Průvodcem, nesporným pilířem představení, byl Justin Svoboda. Nejenže pozornost přitahoval verbálním projevem, tedy nejen tím, co, ale hlavně jak vyprávěl a byl za všech okolností slyšet. Například zabarvením hlasu, hlasitostí, fázováním řeči dokázal poutavě vtáhnout k poslechu příběhů o sv. Anežce, knížeti Václavovi, sv. Vavřincovi či sv. Františkovi z Assisi. Jednotlivých zastavení mohlo být osm, snad devět, některá na delší čas, jiná jen na okamžik. Zvolený formát, dokonce asociující táborovou hru oslavující hrdiny či larp, propojil slovo a zpěv, motivovaný pohyb s oporou v gestice, moderní výrazový tanec, pozemní a závěsnou akrobacii s impozantním geniem loci. S postupujícím časem navíc architekturu překrývalo šero a zahalovala tma, s níž si magicky pohrávala světelná kompozice Michaela Bláhy.
Po vyslyšení prologu se mnohohlavé publikum přesunulo do deštěm vydatně zkrápěné zahrady, v níž přihlíželo „roštování“ sv. Vavřince, akrobaticky ztvárněnému protáčením se na zavěšené hrazdě nad hranicí dřev. Pak divák vstoupil do chodeb bývalého kláštera a součtem všech inscenačních rovin dostal příležitost nechat na sebe působit tíhu historie, odvahu svatých a mučedníků a žel i realitu, že v tak vysokém počtu diváků přerůstal čas přesunů míru osobního pohroužení a že nebylo zejména v první polovině možné v některých stísněných prostorách stihnout či vidět, jakkoli zahlédnout aspoň výsek akce.
Navzdory těmto zklamáním se působivým místem stal ambit, jímž procházeli zpěváci z Maranatha Gospel Choir a svými hlasy dokázali prodchnout celý prostor, v němž se hemžili či pohybovali akrobaté jako oživené instalace. Pohybové variace působily buď jako nevtíravý kolorit dění, nebo důrazný a nezastupitelný komponent příběhu.
Na všech úrovních, s občasným tlakem na efekt a žánrově méně i více sourodě, gradovaly především výstupy od bratrské roztržky k přednesu dopisu sv. Kláry z Assisi Anežce Přemyslovně po závěrečnou „show“.
V nesmiřitelném souboji dvou knížecích bratrů se představili Tomáš Pražák (Boleslav) a Taro Tamura (sv. Václav). Oba zkušení performeři s osobitými tělesnými možnostmi dokázali ovládnout nastolenou arénu. Napětí budovali umně a za výrazného přispění lana, coby objektu zprostředkovávajícího metaforu jejich dialogu. Byli pružní i nepoddajní, zápasící se sebou navzájem i s provazem, nad všemi nesnázemi však jasně čněla fyzická přesvědčivost bojovníků.
V další, již skupinové akrobatické sekvenci dostali členové Losers Cirque Company prostor k prezentaci svých dovedností, které pravidelný divák sice nesčetněkrát viděl, ale zde byly vřazeny do stupňujícího se sledu akcí paralelně jdoucích s narůstajícími emocemi a úsilím sdělit emočně silné poselství. Pro závěr a patrně nejdelší obraz tvůrci vytvořili hlediště obklopující ze tří stran scénu, v zadní části doplněnou o bílou plachtou překrytou trampolínu. Vizuálně velmi přitažlivé skoky evokující vzlet k nebesům chvílemi jako by stínily prvnímu plánu. Oba skokani dění zdařile a doslova pozvedli do výšin.
Vyvstala tu však i otázka vkusu a jednoty dramaturgie, zda je nutné v nastolené hierarchii překročit od kostelních chórů až k pocitově muzikálovému číslu, po respektu hodných akrobatických riscích v kostelní lodi k nadužívaným „houpačkám“ a od kultivovaného vypravěčství k rozechvěle zpívanému slovu. Kýžené ztišení, kterého se během cesty z nejrůznějších, a hlavně kapacitních důvodů v podstatě nedostávalo, přišlo až v záchvěvu několika vteřin, kdy po posledním tónu nastalo hrobové ticho před výbušným aplausem.
Tvůrci ve svém díle Sancti našli potenciál dorozumívat se slovem i tělem a úspěšně se ubránili v klášterních prostorách svůdnému patosu. Rozhodně šlo o atraktivní zážitek, ať z hlediska nevšedního spojení pohybového výraziva s architekturou, nebo specifické formy prohlídky povzbuzující touhu hlouběji se seznámit s historií kláštera a příběhy svatých. Ostatně, i taková forma „osvícení“, „osvěty“ je v dnešních dnech nadmíru přínosná a důležitá.
Psáno z představení dne 5. června 2023, Anežský klášter.
Sancti
Scénář: Justin Svoboda, Petr Horníček, Michaela Kadlčíková
Režie: Justin Svoboda, Petr Horníček
Choreografie: Michaela Kadlčíková
Hudba: Josefína Horníčková a Radim Genčev
Zvuk: Karel Mařík
Zpěv: Maranatha Gospel Choir
Kostýmy: Lucie Červíková
Light design: Michael Bláha
Účinkují: Justin Svoboda, Sára Stoulilová, Karolína Maštalíř Křížková, Nikol Kopáčová, Tomáš Pražák, Petr Dvořák, Petr Dlugoš, Jiří Bělka, Lukáš Borik, Taro Tamura, Petr Dufek, Adam Sült
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 15x
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů