Poeticky-akrobatické 3CM

Poeticky-akrobatické 3CM

Poeticky-akrobatické 3CM

V životě se to stává často – dva lidé se chtějí sblížit, ale něco jim brání. Stojí mezi nimi společenské rozdíly, tradice, předsudky nebo peníze. Takové překážky mohou cit zabít nebo naopak posílit. Je ale skutečně možné překonat pomyslnou hradbu mezi dvěma bytostmi? Právě na tuto otázku se snaží odpovědět představení Šárky Bočkové a Vojty Fülepa (oba členové souboru Cirk La Putyka) a T. Vůjtka nazvané 3CM, které vzniklo jako rezidenční projekt v Multižánrovém centru Cooltour v Ostravě. Obecenstvo mohlo projekt zhlédnout 8. a 15. 8. 2014 v rámci festivalu ShakespearOff. Díky své prostornosti umožňuje Nová scéna Cooltouru pohyb vysoko nad zemí, zavěšení akrobatických šál, sítí a obručí. Tak vznikl svět ve výšce, ve kterém se procházela Šárka Bočková, dívka z pomyslných společenských výšin, které je těžko se dotknout nebo na ni promluvit. Vojta Fülep se objevil v roli muže, který zkouší tuto dívku zaujmout, přimět ji, aby si ho všimla a podat jí květinu. Jeho snaha je ale marná a on, pomocí tance, akrobacie, stínohry a loutek, rozehrává příběh tak, jak by se mohl odvíjet, kdyby jeho náklonnosti nic nebránilo. Představení 3CM na diváky dýchlo zvláštní atmosférou starých kabaretních představení, kouzlem cirkusových šapitó a naivních pohádkových scén. Oba interpreti se zpočátku pohybovali jen v úzkém kruhu světla, zbytek prostoru byl osvětlen svíčkami; úvodní výjev s květinou se přehoupl do spíše loutkoherecké pasáže, kdy Vojta Fülep na zmenšeném modelu jeviště předepisoval dívce-akrobatce její další choreografii. Skutečná artistka se pak proplétala zavěšenou lanovou sítí, dostávala se do extrémních pozic a riskovala pád, muž na zemi ji následoval, v působivých akrobatických prvcích se stále snažil zachytit její pozornost. A ačkoli si byli blíž, stále se jim nepodařilo se potkat. V dalších momentech se na jevišti rozvinulo promítací plátno, na kterém Fülep, jenom díky starému dobrému školnímu meotaru a panence Barbie, rozehrál příběh o prvním setkání mezi mužem a ženou, o sobeckosti ve vztahu, narození dítěte, o rozchodu. Skvělým momentem byl jeho vlastní vstup na plátno, kdy ve stínohře interagoval s promítnutou loutkou a posouval takto děj dopředu. 3CM stavěly na kontrastech – a ani závěrečná část nebyla výjimkou. Miska s rudou tekutinou – krví – promítnutá opět na plátně tvořila paralelu se závěsným kruhem, na kterém cvičila Šárka Bočková, pořád ještě nedosažitelná a tajemná. V následujícím pohybovém dialogu mohli diváci sledovat Vojtu Fülepa ztraceného ve světě žen (představovaných různobarevnými nafukovacími balónky na dlouhé šňůrce) a Šárku na prověšeném laně připomínajícím houpačku. Jejich pohyby přecházely z klidného do dynamického tempa, stejně jak se měnila naléhavost sdělení. Nakonec se znovu objevil světelný kruh a v jeho středu hliněná nádoba, původně určená pro květinu – místo ní se však do něj snesla Šárka a příběh se tím uzavřel. Poměrně jednoduchý námět představení byl zpracován velmi inovativně, originálním využitím jednoduchých zařízení a principů vznikly nečekané obrazy. K celkovému vyznění přispěla vysoká úroveň závěsné a pozemní akrobacie a také souhra obou interpretů. 3CM tedy budou skvělým zážitkem nejen pro milovníky nového cirkusu, ale pro všechny, kdo se rádi nechávají okouzlovat. Psáno z představení konaného 15. 8. 2014 v Multižánrovém centru Cooltour Ostrava. 3CM Autoři námětu: P. Sýkora, V. Fülep, T. Vůjtek Dramaturgie: T. Vůjtek Koncept: T. Vůjtek, V. Fülep, Š. Bočková Hrají: V. Fülep, Š. Bočková Hudba, zvuk: O. Malý, J. Hanuš