Tanec a Newtonovy zákony v Ponci

Relativně nové představení Barbory Látalové Fg = G [(m1m2)/r²] bylo vybráno na prestižní soutěž českého tanečního umění Česká taneční platforma a malí i velcí diváci ho tak mohli zhlédnou v sobotu odpoledne 17. dubna 2010 na jevišti divadla Ponec. Tančí dvě tanečnice jako dvě tělesa v gravitačním poli. Nechávají se přitahovat gravitační a magnetickou sílou a zkoumají vše, co se vyskytuje v jejich okolí. Newtonovy zákony se potvrzují a co víc, jsou představeny mnohem zábavnější a stravitelnější formou, než jak nás to učili na základních školách. Možná, že pro někoho je toto představení objasněním nikdy nepochopených fyzikálních veličin a vzorců. Barbora Látalová a Zdenka Brungot Svíteková mají možnost během svého téměř hodinového představení nalézt odpovědi na nejrůznější otázky velmi reálného prostoru, kde se občas dějí překvapivé věci. Představení je plné barevných světel, polystyrénových kuliček, všelijakých elektronických i klasických melodií a nejrůznějších zvuků. Hudebník David Hlaváč je v tomto představení velmi důležitou osobou. Nejenže tanečnice doprovází, ale odpočítává jim, kdy mohou začít, a pomáhá jim rozvířit bílé kuličky v jejich fyzikálním ohraničeném (bedýnkami, z nichž svítí barevné paprsky) prostoru. Je v tomto představení nejen talentovaným hudebníkem, ale i živelnou postavou, která „nudným“ fyzikálním jevům dává humorný charakter.
O vtip v tanci o fyzice se ovšem stará i zbytek průzkumníků včetně světelného technika, který je hned po ruce, když se někde něco odpojí a přestane fungovat. Na to jsou tanečnice krátké.
Foukání, mávání tvrdými deskami, kutálení, skákání a dupání, všechny tyto úkony rozpoutávají pohyb a rozviřují větrné mlýny. Za představením je evidentní propojenost hudební, taneční, světelné i herecké složky a vzájemné napojení všech 4 performerů, což působí velmi koherentně a diváci mají opravdu pocit, že to, co se na jevišti řeší, je báječná a barevná hra výchovného charakteru.
V závěru představení jsou do hry zapojeny děti, posléze i dospělí. Všichni se baví a uvolněně smějí. Jako bonus na závěr jsou všichni v sále svědky rozsvícení zářivky bez připojení do sítě. Jan Beneš je prostě kouzelník, nebo spíše nadaný fyzik. Další taneční představení, na které mohou rodiče vzít po sobotním obědu své neposedné děti. Zde si vesele zatančí a ještě se naučí fyziku. Tvůrci tak zabili dvě mouchy jednou ranou.