Résiste, Voyerky, L'Avis Bidon – Humor i vážná sdělení v cirkusovém šapitó

Po velkém úspěchu Tatiany-Mosio Bongongy, která festival navštívila v roce 2019 a zahájila tak šestnáctý ročník Letní Letné přechodem na laně nad Vltavou, letošní ročník také otevřela provazochodkyně. Tentokrát však nepřecházela nad řekou, ale představila se na nestabilním laně téměř nad hlavami diváků v rámci představení Résiste. Johanne Humblet na laně doslova řádila. Vzbouzela pocit, jako by se na laně narodila a byla s ním naprosto srostlá.

Résiste (Johanne Humblet). Foto: František Ortmann.

Jako by jí bylo jedno, jestli stojí na pevné zemi, nebo na laně vypnutém v několika výškových metrech. Nezaskočila ji ani našikmená plocha, po které se ve výšce klouzala, ani prudký sjezd lana o několik čísel níž a zase zpět. Několikrát pokořila zákon gravitace a předvedla opravdu dechberoucí variace. Chytře totiž využívala balanční tyč ke šplhání i jako oporu při výpadech. Tyč byla chvílemi připevněna speciální skobou na lano a dávala artistce jak horizontální, tak vertikální oporu.

Jiný typ jištění Johanne Humblet nevyužívala, bez jištění zvládla na laně skákat, ale i stát na hlavě. Její opravdu jedinečné výkony ve vzduchu doprovázela živá hudba skupiny Deadwood (Jeremy Manche a Violette Legrand), která skvěle zdůraznila a vystihla atmosféru představení nabitého energií. Résiste nemá ambice vyprávět nějaký příběh, ale kreace performerky jako by promlouvaly o překonání strachu, svobodě, radosti a hravosti, křehkosti, risku a úspěchu s dynamikou a napětím. Výběr tohoto představení byla ze strany festivalu trefa do černého.

Exkurz do mateřství

V programu Letní Letné ani letos nechyběli čeští interpreti. Například Cirkus TeTy, který vedle svých starších kusů premiérově uvedl i očekávané představení s názvem Voyerky. Jedná se o humorný exkurz do mateřství, do pocitů neustálé „ověšenosti“ a těkavé nutnosti být v postřehu. Cirkus TeTy (Pavla Rožníčková a Katka Klusáková, které tentokrát přizvaly ke spolupráci i další kolegyně) je znám především svým umem ve výškách, na šálách a lanech. Ve Voyerkách však dokázaly, že jsou mnohem všestrannější umělkyně, když celá první část byla spíše tanečního rázu, v závěru však nechyběla vzdušná akrobacie na síti.

Voyerky. Foto: František Ortmann.

Na jevišti se objevilo pět matek a tři ženy, které děti (ještě) nemají, ale matky a děti je obklopují. Tato různorodá a velká skupina se pokoušela o autentickou výpověď o nepřenositelnosti stigmatu mateřství, k umocnění sdělení zde v určitou chvíli účinkovaly i děti interpretek, které si na jevišti hrály s růžovými pingpongovými míčky, jen tak pobíhaly nebo se pověsily na své mámy a ty s nimi zdolávaly předem naučenou choreografii.

Již úvodní část skvěle vyjadřuje to, jak se snad každá matka několikrát za den cítí: jedna na druhou skáčou a drží se jako dítě objímající svoji jedinečnou a milující mámu. Pocit „já už nemůžu, chci z toho ven, potřebuju pauzu“ symbolizuje prodírání se skrze pevně semknutou skupinu. Takto pevně semknuté skupiny pak interpretky vytvářely i ve vzduchu na síti zavěšené ke stropu.

Ze sítě je jakási roura, jíž se dá prolézt až nahoru a utéct tak od mateřství, ale dá se na ní i různě viset a balancovat a užívat si pocit nezávislosti a svobody. Útěk až do oblak právě započala jedna z bezdětných performerek. I výrazové prostředky umělkyň promlouvají. Snadno čitelné jsou pocity únavy a vyčerpání, stejně tak se ale v jejich tvářích objevuje nekonečná láska a něha, např. když se děti objeví na jevišti. Představení je prošpikováno humornými situacemi vznikajícími skrze autentický pohyb a projev. Voyerky vyznívají jako pohybově artistická humorná povídka o každodenních strastech a slastech mateřství.

Voyerky. Foto: František Ortmann.

Mistři humoru a risku

Proti této ryze ženské záležitosti stojí pak ryze mužské principy a energie v L'Avis Bidon francouzského souboru Cirque La Compagnie, který téměř každý den nabízí divákům humorný, ale velmi fyzicky náročný kus, ve kterém se lítá, skáče, zpívá i tancuje. Nejedná se však o bollywoodský muzikál se vším možným, ale o střídmé dílo, jemuž dominují obdivuhodné fyzické výkony propojené do „banálního“ příběhu o přátelství čtyř údržbářů.

Aktéři se vítají s diváky již ve frontě na odbavení ke vstupu do šapitó, zdraví příchozí, obcházejí skupiny lidí a ujišťují je, že představení začne za dvě minuty. Tuto mantru opakují ještě po 15 minutách avizovaného začátku, přestože představení ještě nezačalo. Akrobati Zackary, Baptiste, Charlie a Boris už ale jen tak mimochodem udělali několik přemetů na houpačce, několikrát vylezli na vysoký podstavec, zazpívali společně píseň, propletli se divákům pod nohama a při přestavbě pódia málem zranili diváky v prvních řadách. To vše jsou samozřejmě nacvičené (humorné) pasáže už dávno probíhajícího představení.

Členové Cirque La Compagnie jsou mistři humoru i fyzických výkonů. Všichni čtyři jsou na sebe naladěni, důvěřují si, a tak se mohou pouštět do obrovských risků. Snad nejobdivuhodnější je jejich nápad propojit houpačku s čínskou tyčí. V promyšleném pořadí tak všichni čtyři lítají vzduchem, metají salta a jeden (někdy i dva) vyskočí přímo z houpačky na čínskou tyč, chvíli si užije pohled z výšky a saltem seskočí zpět na houpačku. Tak pošle do vzduchu někoho jiného. Je vidět, že jednoduché variace je neuspokojují, proto kombinují zdánlivě nesourodé disciplíny a představují svoji nesmírnou kreativitu.

L'Avis Bidon. Foto: František Ortmann.

Dalším pozoruhodným trikem je balancování a prolézání na volném žebříku. Tím však studnice nápadů tohoto souboru nevysychá. Diváky ještě čeká vrhání nožů do provizorně sestavené kombinované lávky, na které jeden z pánů přebíhá a dva na druhém konci ji vyvažují, aby držela ve vzduchu. Nechybí ani tanec kolem modrých barelů s prvky stojek a převalů. Mezi jednotlivými kusy všichni čtyři prozpěvují francouzské písně a vůbec jim nevadí, že ještě před chvílí létali ve vzduchu. S dechem pracují jako zenoví mistři. Představení L'Avis Bidon jednoznačně stojí na špičce programu letošní Letní Letné. Fyzické výkony, humor, kreativita, charisma, napětí, nic nechybí a nic nepřebývá. Toto představení si vskutku zaslouží opakované standing ovation.

Psáno z představení 16. 8. (Voyerky), 17. 8. (Résiste) a 18. 8. (L'Avis Bidon) na Letní Letné 2021.

Les Filles du Renard Pâle: Résiste
Kolektivní tvorba pod režijním vedením Johanne Humblet
Spolupráce: Yann Ecauvre
Umělecká spolupráce: Maxime Bourdon
Hudba: Deadwood
Provazochodkyně: Johanne Humblet
Zpěv: Violette Legrand
Stage manažer: Steve Duprez
Zvuk: Jérémy Manche
Light design: David Baudenon
Kostýmy: Solenne Capmas
Obuv: Maison Clairvoy
Konstrukce lana: Sud Side
Produkce: Bérénice Riollet

Cirkus TeTy: Voyerky
Režie: Martina Hajdyla Lacová
Pohybové laboratoře: Markéta Vacovská, Cécile da Costa, Eliška Brtnická
Akrobatická supervize: Stéphanie N'Duhirahe
Interpretace: Jiřina Jonáková, Kateřina Klusáková, Kateřina Vaněčková, Klára Hajdinová, Michaela Stará, Pavla Rožníčková, Stéphanie N'Duhirahe, Veronika Smolková, Auro, Borek, Dorka, Lío, Nela, Róza a Sára
Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková
Hudba: Ivo Sedláček
Light design: Karlos Šimek