Registrace

Kroky kamenů, šepot stromu a jídelní rituály. Zdařilý KoresponDance 2025 se nesl ve znamení udržitelnosti

Třináctý ročník festivalu KoresponDance ve Žďáru nad Sázavou opět nabídl pestrou škálu kulturního vyžití pro všechny generace. Od představení a workshopů pro děti přes oblíbené taneční battly pro teenagery, masterclassy pro profesionály z oboru po filmové instalace, inscenace a performance současného tance a nového cirkusu pro všechny ostatní. Letos nově přibyly na programu i koncerty mladých hudebníků, hudebnic a DJů. Tematická linka patrná téměř ve všech událostech se nesla v duchu dnes populární udržitelnosti, ať už ve smyslu ekologickém (respekt k přírodě), společenském (opečovávání mezilidských vztahů), či ekonomickém (volba spíše komornějších čísel).

Strom Života. Foto: Adéla Vošíčková.
Strom Života. Foto: Adéla Vošíčková.

Příroda je mocná čarodějka, nepříznivá předpověď počasí donutila i letos organizační tým k přehodnocení původních plánů. Část dění zamýšleného do venkovního prostranství pivovarského dvora na zámku a dalších prostor se preventivně přesunula do místního kulturního domu, diváci byli v případě deště a chladu během venkovních událostí opečováváni horkým čajem, dekami a pláštěnkami. Pořadatelé tak prokázali adaptabilitu, nicméně k té byli příležitostně „donuceni“ i přihlížející, neboť například intimní, tichá, pomalá jídelní ceremonie Camille Mutel Já ne byla v kulturním domě v programu orámována živějšími, hlučnějšími hudebními koncerty, a dokonce v průběhu doprovázena nezamýšlenými rytmy z přilehlé diskotéky. Kromě zámeckých prostor (freskový a oválný sál, ovocný sad a sádky) se odehrával kulturní program i v nedalekém lese a na louce na Zelené hoře.

Já jsem si svůj víkendový festivalový drink namíchala z mixu současného tance a nového cirkusu. Zapomenout na ruch velkoměsta, ze kterého jsem do Žďáru vlakem přijela, mi pomohla performativní procházka, kterou připravila Zden Brungot SvítekováOstružiny ve spolupráci se SVUNG Research Group. Kráčej kroky kamenů začínalo na zámku, cestou do lesa jsem se spolu s ostatními dle instrukcí na cedulích pokoušela postupně odpoutat od civilizačních audiovizuálních vjemů, od zvuků zvířectva i rostlinstva, vnímat okolí svou kůží. V rukou jsme třímali kamenného společníka, průvodce, se kterým jsme se měli vzájemně poznat a poskytnout mu azyl na těle, zatímco jsme se společně protahovali, procházeli pozadu kamenným chodníčkem či stoupali poslepu loukou na Zelenou horu. Geologický výklad Zden Brungot Svítekové umocňoval pocit pomíjivosti lidského bytí v porovnání s životem naší planety. Zakončení procházky v lese zvýšilo naši vnímavost k jednotlivým elementům přírody.

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.