Spolupráce na ostří nože - TNF a DOT504 na téma Manson

Nejnovější projekt souboru DOT504 se zaměřil na kontroverzní osobnost Charlese Mansona, jednoho z nejznámějších amerických zločinců. Tandem Lenka Vágnerová a Pavel Mašek spojil síly se dvěma hlavními představiteli souboru fyzického divadla Teatr Novogo FrontaIrinou Andreevou a Alešem Janákem, který se ujal režie díla a byl zároveň autorem celého konceptu. V neutěšeném (pro toto představení však skvěle zvoleném) prostoru NoD je před námi zobrazena atmosféra, která vládla ve skupině, říkající si „The Family“, Rodina, jejíž hlavou Charles Manson byl. Právě její členové spáchali brutální vraždy, při jejichž organizaci Manson tahal za nitky. Stejné nitky, či chcete-li otěže představení má v rukou Aleš Janák, který vzrušujícím způsobem staví k sobě prověřené duo Vágnerová-Mašek a boří jeho vibraci jinou energií – koncentrovanou v malém těle Iriny Andreevy. Její postavička osciluje mezi oběma obry a doplňuje toto bizarní trio, od fascinace noži přes halucinogenně sjetou party. V českém současném tanci zřejmě není momentálně sehranější dvojice než Lenka Vágnerová a Pavel Mašek, je proto zajímavé sledovat zapojení dalšího kontrastního  elementu přímo mezi ně. Ač jsou v programu uvedeni jako performeři a tvůrci choreografie pouze tito tři, Aleš Janák v kůži Mansonově přímo vstupuje do představení a zasahuje do něj i proudem slov. Stejně jako Manson však není v programu uveden jako účinkující, jelikož je hlavně tím mužem v pozadí. Jednotlivé výjevy pracují s konkrétními fakty z historie okolo Mansona a známých vražd. Ač téma nepředpokládá žádnou komedii, tvůrcům se daří přinést kouzelné humorné momenty, od prohledávajících kuželů světla za zvuků Růžového pantera až k autíčku na dálkové ovládání mizícímu pod nohama diváků. Světelný design (Aleš Janák, Michal Kříž) je velmi dobře propracován a účelně použit, stejně jako variabilní scéna, vynikající zejména v sekvenci „3D“ tance uvnitř a vně převracející se dekorace. Jasný koncept, zpracování a vysoké nasazení všech účinkujících, to vše rozhodně stojí za seznámení se s touto Rodinkou. Oba soubory, DOT504 i Teatr Novogo Fronta pracují v rámci žánru „fyzické divadlo“, samozřejmě odlišnými způsoby. Zde se taneční energie jedněch pojí s divadelním atakem druhých. A je to brutální jízda. Psáno z premiéry 22. února 2012, NoD. Manson
Koncept a režie: Aleš Janák
Účinkující a tvůrci choreografie:DOT 504 Dance Company - Lenka Vágnerová, Pavel Mašek - a Irina Andreeva (Teatr Novogo Fronta) jako host
Scéna: Jakub Kopecký