Peter Šavel učí Bakkheiou diváky znovu vnímat a komunikovat tváří v tvář

Odcizení. Zahleděnost do sebe. Život ve světě sociálních sítí místo komunikace tváří v tvář. O tom všem a mnohém dalším vypovídalo představení Bakkheia – Dancing on the edge, které uvedl Peter Šavel 19. února 2015 v Ponci. Dílo mělo premiéru v rámci KIOSK festivalu v červenci 2014 na Slovensku a bylo zařazeno mezi dvacet nejprogresivnějších děl sítě Aerowaves pro rok 2015. Pražská taneční scéna tedy českou premiéru napjatě očekávala. Na hranici mezi lyričností a mechanickým třasem Vstup do sálu provází tlumená elektronická hudba. Působí dojmem, že vcházíme spíše do baru či na diskotéku než do divadla. Ze zadního prospektu jeviště se v přerušovaném světle vynořují postupně tři postavy (Gyula Cserepes, Soňa Ferienčíková, Tereza Ondrová). Pro jejich pohyb je charakteristický třas. Chvíli ovládá celé tělo, chvíli jen jeden prst na ruce. Ačkoli se trojlístek aktérů drží pohromadě, soustředí se každý z nich jen sám na sebe, jako by byl ponořen do hlubokého zamyšlení. K vzájemnému kontaktu dochází spíše nedopatřením, když ruka jakoby ovládána někým jiným vyletí do vzduchu a přistane například na čímsi těle. K vyvolané akci chybí reakce. Potrefená osoba sebou nechá manipulovat zcela mechanicky, bez povšimnutí. Nedostává se sebekratšího vzájemného očního kontaktu. Těla působí zcela bezduše s extatickým třasem, místy i animálně. Jako vrtošiví ptáci bradou třou o rameno, jako pomyslným zobákem probírají křídla. Nálada představení však není monotónní. Mechaničnost elektronické hudby se opakovaně prolíná s lyrickými tóny Bachovy páté suity pro violoncello. S nimi se mění i kvalita pohybu. Stává se plynulejším, vláčnějším, plastičtějším. Tanečníci v obou polohách podávají přesvědčivý a vyčerpávající výkon. Koncept osamělosti soudobého člověka v přeplněném světě graduje i v dalších částech, kdy přes sebe účinkující vykřikují anglická slůvka, aniž by se vzájemně poslouchali. Společně se pak snaží číst text promítaný zpětným projektorem na stěny i jejich těla. Uzavřeni ve svém vnitřním světě zkoumají nerušeně kabely, prstem brnkají o topení. Některé momenty vzbuzují úsměv na rtech, přesto vás uvnitř něco svírá. Na hranici mezi jevištěm a hledištěm Tištěný program avizuje vtažení publika do hry. Děje se tak v závěrečné části, kdy se třesoucí tanečníci přesouvají mezi diváky. Rázem se jejich přičiněním mírně otřásá celá konstrukce hlediště, některé židle i vybraní přihlížející. Gradující hudba s bazálním rytmem spolu s pozorováním aktérů v jejich reji opravdu způsobují, že začnete spolu s nimi pokyvovat hlavou či alespoň podupávat nohou do rytmu. Finále přináší zklidnění. Vyčerpaní tanečníci dosahují nirvány a dostávají se do poměrně intimního kontaktu s přihlížejícími. Sedají vám na klín, napřahují ruku a doufají, že ji uchopíte, pohladí vás po tváři, s nadějí a odhodláním se vám dlouze zadívají do očí a vy doufáte, že ten pronikavý pohled ustojíte. Hledají a snad i nacházejí to, po čem prahli – porozumění, zpětnou vazbu, intenzivní vnímání přítomnosti. Jsou ve svém snažení upřímní a vy jim věříte. Tklivé tóny Purcellovy árie z opery The Fairy Queen dodávají těmto okamžikům silnou atmosféru. Peter Šavel nastavuje Bakkheiou zrcadlo dnešní hektické době. Snaží se v divácích onu schopnost vnímání znovu probudit. Pokud se představení dostatečně otevřete, neroztřese vám jenom vaše tělo, ale i duši. Psáno z představení 19. února 2015, divadlo Ponec. Bakkheia – Dancing on the edge Koncept a choreografie: Peter Šavel
Tvorba a interpretace: Gyula Cserepes, Soňa Ferienčíková a Tereza Ondrová
Světelný design: Ints Plavnieks
Hudba: J. S. Bach, H. Purcell a The Knife
Světová premiéra: 24. července 2014, KIOSK festival, Žilina
Česká premiéra: 19. února 2015

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: