Poprvé a naposledy v kabaretu 420PEOPLE

Holešovické divadlo La Fabrika ožilo na začátku dubna netradiční událostí, poslední premiéra souboru 420PEOPLE se totiž nesla v duchu kabaretu. Známý český soubor tak přivítal diváky v sále, jemuž dominoval taneční parket, vyvýšené pódium pro kapelu a stolky s plápolajícími svíčkami a barovými stoličkami. Hned při vstupu bylo možné se nechat obsloužit na baru, případně přijmout pozvání na skleničku vína od samotných interpretů, kteří už korzovali mezi příchozími. Premiéra Poprvé a naposledy choreografa a vedoucího souboru Václava Kuneše tak nabídla zcela nečekaný zážitek.

Poprvé a naposledy. Foto: Vojtěch Brtnický.

To, že nejnovější kus na repertoáru 420PEOPLE je zamýšlen jinak, si mohli zájemci povšimnout již při pohledu na ceník vstupného. V něm si mohli vybrat z různých cenových kategorií sahajících až do řádů tisíců korun, nejvyšší položky pak obsahovaly rezervace nejlepších stolů a servírování luxusního šampaňského Veuve Clicquot. Stejně tak kdekoho mohlo překvapit složení účinkujících. Kromě tanečníků souboru (Filip Staněk, Francesca Amante, Simona Machovičová a Eliška Jirsová) se na jevišti objevily i známé tváře z televizních pořadů, filmových produkcí či jiných mainstreamových akcí. Jednalo se například o Danu Batulkovou, Annu Polívkovou nebo Jakuba Prachaře. Je tedy nasnadě, že očekávání z neobvyklých kombinací byla veliká.

Poprvé a naposledy se odehrává v koronavirem uzavřené restauraci. Prostor bez štamgastů zeje prázdnotou, znudění číšníci a servírky se snaží zkrátit si dlouhou chvíli čtením novinových titulků, a to pod přísným dohledem provozní Anny Polívkové, Dana Batulková coby uklízečka pak kontroluje kdejaké smetí, aby vše bylo připraveno na znovuotevření restauračních zařízení. Vzhledem k tomu, že se Kuneš opravdu držel kabaretního charakteru, nemůžeme hledat za celkovou strukturou nějaké hlubší významy či celistvý příběh. Jedná se spíše o sled různorodých scének, ve kterých dominuje tanec, hudba, zpěv, herectví i loutkoherectví. Tento přístup má jedno významné pozitivum, dokáže totiž oslovit široké publikum a nachytat na slavná jména i ty, kteří by se jinak do divadla vstoupit neodvážili. Navíc členové 420PEOPLE patří dlouhodobě mezi jedny z nejlepších interpretů na české scéně, což značně umocňuje celkovou kvalitu této premiéry. Filip Staněk zaujme hned několika pasážemi, do kterých prosakuje jeho autorský přístup smart body. Italka Francesca Amante na jevišti ukazuje nakažlivou energii, úžasné rozsahy dolních končetin, ale i jiskru a preciznost v provedení karatistického skeče spolu s Markem Zelinkou. Simona Machovičová zaujme neuvěřitelně širokou paletou pohybových projevů, představuje vskutku univerzální tanečnici, která ve vynikající kvalitě zvládne vše, na co jen pomyslíte. Čtveřici pak doplňuje také Eliška Jirsová, která na sebe kromě tanečních partů upozorní také úžasným zpěvem, když se chopí mikrofonu…

Do tanečních scén se pouští i slavné tváře, což jsou divácky vždy velmi oblíbené scény. Anna Polívková má dokonce svůj vlastní výstup na Vltavu Bedřicha Smetany a Dana Batulková tančí zamilovaný duet s Filipem Staňkem. To vše v doprovodu kapely Jana Maxiána a Jakuba Prachaře, případně reprodukovaných slavných songů, jako třeba Pretty Woman nebo Mon Dieu od Edith Piaf, na které se přítomní diváci rozpohybují ve svých sedadlech.

Poprvé a naposledy neaspiruje na taneční objev roku ani na nejlepší inscenaci této sezony. Myslím si, že si na to tvůrčí tým ani nehraje, a to je mi sympatické. Tímto nejnovějším kabaretním kusem jednoduše říkají, že milují zábavu, tanec, zpěv a herectví, milují být na jevišti a jsou vděčni, že éra koronaviru pomalu odeznívá. Ačkoliv se nedá tento kus porovnat se slavnými světovými kabarety a do dokonalosti má ještě daleko (na hraně s kýčovitou trapností pro mne lavíroval zejména výstup Polívkové, který je vytvořen vyloženě na efekt), představuje zároveň příjemné osvěžení, kdy můžete nechat všechny obavy z nepochopení současného tance doma a prostě si užít pěkný večer.

Psáno z reprízy dne 5. dubna 2022, divadlo La Fabrika.

Poprvé a naposledy
Interpretace: Francesca Amante, Simona Machovičová, Filip Staněk, Eliška Jirsová, Anna Polívková, Jakub Prachař, Dana Batulková, Jan Maxián, Jiří Zeman, Marek Zelinka