Rossiniho karty s Následky

Dramaturgie ostravského baletu neustává v hledání zajímavých zahraničních choreografických osobností. Tentokrát vsadila na Itala Maura Bigonzettiho a Španěla Juanja Arquése.

Následky (Sawa Shiratsuki, Sergio Méndez Romero).
Foto: Serghei Gherciu.

Následky (Sawa Shiratsuki, Sergio Méndez Romero). Foto: Serghei Gherciu.

Autor: Roman Vašek

První část programu patřila Arquésovým Následkům (světová premiéra v roce 2012 v Holandském národním baletu), v nichž autor zpracovává téma vztahu člověka k přírodě. Inspiračním zdrojem byl mimo jiné úder vlny tsunami v Asii. Zhruba čtvrthodinová choreografie pro deset tanečníků je především abstraktním dílem, kde hlavní roli hraje sama pohybová textura. Ostatně nabízí se srovnání s Kyliánovým dílem East Shadow, v němž se s tématem smrtící vlny naopak pracuje velmi konkrétně a nevyhýbá se silným emocím.

Juanjo Arqués vede tanec převážně v blízkosti podlahy, bez skoků, s akcentem na tvárnost trupu a paží tanečníků. V některých prvcích je patrná inspirace v hip-hopových technikách, především v electro boogie, v jedné části se zase využijí baletní špičky. V partnerském tanci je hledání nových pohybových vazeb někde úspěšnější a originální, jinde o poznání méně invenční. Jakési bezčasí a oproštěnost od výraznějších emocí podporuje nesourodá hudební kompozice, jejímiž autory jsou Alva Noto, Rjúiči Sakamoto a Jóhann Jóhannsson. Zaznívá v ní elektronika, šumy a ruchy, ale v jedné části dostává prostor také smyčcový kvartet, kdy hráči na hudební nástroje sedí ve čtyřech rozích scény a obklopují tanečníky jako v pomyslné aréně.

Černo-šedo-bílé výtvarné řešení se omezuje na projekci světlých siločar na horní části horizontu, které lze číst jako odkaz na poklidný seismický graf, ale třeba i rozkmitané struny nástrojů, ty zní ve zvukové složce inscenace nejčastěji. Opakovaná manipulace se světelnou rampou se sama o sobě stává kinetickou součástí díla a zajímavého efektu se dociluje nasvícením scény skrze ni.

Hlavní část programu nazvaná Rossiniho karty (světová premiéra v roce 2004 v Aterballetto) je dílem v Čechách už dobře známého Maura Bigonzettiho, který v pražském Národním divadle zaujal duetem Vertigo a nedávno celovečerním baletem Kafka: Proces. Na pestrou koláž z Rossiniho skladeb, v níž reprodukci hutných symfonických a operních skladeb střídají subtilní živě hraná sóla na piano, vyndává Bigonzetti různorodá taneční čísla jako pomyslné karty. Celý kus rámuje vtip, který bychom mohli nazvat „kameňákem“. V úvodu nastoupí tanečníci do popředí scény v neforemně velkých černých sakách a kalhotách, jeden z nich se svlékne do spodního prádla a z předscény se vrhne do orchestřiště. Ve finále baletu tamtéž, postupně s různými grimasami, skáčou všichni zbylí tanečníci. Mezitím se odvíjí pestrý sled čísel, tak jako je zřejmě pestrá hostina u dlouhého stolu, kolem něhož se tančí v úvodní části díla.

Rossiniho karty (Giacomo Quatraccioni, Laura Moreno Gasulla, Daniele Pecorari). Foto: Serghei Gherciu.

Originalita Bigonzettiho choreografie se projevuje hlavně v sólech, duetech a triích. Mezi ta nejzajímavější patří první velmi kontaktní duet, v němž se tanečník s tanečnicí pomalu proplétají v nesnadných pozicích. Snad by se u tohoto duetu dalo hovořit i o jakési formě silové akrobacie. Aby toto číslo vyšlo a přeneslo k divákům napětí z pomalosti, výdrže a plynulosti, je potřeba výborných tanečníků. Ve druhém obsazení se při jeho interpretaci dařilo Sawě Shiratsuki s Barnabym Jamesem Packhamem, ještě lépe pak Ritě Pires s Kokim Nishiokou v obsazení prvním. Vtipně vystavěné bylo také trio, kdy dva tanečníci přinášejí svou partnerku na scénu s podivně zamotanými údy (výborná Barbora Šulcová). Ta své končetiny nejdříve rozplétá, aby poté mohla svůj tanec naplno rozvinout. Paletu tanečních čísel odlehčuje jeden deklamační výstup před oponou, kdy směsicí italštiny a několika českých slovíček performerka afektovaně diktuje publiku recept na přípravu makarónů alla Rossini. Klobouk dolů před Ritou Pires, která tuto hereckou etudu suverénně ovládla! Poslední duet zase uvozuje snaha tanečníků o operní dialog, který je záměrně o to hlasitější, o co je falešnější. Tedy s výjimkou Reie Masatomiho, jehož baryton vyzněl skvěle bez karikující falešnosti.

Rossiniho karty jsou vtipným a energickým mixem, v němž není nouze o zajímavou choreografii a výborné taneční příležitosti, v nichž ostravský balet naplno ukázal své kvality. Na rozdíl od úvodní choreografie Následky jsou Bigonzettiho Rossiniho karty už zralým a divácky vstřícným dílem, které posouvá ostravský balet zase o kus dál.

 

Psáno z představení 23. a 24. listopadu 2019, Divadlo Jiřího Myrona, Ostrava.

Následky
Choreografie a kostýmy: Juanjo Arqués
Hudba: Alva Noto, Rjúiči Sakamoto, Jóhann Jóhannsson
Asistentka choreografa: Nataša Novotná
Videoprojekce: Koso Dekker
Světelný design: Jan Tranta
 

Rossiniho karty
Choreografie: Mauro Bigonzetti
Hudba: Gioacchino Rossini
Asistentka choreografa: Béatrice Mille
Kostýmy: Helena de Medeiros
Světelný design: Carlo Cerri
Světelná realizace: Jan Tranta
 

Česká premiéra: 21. 11. 2019, Ostrava

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 2x


Fotogalerie

Následky (Rei Masatomi, Shino Sakurado). Foto: Serghei Gherciu.

Následky (Rei Masatomi, Shino Sakurado). Foto: Serghei Gherciu.

Následky (Réka Kiss, Koki Nishioka).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Následky (Réka Kiss, Koki Nishioka).
Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (Rita Pires).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (Rita Pires).
Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).
Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).
Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (Giacomo Quatraccioni, Laura Moreno Gasulla, Daniele Pecorari).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (Giacomo Quatraccioni, Laura Moreno Gasulla, Daniele Pecorari).
Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).<br />  Foto: Serghei Gherciu.

Rossiniho karty (sbor).
Foto: Serghei Gherciu.

Témata článku

Juanjo ArquésMauro BigonzettiNásledkyRossiniho karty

Balet Národního divadla Moravskoslezkého

Divadlo Jiřího Myrona

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

prosinec 2019

Po Út St Čt So Ne
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
1 2 3 4 5
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: