Dnešní doba s covidem, válečným konfliktem na Ukrajině, ekonomickou a ekologickou krizí nám více než kdy jindy připomíná, že jedinou jistotou, se kterou můžeme v životě počítat, je naprostá nejistota.
Daniela Machová

MgA. Mgr. Daniela Machová, Ph.D.
Od roku 2007 je redaktorkou a od roku 2017 ředitelkou Tanečních aktualit. Příležitostně publikuje na kulturním portálu Artzóna České televize.
Vystudovala sociologii na filozofické fakultě UK a taneční vědu na HAMU. V rámci programu NOMADs (Nordic Master's Degree in Dance studies) absolvovala kurz taneční historie na KUA (The University of Copenhagen, Denmark) a kurz taneční antropologie na UTA (University of Tampere, Finland). Zúčastnila se také mezinárodního intenzivního kurzu IPEDAK (Intensive Program on Dance Knowledge) a IPEDAM (Movement of Past and Present) na NTNU (Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norway).
V badatelské práci uplatňuje metody sociologického výzkumu na studium tanečních jevů. Dlouhodobě se zabývá profesí tanečního mistra a fenoménem středoškolských „tanečních“. V minulosti vypracovala studii tanečního publika (Výzkum tanečního publika. Porovnání diváků klasické a alternativní taneční scény v publikaci Tanec a společnost vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2009) a kvalitativní sondu do profese tanečníka (Svoboda na volné noze versus jistota v angažmá? Sonda do života tanečníků v 21. století v Čechách v publikaci Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením vydané Nakladatelstvím AMU v roce 2013). Ve spolupráci s Institutem umění-Divadelním ústavem realizovala v rámci projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR rozsáhlý výzkum tanečních studií (Taneční studia – Struktura a rysy v rámci taneční podnikatelské komunity, IDU, 2016).
Texty autora
Mohou si kritici dovolit zvolnit?
Čas je nedostatkové zboží, vzácnost, luxus... Jakkoli byl bezesporu příchod covidu tragický, nedá se mu upřít, že nám dovolil, i když mnohým nedobrovolně, se zastavit a zvolnit.
Úvahy nad psaním o tanci umožnily nahlédnout do povolání tanečních kritiků
Proč a pro koho píšeme? Co přináší teoretická reflexe rozvoji tanečního umění? Jaké jsou podmínky, překážky a radosti psaní o tanci?
Marie Kinsky: „Můj cíl je oživit Vizi tance, aby fungovala pro obor.“
Marie Kinsky předsedá po předešlé roční zkušenosti znovu oborové organizaci Vize tance, která po delší pauze nabírá druhý dech.
Tereza Ondrová: „Baví mě nechat se unést někam jinam.“
Tereza Ondrová obohacuje svou uměleckou tvorbou českou taneční scénu už více než patnáct let. Nejdříve pod hlavičkou spolku VerTeDance, nyní ve spolupráci s uskupením Temporary Collective.
This is not about me! – Bravurní studie politických projevů
Kauzy a činy politiků jsou stejně jako jejich veřejné proslovy často předmětem vášnivých společenských diskusí a mnohokráte i terčem posměchu. Byly inspirací i pro sólové představení Michaely Daškové...
Transverse Orientation – Nezapomenutelné obrazy z dvouhodinové jízdy podvědomím
Tak jsme se dočkali. Poprvé zavítal do naší metropole řecký choreograf, režisér a výtvarník Dimitris Papaioannou. V rámci festivalu Tanec Praha představil na cestě po celosvětovém turné svůj nejnovější počin Transverse Orientation...
Tumor: Karcinogenní romance – Překvapivé zpracování závažného tématu
Rakovina patří v současné době mezi jednu z nejčastějších civilizačních chorob, skoro každý máme v okolí někoho, kdo se s ní potýká.
Rise again, rise, My dust – Zvířený prach v ostravské Textilii
V rámci sedmého ročníku festivalu Move Fest se na pár okamžiků otevřela veřejnosti chátrající budova bývalého věhlasného obchodního domu Ostravica-Textilia.
Odloučení – Přijetí smrti na jevišti
Téma smrti je v současné společnosti tabuizováno, odsunuto na okraj. Tváříme se, že smrt neexistuje, neumíme se o ní bavit a nechceme si připustit, že je vlastně přirozenou součástí života.
Příští přísliby v podání absolventek Duncan Centre
Umělecké uskupení Pulsar se se svou podzimní aktivitou připojilo k letošním oslavám tří dekád demokracie.
Muyte Maker – Fascinující multisenzorický nářez
V rámci mezinárodního divadelního festivalu Pražské křižovatky do metropole zavítala francouzská umělkyně Flora Détraz.
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří