Posluchači Tanečního centra vystoupili na prknech Stavovského divadla

S blížícím se koncem školního roku nastává čas absolventských vystoupení studentů tanečních konzervatoří. Téměř hotoví profesionálové vstupují na divadelní prkna a naposledy pod hlavičkou své domovské školy prezentují výsledek intenzivního osmiletého studia. Taneční centrum Praha – konzervatoř uspořádalo závěrečné vystoupení studentů posledního ročníku ve Stavovském divadle 26. května 2014. Vedle svých zkušenějších kolegů měli možnost vystoupit i mladší žáci školy a členové baletu Jihočeského divadla. Absolventské představení otevřela choreografie Pavly Königsmarkové Allegretto v modrém. Blankytně nasvícenou scénu roztančily siluety devíti tanečnic a jednoho tanečníka za hudebního doprovodu děl Ludwiga van Beethovena a Wolfganga Amadea Mozarta. V pohybové etudě postavené na klasické taneční technice scházely ladnost a jistota. Studenti často prováděli pózy silou, „rvali“ se do nich a ke konci bylo patrné, že jim docházel dech. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit jejich příjemný výraz a pohybovou souhru v často se měnících prostorových formacích. Následující dvě čísla, Slow Down a On Broadway, která vytvořila Eva Plocková, přitáhla pozornost svým energičtějším tanečním nábojem. Zvláště interpretky druhé jmenované choreografie přesvědčily diváky, že si jazzově laděné číslo opravdu zatančily s chutí. Nejmladší účastníci večera, studenti 3. a 4. ročníku konzervatoře, vystoupili v choreografii Natálie Houskové Matrix. V rámci Roku české hudby a 160. výročí narození skladatele Leoše Janáčka vytvořil Belgičan Samuel Delvaux představení Důvěrná místa, které pohybově ztvárnili členové školního souboru Balet Praha Junior. Divák vstoupil do jakéhosi starého pokoje s jedním křeslem a několika svítidly. Tanečníka, který si poklidně četl knihu, náhle začaly vyrušovat tři stíny (ženy). Ty postupně zhasínaly lampy, přičemž on je opětovně rozsvěcel. Rozehrála se hra se světlem a taneční konfrontace oněch stínů s ústřední mužskou postavou. Druhý kus od Samuela Delvauxe – Nadějné vyhlídky, opět v nastudování Baletu Praha Junior – doprovázela tentokrát hudba Johanna Sebastiana Bacha. Autor vytvořil skupinovou choreografii, v níž pracoval s hudební předlohou i s naprostým tichem, kdy tanečníci museli citlivě vnímat jeden druhého. Následující choreografie Pavly Königsmarkové Inspirace: Gruzie pulzovala v živých rytmech lidové hudby této země v interpretaci studentů 6. ročníku. S Baletem Praha Junior nastudoval Attila Egerházi dílo Z časů minulých na hudbu Leoše Janáčka (rovněž v rámci Roku české hudby a výročí skladatelova narození). Tanec bíle oděných dvojic rozehrávajících milostné příběhy nepřinesl po pohybové stránce nic nového. Celku nepřidala ani zdlouhavost a opakující se taneční sekvence. Večer uzavřela komická choreografie Six Dances od Jiřího Kyliána ve zdařilém nastudování studentů 8. ročníku konzervatoře a členů baletu Jihočeského divadla. Vtipné a hravé dílo na hudbu velikána 18. století Wolfganga Amadea Mozarta netřeba představovat. Tato promyšlená taneční kompozice hrající si s hudebním podkladem a s výrazně mimujícími tanečníky v napudrovaných parukách byla dobře zvoleným závěrem večera. Absolventské představení předznamenalo brzké ukončení několikaletého studia mladých umělců, kteří se nyní budou muset „postavit na své nohy“. Jejich zaměření, jak už napověděl program, tkví především v současných technikách (jedno číslo vycházelo z klasické taneční techniky). V řadě choreografií se pak často objevovala póza, která ve mně vyvolala otázku: Opravdu o taneční vyspělosti vypovídá to, že se postavím před diváka a dám si nohu k hlavě? Psáno z představení 26. května 2014, Stavovské divadlo. Allegretto v modrém
Choreografie: Pavla Königsmarková
Hudba: Ludwig van Beethoven a Wolfgang Amadeus Mozart  Slow Down
Choreografie: Eva Plocková