Sen o Boženě – Synergie flamenca a současného tance

Prolínání uměleckých žánrů, včetně těch tanečních, je příznačné pro současnou tvorbu vůbec. Zaškatulkování do teatrology definovaných pojmů se dnes nenosí, ani se mu dost dobře nedaří, když umělci svými díly narušují dostupné kategorizace a přinášejí nová propojení stylů a forem. Neustále více či méně čeří múzické vody, které protékají různě nebezpečnými meandry. V případě inscenace Sen o Boženě její autorka Jana Drdácká svou výpověď klikatí mezi flamencem a současným tancem. A daří se jí to velmi dobře.

Sen o Boženě (Jana Drdácká, Michal Heriban). Foto: Divadlo Ponec.

Jana Drdácká vycházela v tvůrčí výpovědi ze vztahu se svou babičkou, vzpomínky na ni jsou zásadní esencí, z níž vycházela a kterou převedla do dramaturgicky přehledného a nosného divadelního svědectví. Důležitou součástí zdařile strukturované režijní koncepce je filmová projekce ze životních etap ženy minulého století, které zachytila kamera či fotoaparát. Archivní videozáznamy a fotografie Boženy Drdácké z let 1923 až 1954 jsou pro její vnučku materiálem, z něhož vychází a převádí ho do jevištní reality, v některých pasážích doprovázené recitací básní Petra Borkovce.

Již od příchodu do hlediště vnímáme temperament flamenca, když sledujeme v pozadí scény rozehřátí kapely i Jany Drdácké, jež se posléze v bílých, jednoduchých šatech stává hlavní postavou, která přivolává doby minulé, okamžiky milostného vzplanutí, radostné události i trýznivé ztráty. Vrásek na babiččině tváři zachycené objektivem přibývá a ponor do minulosti vyjevuje stále intenzivněji intimitu uměleckého sdílení. Interpretka a autorka v jedné osobě nachází skrze zvnitřnění událostí z babiččina života subtilní a zároveň drásavé pohybově taneční vyjádření. Hudební podkres Beaty Hlavenkové ji svým citlivým aranžmá k tomu přímo vede. Během chlácholivě znějících tónů Drdácká opouští pole své působnosti – flamenco – a vydává se do neprobádaných vod. Její tělo žaluje, raduje se za zpěvu lidové písničky, aby posléze odevzdalo tíhu a bolest do náručí Michala Heribana, charismatického tanečníka, do nedávna úzce propojeného se souborem Lenky Vagnerové.

Heriban ve Snu o Boženě zpřítomňuje minulost, vzpomínky, které se vrství jedna za druhou. Akce je propojena s projekcí, reflektují ji postury i tanec obou účinkujících. Drdácká odevzdává tíhu vyzrálého těla a reminiscencí partnerovi, který ji zachycuje, nadlehčuje a v jehož náručí se bolest a váha rozpouští. Tanečnice doslova prolétává prostorem, nadnášená mužem, jehož síla dává vyniknout ženské zranitelnosti.

Drdácká se postupně obléká do oděvních svršků rozvěšených po jevišti, v červených a zelených šatech představuje umění flamenca s precizně provedenými kombinacemi dupů doprovázených zpěvem, hrou na kytaru a cajón, tleskáním. Dvě flamencová sóla dávají vyniknout zemitosti, syrovosti emocí, které do nich tanečnice dává. Jejím tělem prostupuje silné napětí, vzdor a odhodlanost. Zcela opačné pocity obnažují obrazy, kdy se španělský kolorit opouští a urputná energie se obratem proměňuje. Drdácká náhle volně dýchá, pohyb se změkčuje a je diametrálně odlišný od flamencových sekvencí.

V představení se daří zhmotnit symbolickou životní pouť spojenou s existenciálními otázkami života a smrti. Jak bolestná je ztráta dítěte, se ukazuje ve výjevu, kdy tanečnici ovládá její partner, neb z pout na jejích rukou vedou „otěže“, jimiž drží trýznivou bolest partnerky na uzdě, než jí žena může dát volný průchod. V duetech se zračí úleva, těla performerů do sebe zapadají, ve spirálách víří v bílém prachu a zanechávají na podlaze každý vlastní mandalu. Zhmotňují prožitky ve fyzických výkřicích i pohybovém tichu. Heriban v jediném sóle rozehrává i jemnější témbry mužské psýché, maskulinní dynamika graduje nejen v práci paží, ale i ve výskocích a propojení s podlahou, z níž se tanečník zvedá se stejnou lehkostí jako na ni dopadá.

Oba aktéři opouští v synergii flamenca a současného tance „exil duchovního osamocení“, pohybové impulsy a nárazy protékají jako písek v přesýpacích hodinách a zachycují neklid lidské existence, lidské tělo zahlcené duševním bojem, který vyvolávají vzpomínky na generaci prarodičů. Uvědomění kořenů, procházení minulostí je hořkosladkým procesem, rituálem, v němž se Drdácká s Heribanem pohybují v těsném sepětí, jehož vzdálenost a blízkost určuje vzájemná interakce, kde se v tíži nachází lehkost, ať skrze vzdor, či soucitnou podporu.

Sen o Boženě je vytvořen s empatií a dovedností transformovat životní zkušenosti do významotvorné podoby s notnou dávkou imaginace. Nejde ovšem jen o sladké snění, ale i o noční můry, které všichni dobře známe.

Psáno z představení 9. března 2023, divadlo Ponec.

Sen o Boženě
Námět, scénář: Jana Drdácká