavé reflexe Šmokovy tvorby v Basileji nebo ohlasy na představení Baletu Praha na zahraničních festivalech, které skrze odlišné zkušenosti tamních kritiků staví jeho práci do nových kontextů a perspektiv děl jeho současníků (např. M. Béjarta aj.). Byť musím přiznat, že chvílemi mohou nekonečné citace přece jen působit poněkud úmorně. 

Ukázka z knihy. Zdroj: Nakladatelství Balet Praha.
S takto dokumentárně zpracovanou Šmokovou pozůstalostí se setkáváme vůbec poprvé, autorka střípky z ní skládá do výsledné čtivé mozaiky, kde jedním z nejzajímavějších zdrojů je doposud neznámý přepis Šmokových vzpomínek, které dle informací umělcovy pozůstalosti zapsala hudební publicistka Olga Kebertová, a který celé knize dodává osobního vhledu samotného umělce.

Vedle toho jsou samozřejmou součástí výňatky z rozhovorů z nejrůznějších médií – ať už tuzemských, či zahraničních. Vše je doplněno přehledným systémem poznámek pod čarou a objemnou bibliografií v závěru publikace. Za ní je pak vložen kompletní přehled umělecké tvorby Pavla Šmoka – od tanečních choreografií přes choreografie operní, operetní a muzikálové až po spolupráce na činoherních inscenacích či s televizí a filmem, vše opatřeno daty a místy premiér, autorem předlohy nebo hudebním skladatelem. Pozornosti neušly ani Šmokovy taneční role na jevišti a před kamerou. Je to právě tato pečlivá práce s velkým objemem dat, která publikaci povyšuje na další úroveň.

Ukázka z knihy. Zdroj: Nakladatelství Balet Praha.

Samotné tělo textu se netopí v nepřehledném poznámkovém aparátu, nepůsobí odtažitě a příliš akademicky. Je čtivé a přístupné, ačkoli nerezignuje na faktografii, samozřejmostí je poté bohatá a opět pečlivě popsaná fotografická příloha, která člení text. Lucii Kocourkové se tak intuitivně daří vystavět monografii umně balancující na hranici populárního textu a historiografické práce. Navíc, jak bylo řečeno výše, kniha podobného rozsahu o jedné z klíčových osobností české, potažmo československé moderní taneční choreografie doposud zoufale chyběla, o to větší pozornost si nejnovější počin Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka zaslouží.

Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Vydáno: 2023, Balet Praha. Počet stran: 248. Edice: Studio Balet Praha a Pražský komorní balet – historie a osobnosti (2.) ISBN: 978-80-908294-1-1. 
 

 

 

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.