Marná opatrnost, Romeo a Julie, Louskáček, Spící krasavice a nejnověji Don Quijote. Při tomto výčtu většiny novinek na repertoáru posledních let by se mohlo zdát, že se v recenzi budu věnovat nějakému velkému baletnímu tělesu s kolektivem nabitým prvotřídními sólisty.
Roman Vašek
Mgr. Roman Vašek absolvoval divadelní vědu na FF UK. Taneční kritik a publicista. Zaměstnán v Institutu umění – Divadelním ústavu, kde pracuje v bibliografickém oddělení a podílí se na projektech souvisejících s tancem, věnuje se mj. problematice druhé kariéry tanečníků.
Texty autora
Rapsodie Bohemia – Tři kontrastní tváře současného baletu
S dalším příspěvkem k Roku české hudby přišel ostravský balet. Ve složeném programu zaznívá mimo jiné Bohuslav Martinů, Jaroslav Ježek, pražský rodák Ervín Schulhoff nebo ikona československé filmové hudby Zdeněk Liška.
Proč se porovnávat
Pražským uvedením vítězné inscenace se na začátku března uzavřela soutěžní přehlídka tanečního umění s názvem Balet 2023.
Intimita Malého prince utopená v záplavě efektů
Drobná novela Antoina de Saint-Exupéryho odkrývá vesmír dětské fantazie a konfrontuje jej se světem dospělých, kteří schopnost snění a vnitřní citlivosti mnohdy poztráceli.
Rozjuchané liberecké Zkrocení zlé ženy
Shakespearovo Zkrocení zlé ženy je vděčnou předlohou pro taneční zpracování. V českém baletním prostředí dokonce vznikly dvě původní hudební kompozice.
Popelka nevšední a poetická
Do Prahy se vrátila Popelka ve verzi Jeana-Christopha Maillota. Příležitost ukázat se v nezvykle pojatém známém příběhu dostala nová generace tanečníků Národního divadla.
Ferdinand a Filipína s nejasným sdělením
Do plzeňského divadla se vrátil německý choreograf Dustin Klein. Po taneční adaptaci románu Vyhoďme ho z kola ven se tentokrát volně inspiroval vztahem Ferdinanda II. Tyrolského a jeho ženy Filipíny.
Ivan Hrozný – Mrazivá paralela k dnešku
Balet Ivan Hrozný, který nasadili v Olomouci, poukazuje na vše, co známe z dnešních zpráv: neukojitelné imperiální choutky živené bezohledností a krutostí nejen vůči jiným národům, ale i vůči vlastním lidem.
Tristan a Isolda – Nejednotnost stylu, jednotící vášeň
Balet Jihočeského divadla patří v posledních sezonách k velmi aktivním souborům. Oslovuje výrazné osobnosti české baletní scény...
Diskuse dneška? Anonymní
Pročítám loňské druhé číslo Taneční zóny, které je z velké části věnované iniciativě Ne!musíš to vydržet. Upozornění na nátlakové praktiky ze strany některých pedagogů a špatnou atmosféru na DAMU a následně i jiných uměleckých školách jsou znepokojivá.
Don Quijote – Ve velkém stylu, ale jen přibližně
Balet Don Quijote se stal v posledním čtvrtstoletí stálicí českých scén. Oblíbený je pro svou nekomplikovanou hudbu, španělský kolorit, a hlavně řadu atraktivních tanečních partů, v nichž se mohou blýsknout hvězdy souboru.
Ostravský korzár, nebo korzárka?
Balet Korzár byl dlouho českému publiku znám jenom prostřednictvím duetu (případně tria), uváděného na baletních galakoncertech nebo tanečních soutěžích.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
YUTORI – Tancem o minimalismu, respektu a pokoře
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů